3 336 430 läst · 16 504 svar
3336k läst
16,5k svar
Dagens verktygsinköp!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Har packat upp det nu och jag skulle säga att det är Festool nivå på det. Bra känsla i alla spännen och genomtänkta fickor som går byta för höger resp vänsterhänta. Lite styvt bälte men det kommer säkert att bli mjukare när det börjar användas.Q Adde byggahus skrev:
Klart prisvärt skulle jag säga.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Du saknar 3/4" satsen...ullberg skrev:Jag hade i princip lovat mig själv att inte köpa några fler hylsnyckelsatser men i tipstråden poppade det upp en kamasa 3/8 och just det har jag ju bara en annan (ren 3/8 alltså - utöver det har jag en med 1/4, 3/8 & 1/2) så jag slog till på en, här jämförd med den tidigare satsen (från Biltema, har funkat väldigt bra och jag gillar deras handtag - som är en kopia på / identiska med de handtag kamasa körde med tidigare)
[bild]
Den nya har några ytterligare storlekar - och sen är det ju långhylsorna (även om jag tror det finns sådana i satsen med 1/4, 3/8 & 1/2) - så det var ju uppenbart ett gap jag stängde
Vänd snabbvinkeln år andra hållet så funkar den med lillboschen som har klingan på fel sida.P poba53 skrev:Kapstöd till Bosch GKS 12V-26 har intresserat mig ett tag efter att min Hultafors snabbvinkel gärna hade behövt vara lite längre. Så jag beställde en Kreg KMA4000-INT och en DeWalt 30cm snabbvinkel. När de nu dykt upp efter lång leveranstid så kan jag dela med mig av mina erfarenheter.
Boschsågen med klingan högerplacerad har en rak kant på höger sida av bottenplattan.
Vänstersidan av bottenplattan har frästa utstickande ytor där fästet för sågens sidoanslag går in i bottenplattan.
Så enbart "linjal" mot höger sida kommer att fungera pga av detta.
Därav faller Kreg-vinkeln bort eftersom den kräver kontakt med vänstersidan av bottenplattan vid kapsågning och denna kant inte är rak på GKS 12V-26.
Kreg- och Dewaltvinklarna krockar med motorns undersida så att maximalt sågdjup bara blir ca 15mm vid stöd mot vänsterkant och sågvinkeln studsar när de två frästa ytorna passeras.
Så jag har ingen nytta av Kregen till min GKS12V-26. Men jag prövade den även med min Bosch GKS 18V-57G där Kregen fungerar i teorin men denna såg är mycket tyngre och Kregen svajar en hel del i vertikalled när man startar i kanten. Plasten är för vek så för högerplacerade klingor skulle jag inte rekomendera den trots att reklamen säger att det fungerar lika bra med vänster- eller högerklinga.
En annan erfarenhet av Dewalts 30cm snabbvinkel är att finnishen på 90 och 45 graderskanterna var riktigt kass med vassa ogradade kanter och slipspår tvärs kantytorna. Jämfört med mina 18cm Hultafors och Parkside snabbvinklar en katastrof. Så jag har tejpat uppklippta bandslipband på min CEJ diabas planskiva och slipat ytorna försiktigt för hand så att finnishen nu är OK även om det syns slipmärken fortfarande. Snabbviklarnas tjocklek är samma på Dewalt och Hultafors snabbvinklar.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 892 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 892 inlägg
Det är sant och en sån finns på listan av satser jag kanske kan köpa och hävda att jag faktiskt ”behöver” men jag har haft svårt att motivera då jag har en 1” sats för de stora sakerna i exv. Hjullastaren - den är dock inte min utan ligger här hos mig sen vi meckade med en kompis traktor, så jag kanske borde skaffa både en egen…. ….3/4 och 1” dvs.Cheesen skrev:
Men i dessa stora dimensioner börjar jag för mitt behov känna att hylsnyckelsatsens fördelar jämfört med fasta nycklar minskar rätt ordentligt så undrar om det någonsin blir något av dessa köp…
/U
Köpte en verktygslåda igår. Ett impulsköp. Kunde inte låta bli.
Men var hittar man verktyg att lägga i den? Inte ens snusdosan fick plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men var hittar man verktyg att lägga i den? Inte ens snusdosan fick plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg