817 919 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det förstår jag, likaväl som de som har anhöriga som har fått allvarlig covid är extra angelägna om att vaccinera sig. Men det gör ju att det är bra att se på saken från lite längre håll och inte bara på vad som har hänt inom bekantskapskretsen.mikethebik skrev:
Man ska inte jämföra covid med influensa.mikethebik skrev:
Jag har inga minnen av dem men när det gäller covid så är det väldigt liten skillnad på död med covid och död av covid. Socialstyrelsen har statistik på det senare och det skiljer väl ungefär 1000 personer.mikethebik skrev:
Enligt Wikipedia avled knappt 3000 personer pga. Asiaten (de flesta i följdsjukdomar som bakteriell infektion och lunginflammation). Dödligheten i Hongkong-influensan verkar vara lägre än för Asiaten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hong_Kong_flu
Så vitt jag minns var det något i den storleksordningen som Fohm fick fram för första covid-vågen.
Ättlingar till Hongkong-influensans virus cirkulerar som säsongsinfluensa än idag.
Det tror jag inte att du hade gjort för villkoret när det gäller covid har varit att man inte kan syresätta sig och annat liknande. Däremot hade du/anhörig nog beordrats till mer febernedsättande så att du inte hade fått så hög feber.mikethebik skrev:Själv har jag bara varit riktigt sjuk i influensa en gång, för ca 20 år sedan då jag var riktigt riktigt dålig och med dagens mått kanske hamnat på sjukhus.
Väldigt hög feber, yrade och hamnade "utanför kroppen" stundtals. Vad sjukvården då sade var att ta febernedsättande och vila, idag med covid hade jag väl landat på sjukhuset...
Det visar ju just hur slumpmässigt som virus drabbar människor. Du hade kanske inte haft en liknande influensatyp tidigare medan andra hade haft det, kanske i kombination med genuppsättning.mikethebik skrev:
Nej, så fungerar det ju inte. Det är ju inte så att dina barn har sämre gener för att du fick en mycket svår influensa för 20 år sen som en person kanske inte hade överlevt för 200 år sen. Tvärtom så har man sett att någon gen som ökar risken för allvarlig covid också innebär en fördel när det gäller en annan sjukdom. Det är komplexa samband i kroppen.mikethebik skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det är välkänt sen omikron (B.1.1.529) blev känt att det inte härstammar från alfa (B.1.1.7), beta, gamma och delta (1.617.2) utan från tidigare varianter, som framgår av beteckningen så har alfa och omikron en gemensam förfader. Det är synnerligen likt alla andra varianter så det vore väldigt konstigt att säga att det inte är en variant på samma coronavirus. Typ 60 mutationer på ett virus som har typ 30 000 baser är en väldigt liten andel.F Feratin skrev:Nja, jag tror inte det går att jämföra det så. Tittar man på hur strängen utvecklat sig så är är Omicron utvecklat åt ett helt annat håll än Alpha vilket Dr Campbell demonstrerade i en av sina videor. Det är således i princip ett helt annat virus. Borde egentligen inte ens benämnas Covid-19 enl min mening. Sen undrar jag hur man kan vara säker på att de lägre dödsfallen enbart beror på vaccinet? Enormt många har naturlig immunitet samtidigt som Omicron är oerhört mycket mindre virulent och behandlingar blivit effektivare.
Nu skrev jag ju just att det färre antalet avlidna under denna våg beror på både vacciner och tidigare genomgången covid. Det är betydligt färre som hade haft covid i fram till december förra året än som hade vaccinerat sig eftersom det var typ 30 % som hade haft covid.
Det är ju fel eftersom vaccinering förhindrar spridning eftersom en stor andel inte blir sjuka de närmsta månaderna efter vaccinering. Det är ju bara att konstatera hur få i gymnasieåldern som fick covid under hösten jämfört med elever i grundskolan (där högstadieelever var mindre drabbade) och det finns inga belägg för att det skulle bero på olika frekvens av genomgången sjukdom.F Feratin skrev:
I länder med låg vaccinationstäckning har väldigt många avlidit under vintern pga. omikron och de länder släpper inte på alla restriktioner förrän vågen har ebbat ut.F Feratin skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är givetvis en variant av vad som i grunden härstammar från samma virus, men då de evolverat i så extremt olika riktning känns det samtidigt märkligt att dra alla varianter över samma kam genom att prata om det som Covid-19. Det känns inte relevant längre. Bättre att man benämner det för vad det är, dvs Omicron. Jag har en känsla att många annars får väldigt svårt att släppa taget om hysterin, särskilt de som förlitar sig alldeles för mycket på media i sina länder.BirgitS skrev:Det är välkänt sen omikron (B.1.1.529) blev känt att det inte härstammar från alfa (B.1.1.7), beta, gamma och delta (1.617.2) utan från tidigare varianter, som framgår av beteckningen så har alfa och omikron en gemensam förfader. Det är synnerligen likt alla andra varianter så det vore väldigt konstigt att säga att det inte är en variant på samma coronavirus. Typ 60 mutationer på ett virus som har typ 30 000 baser är en väldigt liten andel.
