713 218 läst · 11 028 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Jag hade en piratversion av det program bl a Mekonomen använde för ett tiotal år sedan. Där kunde man klicka fram handböcker och instruktionsfilmer för olika reparationsmoment för i stort sett varenda bilmodell. Priset för en sån programvara räknas dock i hundratusen kronor plus ett årligt avtal i tiotusenkronorsklassen för att få uppdateringar.nino skrev:
Jo det förstår jag att det kostar multum, har en bekant som jobbar där så han kanske inte är helt omöjliguseless skrev:Jag hade en piratversion av det program bl a Mekonomen använde för ett tiotal år sedan. Där kunde man klicka fram handböcker och instruktionsfilmer för olika reparationsmoment för i stort sett varenda bilmodell. Priset för en sån programvara räknas dock i hundratusen kronor plus ett årligt avtal i tiotusenkronorsklassen för att få uppdateringar.
Jobbade 2013 tillfälligt på ett företag med ett 20 tal Vito (2,2 cdi) Varken motor, växellåda eller bilen i övrigt var skottsäker.
Min bil hade gått 29" mil, både topplock och växellåda var renoverade. Tror min bil var en -09
Min bil hade gått 29" mil, både topplock och växellåda var renoverade. Tror min bil var en -09
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Fast verkstäder skriver ogärna ut nåt från dyra abonnerade program till hemmaskruvare. Det stjälper ju hela affärsideen och man ska nog ha nån kompis som jobbar där om det ska gå isåfall.
Säg inte det..S Stefan1972 skrev:
Vissa firmor har gladeligen gett mig uppgifterna och en utskrift..
emot att slippa skruva i skiten..
andra nekar..
någon firma har jag samarbete med så de ringer över dessa fordon de inte vill ta i..
Då händer det att verkarn har skrivit ut dokument över felen och dess åtgärd..
skadar aldrig att fråga..
Ena fönsterhissen på dotterns Peugeot 508 gav upp, kostade nästan 6000:- verkstad. Så när nästa hiss gav upp köpte jag en från Tyskland för kaffepengar. Påpassligt nog hade tidigare mek glömt papperna han skrivit ut i bilen
De gällde förvisso vänster sida fram, men gick att använda till höger bak oxå.
Nu är det vanligtvis inga problem alls att byta en fönsterhiss utan instruktioner, men det här är ju en Fransk bil
De gällde förvisso vänster sida fram, men gick att använda till höger bak oxå.
Nu är det vanligtvis inga problem alls att byta en fönsterhiss utan instruktioner, men det här är ju en Fransk bil
Finns även i pappersform från tillverkaren. Jag ger inte mycket för Heynes och grabbarna, jag väljer alltid original. Inte ofta jag bläddrar i dom, men skönt backup.nino skrev:
nu senaste bilarna liggger på PDF i datorn, men några bilar bak köptes dessa in till. 1.200 sidor bara för växellådan. Det klallar jag manual!
Och till senaste bilen:
Finns såna "biblar" här också till både bilar och mc , och även på pdf i datorn.Tokslut skrev:Finns även i pappersform från tillverkaren. Jag ger inte mycket för Heynes och grabbarna, jag väljer alltid original. Inte ofta jag bläddrar i dom, men skönt backup.
nu senaste bilarna liggger på PDF i datorn, men några bilar bak köptes dessa in till. 1.200 sidor bara för växellådan. Det klallar jag manual!
[bild]
Och till senaste bilen:
[bild]
Har varit medlem här ett par decennier , väldigt nyttigt med enorm kunskapsbank
till GM truckar.
67-72chevytrucks.com