3 396 900 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
I ett försök att få lite ordning i garaget så skulle jag korta av en gammal hatthylla/klädhängare. 10cm kortare skulle räcka och hålen som håller gallret hade cc på11 cm, perfekt.
Efter att vinelslip och avbitare gjort sitt så var det dags att montera tillbaka gaveln. Men... hur kunde det bli såhär, ingen talmeter var ju inblandad
Tydligen var inte hålen för att fästa möten på samma ställe i rören för över- och underhålla. Dock löste en avklippt bit och några buntband problemet.
Efter att vinelslip och avbitare gjort sitt så var det dags att montera tillbaka gaveln. Men... hur kunde det bli såhär, ingen talmeter var ju inblandad
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tydligen var inte hålen för att fästa möten på samma ställe i rören för över- och underhålla. Dock löste en avklippt bit och några buntband problemet.
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Limmat...
Lim tvingar och arbetsbelysning. Igår Fick sticksågen jobba lite med att grovjustera skivan lite, rakt och fint blev det inte... Börjar med lilla dörren, blir knepigt att få något tryck alls på tvärreglarna på stora.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lim tvingar och arbetsbelysning. Igår Fick sticksågen jobba lite med att grovjustera skivan lite, rakt och fint blev det inte... Börjar med lilla dörren, blir knepigt att få något tryck alls på tvärreglarna på stora.
Googla lite curved clamping cauls så ska du nog få idéer hur du får tryck på dom.J JFrisk skrev:
Edit. Du behöver inte tillverka kurvade cauls, du kan köra med raka o stoppa nåt lämpligt mellan caul o resten där du inte får tryck med tvingarna, typ travar spelkort eller nåt som är enkelt att justera i tjocklek.
Redigerat:
Tack för tipset, medveten om metoden och funderade på det redan vid denna dörr men kom fram till att det inte är någon belastning mitt på så behövde inte vara prefekt fog där, bara det inte skramlar. Men till breda behövs nog något i alla fall. Syns nog inte på bilden men tog en bred och lång MDF (22mm om jag minns rätt) som stöd på ena sidan så blev också lite meckigt att få in ytterligare stöd på mitten utan att palla upp allt väldigt mycket på tvingarna, var mer orolig då att något skulle slå sig. Blir spännande att se idag om allt blivit rakt/plant.Ola C skrev:
Men spänner jag ytterramen först bör det ju vara ganska stabilt för övningar mitt på sen, eller bara lägga något under som gör att dörren hänger på mitten, det behövs nog som sagt inte så mycket hållfastighet där.