711 777 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Har kört usa gamla bilar utan servo och det är många varv på rattenTokslut skrev:
Blir det en Saginaw 800 då istället ?
Ja de var den jag fick hem förra veckan Jag kommer nog köpa en till så man är helt säkrad när bilen inte är nyvaxxad.galento skrev:
Jag köpte turtles förra året men den var en stor besvikelse så den duger bara till att torka lite rutor tyvärr.
Kompsen sa att han hade hela servokitt liggandes, får se vad det är för grejer. Så när han sa det beställde jag denna plus servoslangar å lite annat från Summit. Sen märkte jag att det var skillnad på ~70tals servosar och ~80-tals.. den senare har o-ring i kopplingen medans den tidigare tätar på annat sätt. Vi får se vad det blir av soppan...galento skrev:
Viktigaste delen kom tillslut i lager hos Summit iaf. och skickades häromdagen så rattstångsbytet går smärtfritt innan bilen ska till plåtslagaren för plåtjobb (byte av inre och yttre sparklådor) och kanske kupelackering på samma gång
Rattväxelväljarvajer (original är väl stänger och leder) Kompisen som hållt på mycket med rattaxlar sa att detta var bättre än stänger, så jag orda inte utan beställde
Fasen nu är du på gång på riktigt ja det är stänger och leder på pickan här . Tycker styrväxlarna ser ganska lika ut på -65 orna här och pickupen som är -83. När du skriver kopplingen menar du kopplingen på styrväxeln mot styraxeln då ? Servopumparna är ju väldigt olika , bytte en pump i den ena -65 , an . Det där med wire såg fint ut , det är rattväxel i jänkarna här och jag tycker det är bättre än golvkonsoll.
Tur att man är envis. 5 timmar senare är skruv jäveln ute (Jo, man får svära åt sånt här)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köpte 2 nya igår. De är ihåliga och går av för lilla minsta. Den sista fyllde jag med svetsen så den blev massiv, slog ur mittpiggen i skruven så den passade. Men svetsen tog inte tillräckligt i botten på hålet, så den gick av iaf.galento skrev:
Hänt mig en gång, kapitulerade direkt och for till Volvo. Dom hade en plåt-tratt redo för att skydda fälgen, att jag råkade köra genom en pöl med gödsel utanför Sahlins struts bekom dom inte.Isakare skrev:
Undrar om det inte gick på samma pris som en sats med nya låsbultar (lång och trogen verkstadskund).
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
De flesta verkstäder har ju en uppsättning med massa olika kombinationer av hylsor för olika märken.
Jag drar aldrig låsskruven särskilt hårt, lagomt med handkraft, aldrig problem hittills… men med det vill jag inte jinxa något
Jag drar aldrig låsskruven särskilt hårt, lagomt med handkraft, aldrig problem hittills… men med det vill jag inte jinxa något
Problemet här är ju att jag inte dragit nån av skruvarna för hårt, men de sitter som satan, och det är 3e gången på samma bil.richardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Nu minns jag tidigare inlägg, konstigt, en skruv borde inte dra åt sig själv. Såg att du kört antiseizepasta också, man skulle ju annars gissa på någon form av oxid eller liknande.Isakare skrev:
Kan du inte köra eftermarknadsskruv?
Om ni undrar över den första skruven hade jag problem med svetsen, en Luna från tidigt 80 tal.
Fick den inte att bränna fint.
Nu efter hållt på några timmar har jag kommit på att det är nått med gasklockan. Jag har i alla tider haft runt 16 i tryck. Inte fören jag sänkt ner till 6 !! Brände den så där fint som den alltid gjort.
Fick den inte att bränna fint.
Nu efter hållt på några timmar har jag kommit på att det är nått med gasklockan. Jag har i alla tider haft runt 16 i tryck. Inte fören jag sänkt ner till 6 !! Brände den så där fint som den alltid gjort.