Bra, då är vi överrens om att den lägre dödligheten inte endast beror på vaccinet, utan i hög grad även på naturlig immunitet, men framför allt att varianten är så oerhört mycket mindre dödlig. Denna variant går inte ens ner i lungorna på samma sätt som tidigare varianter gjorde tack och lov.
När Omicron anlände åkte i princip alla på viruset, spelade ju ingen roll om man var vaccinerad eller inte så jag hänger inte riktigt med. I min omgivning var det många vaccinerade som blev bra mycket sjukare än någon av oss ovaccinerade blev (dock ej så dåliga att det var någon direkt fara för dom).Det är ju fel eftersom vaccinering förhindrar spridning eftersom en stor andel inte blir sjuka de närmsta månaderna efter vaccinering. Det är ju bara att konstatera hur få i gymnasieåldern som fick covid under hösten jämfört med elever i grundskolan (där högstadieelever var mindre drabbade) och det finns inga belägg för att det skulle bero på olika frekvens av genomgången sjukdom.
Vad innebär "många"? Jämfört med vad? Influensasäsongen 2016/17 i Europa där överdödligheten var stor i Spanien, Portugal, Österrike, Frankrike, Sverige, Tyskland? Är det folk som dött av Omicron som direkt orsak eller med? Sånt är viktigt.
I Sydafrika där inte ens hälften är vaccinerade, där folkhälsan är usel och spridningen av HIV (utan behandling) enorm, var dödligheten relativt låg.
With the new variant now prevalent worldwide, South Africa is providing clues to life after Omicron. President Cyril Ramaphosa’s government has said the country’s fourth Covid-19 wave has peaked. Total excess deaths attributed to Omicron are about 10,000, compared with about 110,000 excess deaths during the previous, Delta-driven wave.
Even though three-quarters of all South Africans are still not double jabbed against Covid-19, vaccinations, immunity after previous infections and signs that Omicron is a milder disease appear to have kept the pressure off hospitals.
“The most important issue is that there was a clear decoupling between community spread, which has been very rapid, and the level of hospital admissions,” said Richard Friedland, chief executive of Netcare, South Africa’s biggest provider of private healthcare. “We have not suspended elective surgeries, and there is no pressure on beds . . . We have had no capacity constraints at all in the fourth wave.”
The typical time patients stayed in hospital remained at about three days under Omicron, compared with about seven days in the other waves, he added.
[länk]
Jag undrar hur vaccinmarknaden sett ut om något stort läkemedelsbolag satsat ofantliga mängder pengar på någon annan mer beprövad vaccinplattform som Novavax proteinvaccin?
Det är ju också ett nytt vaccin men använder en beprövad princip som används i andra existerande vacciner.
Och hur hade det påverkat de som är tveksamma till vaccinet ?
Det är ju också ett nytt vaccin men använder en beprövad princip som används i andra existerande vacciner.
Nu var det inte specifikt mig själv eller mina barn det gällde, jag talar om att människan generellt degenereras över tid på grund av att många som räddas/räddades av sjukvården de senaste 100 åren för vidare gener som inte är motståndskraftiga och på så sätt gör släktet svagare.BirgitS skrev:Nej, så fungerar det ju inte. Det är ju inte så att dina barn har sämre gener för att du fick en mycket svår influensa för 20 år sen som en person kanske inte hade överlevt för 200 år sen. Tvärtom så har man sett att någon gen som ökar risken för allvarlig covid också innebär en fördel när det gäller en annan sjukdom. Det är komplexa samband i kroppen.
Det i kombination med en livsföring som inte direkt gynnar hälsan försämrar också motståndskraften.
Utan läkarvetenskapen och vacciner mot t.ex. smittkoppor, antibiotika mot pesten osv. misstänker jag att väldigt många på det här forumet inte kunnat sitta här och knacka ner sina tankar, mig själv inräknad.
Just immunförsvaret är nog vältränat. Både infektioner och vaccin får ju det att arbeta.mikethebik skrev:Nu var det inte specifikt mig själv eller mina barn det gällde, jag talar om att människan generellt degenereras över tid på grund av att många som räddas/räddades av sjukvården de senaste 100 åren för vidare gener som inte är motståndskraftiga och på så sätt gör släktet svagare.
