296 976 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Autonoma bilar på motorvägen är faktiskt i praktiken möjligt redan. Men även där finns ordentliga utmaningar, exempelvis när det skett en olycka eller när det ligger snö på vägen.C cpalm skrev:Precis, dessa system är i jämförelse oerhört triviala, och har inget med AI eller ML att göra.
Att överhuvudtaget dra paralleller mellan självkörande bilar och autolandning i flygplan visar bara på en total brist på förståelse för vad som är utmaningen med att göra en autonom bil.
Det svåra är så klart inte att få bilen att följa en imaginär linje, utan att tolka trafikmiljön.
Och igår när jag övningskörde med dottern så kom vi vid ett vägarbete in på en enkelriktad väg, fast åt fel håll. De hade lyckats blockera vägskyltarna så att de inte gick att se. Det var först efter en bit som det blev uppenbart. Här har den autonoma bilen en fördel då den redan i förväg via kartan vet att det är en enkelriktad väg.
Men för att vägarbeten skall gå att genomföra så kommer det troligen framöver att krävas massor av administration. Jag förväntar mig att man kommer att behöva lämna in digitala kartor över hur trafiken skall flyta under arbetets gång, detta för att autonoma fordon skall veta hur de får köra. Det är en hel del administration redan idag, men det kommer att krävas mer framförhållning mm.
Jag vet inte hur man skall lösa akutjobb dock. De måste ju få göras ändå och det är ofta mycket dåliga trafiklösningar runt dessa. Om det inte finns annan trafik att titta på så blir det ofta "trial and error" i sådana situationer....
Det värsta är att de tänker höja dieselpriset med 5kr före 2030. Och med vinterns elpriser så blir elbil ett dyrt alternativ. Riksdagen vill tydligen att Sverige ska stannaVargOlle skrev:
Dieseln höjs med runt 80 öre redan imorgon. Ökat krav på miljödieselinblandning ger detta resultat.VargOlle skrev:
Bensinen höjs mindre, men får också ett lägre energiinnehåll...
En nyfiken fråga, vad har du uppfattat att det kostar att ladda en elbil denna vinter? Frågar eftersom du tror att det är ett dyrt alternativ till dieseln.VargOlle skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 126 inlägg
+1 på namnet, trist att han dog av covid..VargOlle skrev:
Men att återknyta till ämnet, kostar diesel 25 kr litern år 2030 kommer jag att göra en liten "indian-dans" av glädje...
Edit: glädje kanske är fel ordval, mera förvåning..
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
2030 kommer vi inte ha så många fossilbilar kvar. Alla vänner och kollegor skaffar elbilar.
Är inte det ett anekdotiskt exempel? Ni rör er väl dessutom bara innanför tullarna vilket är en extremt begränsad yta av landet. Men jag tror också att andelen elbilar kommer att öka för varje år dom går.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Ytterst anekdotiskt. Men i min socioekonomiska gruppering kommer det iallafall inte finnas några fossilbilar kvar.M Myckling skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Etanol har bara 80% av energiinnehållet för samma volym bensin. Så om man nu ökar etanolen i bensinen med låt säga 5% procentenheter (har för mig att det är så mycket) så innebär det samtidigt att du får ett mindre energiinnehåll i bensinen. Detta bör då motsvara att man betalar för knappt 1% mindre energi (motsvarar knappt 2 öre) samtidigt som bensinpriset ökar med 40 öre.K karlmb skrev:
Nja inte hela sanningen..pacman42 skrev:Etanol har bara 80% av energiinnehållet för samma volym bensin. Så om man nu ökar etanolen i bensinen med låt säga 5% procentenheter (har för mig att det är så mycket) så innebär det samtidigt att du får ett mindre energiinnehåll i bensinen. Detta bör då motsvara att man betalar för knappt 1% mindre energi (motsvarar knappt 2 öre) samtidigt som bensinpriset ökar med 40 öre.
bensin har lägre oktan värde.
etanol har ett betydligt högre.
Ren etanol brukar man sätta oktan 119 på.
Medans vanlig bensin E10 har ca 90 oktan.
upptill 10% etanol..
Men det är här hur pass effektiv motorn är som spelar roll..
En äldre motor där man kan ställa in bränslemängden själv kan ge en mycket mer effektiv motor än en modern med elektronisk insprutning..
Men det är inte själva bränslet som man ska fokusera på utan hur man får fram bränslet billigt.