296 936 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Jag tror ju inte att hela miljökostnaden är prissatt, inte ens i Sverige där vi har ganska höga skatter på drivmedel..P pmd skrev:
Nä, det är så man resonerar inom politiken som bestämmer såna här saker, när man lyfter bort avgifter på något så subventionerar man, eller om man skjuter till pengar där avgifter inte finns, bägge är subventioner.P pmd skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Nä, jag vet. Jag har inte lösningen på frågan, men som någon föreslog tidigare i tråden, en personlig koldioxidbudget kanske vore något..F frasen_36 skrev:
Bor du i storstad och inte åker bil alls kanske du kan flyga till Thailand på semester.. Bor du på landsbygd kanske koldioxidbudgeten går åt på att pendla till jobbet ...
Varför har vi miljöskatt isåfall om det inte är för att kompensera för påverkan?Dan_Johansson skrev:
För att staten ska ha intäkter och detta låter bra eller för att många är så dumma att de går på lögnen om att skatt gynnar klimatet..?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Så kan det säkert vara, men tittar jag utanför fönstret ser jag en väg, inget vattendrag.P pmd skrev:
Även om jag faktiskt har en älv ganska nära mitt hem, som går hela vägen till jobbet, så är det inte rimligt att pendla med segelbåt.. Möjligen en kajak, men det äger jag ingen ..
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Skatten gynnar inte klimatet i sig, men priset är direkt kopplat till användning. Det är ekonomisk teori 1A. Högre pris på en vara betyder att den konsumeras mindre, och mindre konsumtion betyder mindre belastning på miljön.Maskintok skrev:
Beror mkt på vad man äter, mellan 0.8 och 157g CO2/km då alltså:T tompaah7503 skrev:
Att äta soja...ja då vill det till att den inte kommer från skövlad regnskog vilket en massa soja görs, bla tom med som djurfoder till svenska kör som inte fribetar.If the additional calories were to be found in beef only, this would add 157 grams12 Co2e to each km cycled. on the other hand, soybean calories would add only 0.8 grams13 onto each km cycled. the question therefore remains, which figures should be used ? If we consider that in the eU the daily kilocalorie intake is 346614 and that food has an impact of 1.83 tons Co2e per year per person15, this puts the kilocalories at 1.44g Co2e. therefore the “fuel” of the cyclist can be estimated at 16 grams CO2e/km16. to summarize the impacts of production, maintenance and operation phases, the life cycle inventories of a bicycle reveals that bicycles release about 21 grams of CO2e per passenger kilometre travelled.
Är man 2 i bilen kan man idag komma till iaf 50 redan med en småbil.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
Nej inte om alternativ saknas. Då fortsätter konsumtionen som innan och det blir andra saker som får flyttsa på sig och det enda resultatet är att politikerna får mer pengar att köpa röster för och det kan bli så att den ekonomiska effektiviteten minskar.Dan_Johansson skrev:
Ditt argument fungerar bara om det finns ett alternativ.
Medlem
· Halland
· 4 104 inlägg
Ok,alla måste bli soyboys? Skulle vara intressant att se lite mer svenska alternativ för odling av sojabönor tror jag inte har en kommersiell framtid i Sverige.K karlmb skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 170 inlägg
Hur räknar du då?K karlmb skrev:
Man kommer i samma publikation fram till att
Vilket skulle betyda att man måste vara 13 personer i småbilen innan dess utsläpp kan konkurrera med en cyklists.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
Tja, jag förutspådde att Sverige skulle kollapsa och vi skulle demonstrera på gatorna när elpriset nådde 5 spänn... Så blev det inte, så jag får nog låta kristallkulan vila...A Anders_Nilsson skrev:
Men du har rätt, skulle man lägga på kostnaderna för miljön på priset över en natt skulle det säkert sluta med katastrof..
Läste inte det men det är noga redovisat idag vad en förbränningsbil emitterar.T tompaah7503 skrev:
De bästa är under 100 CO2g/km.