Det i kombination med en livsföring som inte direkt gynnar hälsan försämrar också motståndskraften.
Utan läkarvetenskapen och vacciner mot t.ex. smittkoppor, antibiotika mot pesten osv. misstänker jag att väldigt många på det här forumet inte kunnat sitta här och knacka ner sina tankar, mig själv inräknad.
Däremot är det sannolint värre med ärvda sjukdomar som diabetes o liknande.
Jag kan bara tala för mig själv, men jag hade förmodligen ändå inte vaccinerat mig av samma anledning som jag inte vaccinerat mig mot influensa. Jag ser inte ett virus som i huvudsak slår mot sjuka och mycket gamla som ett direkt hot och där dödligheten bland övriga är nära noll?blackarrow skrev:Jag undrar hur vaccinmarknaden sett ut om något stort läkemedelsbolag satsat ofantliga mängder pengar på någon annan mer beprövad vaccinplattform som Novavax proteinvaccin?
Med det sagt gissar jag att bland många som tvekat skulle nog ett proteinvaccin upplevts som tryggare. Det är ju inte helt orimligt att känna tveksamhet inför nya medicinska metoder och preparat som inte testats under tillräckligt lång tid. Jag fattar inte varför så många tyckt att det varit nödvändigt att demonisera, mobba och förnedra folk som tvekat pga just denna oro.
Vill tillägga dock att jag tycker vi haft en relativt bra inställning till vaccinet utan direkt tvång eller covidpass osv. Det har nog varit den rätta vägen, att låta folk frivilligt välja. Det minskar nog misstänksamhet osv. Se bara på Österrike där man tvingat genom lag. Det har som jag förstått det ändå inte resulterat i att vaccinationsgraden ökat och nu funderar man på att slopa detta då det är över 1 miljon medborgare som nu är kvalificerade för höga böter. Det funkar inte.
Jag hade inte heller vaccinerat mig. Egentligen tog jag redan beslutet att vara återhållsam med vaccin efter svininfluensan. Att jag då hade haft covid och att dödligheten utanför riskgrupperna är låga gjorde att jag inte behövde ändra åsikt.
Dessutom har jag hört många berättelser om vaccinbiverkningar som gör att jag är tveksamt mot covidvaccin. Och nej här handlar det inte om en exakt riskbedömning mellan vaccin och infektion. Jag accepterar en större risk för en sjukdom än för ett vaccin.
Dessutom har jag hört många berättelser om vaccinbiverkningar som gör att jag är tveksamt mot covidvaccin. Och nej här handlar det inte om en exakt riskbedömning mellan vaccin och infektion. Jag accepterar en större risk för en sjukdom än för ett vaccin.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Nu är det ju just beståndsdelarna i viruset som avgör vilken sorts virus det är och inte något sorts allmänt tyckande om hur folk borde tänka. Man pratar om influensavirus som är olika varianter fast dess varianter skiljer sig mycket mer åt än de olika covidvarianterna, t.ex. är influensavarianter som hör till A-typen "farligare" än de som hör till B-typen och C-typen är ändå mildare för den är bara som en kraftigare förkylning.F Feratin skrev:Det är givetvis en variant av vad som i grunden härstammar från samma virus, men då de evolverat i så extremt olika riktning känns det samtidigt märkligt att dra alla varianter över samma kam genom att prata om det som Covid-19. Det känns inte relevant längre. Bättre att man benämner det för vad det är, dvs Omicron. Jag har en känsla att många annars får väldigt svårt att släppa taget om hysterin, särskilt de som förlitar sig alldeles för mycket på media i sina länder.
Det kommer att komma nya varianter i framtiden och ingen vet hur mycket de kommer att likna de varianter vi har sett hittills. Vi kan inte hålla på och uppfinna nya virus/sjukdomar 1-2 gånger om året bara för att det rör sig om olika varianter av samma virus som ger upphov till samma sjukdom.
Nej, det är först och främst vaccinationen eftersom mycket fler har vaccinerat sig än som har varit sjuka innan omikron. Jämför Bulgarien.F Feratin skrev:
Nej, omikron är inte oerhört mycket mindre dödlig eftersom hälften inte är oerhört mycket mindre. Se Bulgarien igen.
Nej, långt ifrån alla har haft omikron. Man beräknade att det var ungefär en halv miljon per vecka de veckor det var som värst. Det innebär att det tar 20 veckor med "som värst" att smitta alla.F Feratin skrev:När Omicron anlände åkte i princip alla på viruset, spelade ju ingen roll om man var vaccinerad eller inte så jag hänger inte riktigt med. I min omgivning var det många vaccinerade som blev bra mycket sjukare än någon av oss ovaccinerade blev (dock ej så dåliga att det var någon direkt fara för dom).
