Q
R Robert-san01 skrev:
Den gröna guden är jobbig att blidka...
[bild]
Hur är deras verktygsbälte?

• Gilla
Horgmo
  • Laddar…
Q Adde byggahus skrev:
Har inte hunnit packa upp det än...

Bosch kantfräs med tillbehör och batterier i en verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var dags för en kantfräs:)

• Gilla
  • Älska
Lintto1 och 15 till
  • Laddar…
X xxx.maws skrev:
Finns på Amazon.

Vad för dammsugare eller fläkt har du tänkt använda för att så ett bra sug? Antar att det krävs rejält med sug för att använda en sådan.
En helt vanlig hushållsdammsugare borde räcka kanon.
Har så själv.

• Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Q Adde byggahus skrev:
Har packat upp det nu och jag skulle säga att det är Festool nivå på det. Bra känsla i alla spännen och genomtänkta fickor som går byta för höger resp vänsterhänta. Lite styvt bälte men det kommer säkert att bli mjukare när det börjar användas.

Klart prisvärt skulle jag säga.

• Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Världens sötaste bits-box?

Plastbitsbox med märket "Festool" och grön låskläpp på grått underlag.
Skapa konto
Stängd, transparent bits-box med grönt lås och Festool-logga, ligger på bordet.
Skapa konto
Öppen bits-box med olika bits och en skruvmejsel på ett bord.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
R Robert-san01 skrev:

[bild] [bild] [bild]
Klämde på en sån där i fredags, söt som sagt, men föredrar 50 mm bits så skippade den. :)

R Robert-san01 skrev:

[bild] [bild] [bild]
Är priset lika högt som den är söt?
Klämde på Essves sats i fredags som låg på dryga 700:-, efter rabatt...:oops::rolleyes:

FredrikR FredrikR skrev:
Är priset lika högt som den är söt?
Klämde på Essves sats i fredags som låg på dryga 700:-, efter rabatt...:oops::rolleyes:
€34,10 ink VAT på Rubart. Inte gratis direkt, men klart rimligare än Essve.

• Älska
FredrikR
  • Laddar…
Cheesen
ullberg ullberg skrev:
Jag hade i princip lovat mig själv att inte köpa några fler hylsnyckelsatser men i tipstråden poppade det upp en kamasa 3/8 och just det har jag ju bara en annan (ren 3/8 alltså - utöver det har jag en med 1/4, 3/8 & 1/2) så jag slog till på en, här jämförd med den tidigare satsen (från Biltema, har funkat väldigt bra och jag gillar deras handtag - som är en kopia på / identiska med de handtag kamasa körde med tidigare)
[bild]
Den nya har några ytterligare storlekar - och sen är det ju långhylsorna (även om jag tror det finns sådana i satsen med 1/4, 3/8 & 1/2) - så det var ju uppenbart ett gap jag stängde :)
Du saknar 3/4" satsen...

Cheesen
P poba53 skrev:
Kapstöd till Bosch GKS 12V-26 har intresserat mig ett tag efter att min Hultafors snabbvinkel gärna hade behövt vara lite längre. Så jag beställde en Kreg KMA4000-INT och en DeWalt 30cm snabbvinkel. När de nu dykt upp efter lång leveranstid så kan jag dela med mig av mina erfarenheter.

Boschsågen med klingan högerplacerad har en rak kant på höger sida av bottenplattan.
Vänstersidan av bottenplattan har frästa utstickande ytor där fästet för sågens sidoanslag går in i bottenplattan.

Så enbart "linjal" mot höger sida kommer att fungera pga av detta.

Därav faller Kreg-vinkeln bort eftersom den kräver kontakt med vänstersidan av bottenplattan vid kapsågning och denna kant inte är rak på GKS 12V-26.

Kreg- och Dewaltvinklarna krockar med motorns undersida så att maximalt sågdjup bara blir ca 15mm vid stöd mot vänsterkant och sågvinkeln studsar när de två frästa ytorna passeras.

Så jag har ingen nytta av Kregen till min GKS12V-26. Men jag prövade den även med min Bosch GKS 18V-57G där Kregen fungerar i teorin men denna såg är mycket tyngre och Kregen svajar en hel del i vertikalled när man startar i kanten. Plasten är för vek så för högerplacerade klingor skulle jag inte rekomendera den trots att reklamen säger att det fungerar lika bra med vänster- eller högerklinga.

En annan erfarenhet av Dewalts 30cm snabbvinkel är att finnishen på 90 och 45 graderskanterna var riktigt kass med vassa ogradade kanter och slipspår tvärs kantytorna. Jämfört med mina 18cm Hultafors och Parkside snabbvinklar en katastrof. Så jag har tejpat uppklippta bandslipband på min CEJ diabas planskiva och slipat ytorna försiktigt för hand så att finnishen nu är OK även om det syns slipmärken fortfarande. Snabbviklarnas tjocklek är samma på Dewalt och Hultafors snabbvinklar.

[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Vänd snabbvinkeln år andra hållet så funkar den med lillboschen som har klingan på fel sida.

Cheesen
X xxx.maws skrev:
Har fällkniven själv, gillar inte den modellen alls!
Förstår faktiskt inte varför dom blivit så populära. Bladet är alldeles för långt ifrån din hand för att man ska få bra kontroll över snittet.
Vadå långt bort?
Hand som mäter ett mycket kort avstånd på en träyta med tummen och pekfingret.
Skapa konto
Hand som håller ett måttband på ett trägolv, måttbandet visas oskarpt i bildens förgrund.
Skapa konto

• Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
ullberg
Cheesen Cheesen skrev:
Du saknar 3/4" satsen...
Det är sant och en sån finns på listan av satser jag kanske kan köpa och hävda att jag faktiskt ”behöver” men jag har haft svårt att motivera då jag har en 1” sats för de stora sakerna i exv. Hjullastaren - den är dock inte min utan ligger här hos mig sen vi meckade med en kompis traktor, så jag kanske borde skaffa både en egen…. ….3/4 och 1” dvs. :)

Men i dessa stora dimensioner börjar jag för mitt behov känna att hylsnyckelsatsens fördelar jämfört med fasta nycklar minskar rätt ordentligt så undrar om det någonsin blir något av dessa köp…

/U

• Gilla
M95
  • Laddar…
Köpte en verktygslåda igår. Ett impulsköp. Kunde inte låta bli.

Liten röd verktygslåda med Bauhaus-logotyp på ett träbord.
Skapa konto

Men var hittar man verktyg att lägga i den? Inte ens snusdosan fick plats.

Röd tom verktygslåda öppen på ett bord med en snusdosa som inte ryms i den.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
fribygg och 9 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Köpte en verktygslåda igår. Ett impulsköp. Kunde inte låta bli.

[bild]

Men var hittar man verktyg att lägga i den? Inte ens snusdosan fick plats.

[bild]
Perfekt för små projekt!

• Gilla
  • Haha
LoweW och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.