I Storbritannien har man tagit fram en bra graf för hur vaccinerna skyddar mot sjukdom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://assets.publishing.service.g...058464/Vaccine-surveillance-report-week-9.pdf
Alltså vaccinet skyddar minst hälften från att bli sjuka i 3 månader efter tredje dosen.
Hur sjuk man blir beror på mycket, t.ex. ens genuppsättning och om man har haft en corona-förkylning nyligen.
Vad tycker du att det ser ut som på grafen för Bulgarien?F Feratin skrev:
Samtliga de länderna har majoriteten vaccinerat sig (till skillnad från Bulgarien).F Feratin skrev:
Som sagt det är överdödlighet i Sverige under februari som det ser ut hittills, dvs. fler än normalt har avlidit oavsett vad orsaken är.
Det är också ett land med en mycket yngre befolkning än i Västeuropa, betydligt större andel som har varit sjuka tidigare och ett land som har dålig koll på hur många som avlider. Man har inte alls testat som i Västeuropa heller, dvs. man vet inte om folk avlider av covid, influensa eller något annat. Inte en bra jämförelse alls.F Feratin skrev:
Dock så är de vaccinerade just de äldsta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Som jag har förstått det så hade det tagit betydligt längre tid i alla fall eftersom det inte går att skala upp på samma sätt.blackarrow skrev:Jag undrar hur vaccinmarknaden sett ut om något stort läkemedelsbolag satsat ofantliga mängder pengar på någon annan mer beprövad vaccinplattform som Novavax proteinvaccin?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det var ju bara ett exempel.mikethebik skrev:
Kroppen är mycket mer komplex än så, som jag skrev så kan man ha gener som gör att man får en svårare covid men klarar en annan sjukdom bättre, vilket ju innebär att det är väsentligt att de generna överlever för att kunna rädda folk om det blir en annan sorts epidemi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
Det finns ju mer än död att ta hänsyn till. Att sväva mellan liv och död är något som drabbar ens anhöriga, att få postcovid (vilket ju minst 1 % får) drabbar både en själv och ens anhöriga. Det drabbar en själv och ens anhöriga när sjukvården är ändå mer belastad än normalt. Det drabbar en själv och ens anhöriga när elen eller vattnet försvinner i några dagar därför att driftspersonalen är sjukskrivna pga. covid.F Feratin skrev:
Vad är det för argument? Hur ofta hände det?BirgitS skrev:
Snart kommer du och säger att kriget i Ukraina är en direkt konsekvens av covid, eftersom den gjorde att Putin blev ännu galnare.
I början var den stora rädslan att folk skulle dö mitt på gatan och att korridorerna på sjukhusen skulle vara fyllda med döende patienter som inte kunde få vård.
När väl covid visade sig vara lite mindre farligt än man först trodde, började man använda argument som mer och mer kommer från periferin.
Hade covid varit ett så allvarligt problem som man först trodde, hade jag i alla fall hanterat det på ett annat sätt och gjort en annan riskbedömning, men med den farlighet covid har, har jag långt högre krav på sjukvården och läkemedelsbolag
Jo visst, men det ändrar ju inte det faktum att tex Omicron är oerhört mycket mindre viruelt än Delta och således inte alls jämförbart. Därav min åsikt att det är rimligare att tala om Omicron nu än Covid.BirgitS skrev:Nu är det ju just beståndsdelarna i viruset som avgör vilken sorts virus det är och inte något sorts allmänt tyckande om hur folk borde tänka. Man pratar om influensavirus som är olika varianter fast dess varianter skiljer sig mycket mer åt än de olika covidvarianterna, t.ex. är influensavarianter som hör till A-typen "farligare" än de som hör till B-typen och C-typen är ändå mildare för den är bara som en kraftigare förkylning.
Troligen kommer dessa fortsätta bli mindre virulenta och tillslut ingå i samma pool av Coronoavirus av förkylningstyp som redan existerar. Ingen kommer förmodligen ens prata om Covid framöver så diskussionen är förmodligen onödlig ändå.
Bulgarien har haft ganska drakoniska restriktioner så den naturliga spridningen har inte varit särskilt stor. I länder med hög naturlig immunitet, som Sverige, har dödligheten varit extremt låg över lag. Dock är det ju fortfarande så att Omicron i sig var den verkliga vändpunkten, inte vaccinet. Folk (riskgruppen) dog en masse av Delta trots vaccinet.
Jo, det är den. Det är ett allmänt känt faktum nu, varför det föreslagits att det inte ska betraktas som allmänfarlig sjukdom längre https://www.regeringen.se/pressmedd...angre-ska-klassas-som-samhallsfarlig-sjukdom/
Ok, men den överväldigande majoriteten. Har du räknat med alla mörkerfall? Denna grupp lär vara oerhörd med tanke på hur lätt Omicron smittar.
Mjo, fast det är ju fortfarande så att för alla utom de mycket gamla och riskgrupper är dödligheten i princip noll. Den nuvarande situationen skiljer sig inte så mycket från influensa, så vad finns det att tjata vidare om egentligen?I Storbritannien har man tagit fram en bra graf för hur vaccinerna skyddar mot sjukdom.
[bild]
[länk]
Alltså vaccinet skyddar minst hälften från att bli sjuka i 3 månader efter tredje dosen.
Hur sjuk man blir beror på mycket, t.ex. ens genuppsättning och om man har haft en corona-förkylning nyligen.
Euromomo visar ingen dödlighet för Sverige i Februari? Sen vet jag inte riktigt vilken din poäng med detta är? Du förstår väl att liten överdödlighet sker titt som tätt hela tiden i Europa/världen och har så alltid skett även innan pandemin. Det är helt normalt. T ex hade Sverige liten överdödlighet v30/2016, v35/2016, v1,/2017, v8/2017...jag kan fortsätta hur länge som helst. Och länder med hög vaccination, masktvång, restriktioner och lockdowns har ändå haft högre dödlighet. Det enda som är säkert med denna pandemi är att inget är säkert. Det kommer dröja många år innan vi kan dra säkra slutsatser.
Att de generellt är yngre är en typisk bortförklaring. Men att de har oerhört mycket sämre folkhälsa, utbredd obehandlat HIV pga stigmatisering, osv, ,det har ingen betydelse i beräkningen? 63% av Omicronpatienterna i Sydafrika låg egentligen inne för andra orsaker, så de hade ganska bra koll. Bättre än oss verkar det som:Det är också ett land med en mycket yngre befolkning än i Västeuropa, betydligt större andel som har varit sjuka tidigare och ett land som har dålig koll på hur många som avlider. Man har inte alls testat som i Västeuropa heller, dvs. man vet inte om folk avlider av covid, influensa eller något annat. Inte en bra jämförelse alls.
Dock så är de vaccinerade just de äldsta.
South African hospital sees less serious disease, coming end of Omicron surge. 63% of Omicron patients were hospitalized for other reasons, with the virus only detected by mandatory tests.: https://www.reuters.com/business/he...-disease-coming-end-omicron-surge-2022-01-07/
Och om de har "dålig koll på hur många som avlider", vad du nu baserar det på, så har ju många länder i Europa kraftigt överdrivit sina siffror...
Kritik mot Danmarks sätt att redovisa covidsjuka på sjukhus: https://www.dn.se/varlden/kritik-mot-danmarks-satt-att-redovisa-covidsjuka-pa-sjukhus/
Nye misvisende corona-tal: 40 procent indlagt med noget andet: https://ekstrabladet.dk/nyheder/pol...al-40-procent-indlagt-med-noget-andet/9070354
Helt præcist har de officielle indlæggelsestal vist sig at være 27 procent højere end det reelle tal for, hvor mange der er på sygehuset, alene fordi de har corona. Det ved vi først nu: https://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/vi-fejlede/9072013
Redigerat:
Jättekonstigt argument. Ska jag sätta mitt liv på paus, springa och vaccinera och boosta mig var tredje månad (vilket folk inte verkar så villiga att göra längre) och leva i rädsla resten av livet pga ett virus som jag hade tre dagars lätt feber av och som inte ens kräver restriktioner i Sverige och snart inte ens klassas som allmänfarlig sjukdom? Det här är också min poäng varför Omicron inte bör benämnas som Covid, eftersom det resulterar i att folk lever kvar i 2021.BirgitS skrev:Det finns ju mer än död att ta hänsyn till. Att sväva mellan liv och död är något som drabbar ens anhöriga, att få postcovid (vilket ju minst 1 % får) drabbar både en själv och ens anhöriga. Det drabbar en själv och ens anhöriga när sjukvården är ändå mer belastad än normalt. Det drabbar en själv och ens anhöriga när elen eller vattnet försvinner i några dagar därför att driftspersonalen är sjukskrivna pga. covid.
Jag tycker det mer och mer det ser ut som den verkliga pandemin är hypokondri.
Redigerat: