AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Någon måste leda utvecklingen
Tittade på en av de större bilsäljarna i stan här.
Elbilen måste ju verkligen vara populär. För de har inte lagt ut att någon köpt en ny elbil på ett par månader och de lägger ut nybilsköp =)
Kanske elbilsköparna inte vågar synas på bild ?
 
Antalet laddbara bilar som såldes förra månaden va 54.3% låter som din handlare gör dålig försäljning då.
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Antalet laddbara bilar som såldes förra månaden va 54.3% låter som din handlare gör dålig försäljning då.
Tog en noggrannare titt så pudlar liiite. Hela december så har de en vanlig hybrid, en plug in och 3 el och 18 fossiler. Några av de var begagnade, inga av el/hybrid var begagnat (jävla usel marknad)
Marknaden talar ju för vad som är mest attraktivt =)

De har säkert några kameraskygga personer med, men de är väldigt på att köparna ska vara deras reklam på sociala medier =) Riktigt duktiga säljare med.

Vad blir de i procent ? 13%
 
Ja, du får tolka det hur du vill men din handlare ligger inte representativt i landet.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ja, du får tolka det hur du vill men din handlare ligger inte representativt i landet.
Nej det har man ju inte sagt. Men sthlm är ju verkligen inte representativt för landet heller.
 
Nä, för där är andelen säkerligen högre.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det har man ju inte sagt. Men sthlm är ju verkligen inte representativt för landet heller.
Har inte sagt jag, mina vänner eller kollegor är representativt. Men i denna krets är 100 procent av bilinköpen el
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har inte sagt jag, mina vänner eller kollegor är representativt. Men i denna krets är 100 procent av bilinköpen el
100% av denna krets bor inom sthlm eller precis utanför?

Än så länge är det endast bensin och diesel bland vänner och kollegor.
Närmaste är väl en Prius plug-in.
 
R Rkarlsson skrev:
100% av denna krets bor inom sthlm eller precis utanför?

Än så länge är det endast bensin och diesel bland vänner och kollegor.
Närmaste är väl en Prius plug-in.
Ingen av dem bor i city, vi i city har inte bil. Alla bor dock i Stockholm kommun.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Etanol har bara 80% av energiinnehållet för samma volym bensin. Så om man nu ökar etanolen i bensinen med låt säga 5% procentenheter (har för mig att det är så mycket) så innebär det samtidigt att du får ett mindre energiinnehåll i bensinen. Detta bör då motsvara att man betalar för knappt 1% mindre energi (motsvarar knappt 2 öre) samtidigt som bensinpriset ökar med 40 öre.
Visst men för det första så påverkas inte förbrukningen förrän man når 20-30% inblandning pga etanol brinner effektivare, för det andra så har vi redan E10, det lär inte bli E15 nästa år.
 
R Rkarlsson skrev:
Nej det har man ju inte sagt. Men sthlm är ju verkligen inte representativt för landet heller.
Men ganska många i Sverige bor i eller i anslutning till en storstad. Klart att det måste skilja på olika regioner.

Och man bör rimligtvis bara titta på nybilsförsäljning. Möjligtvis skrotning. Hur ofta begagnade bilar byter ägare påverkar ju inte flottans proportioner.

Och visst är det nog så att de med god ekonomi troligen oftare köper en fabriksny bil än de med dålig ekonomi.
 
J JohanLun skrev:
Men ganska många i Sverige bor i eller i anslutning till en storstad. Klart att det måste skilja på olika regioner.

Och man bör rimligtvis bara titta på nybilsförsäljning. Möjligtvis skrotning. Hur ofta begagnade bilar byter ägare påverkar ju inte flottans proportioner.

Och visst är det nog så att de med god ekonomi troligen oftare köper en fabriksny bil än de med dålig ekonomi.
Det är inte alltid riktigt så. Känner flertal som skulle kunna köpa fabriksny bil men de resonerar som så att det är ett så stort slöseri.
Alltså de som är mest förmögna köper bilar för mellan 50-100 tusen, de måste ha bil dessutom.
Brorsan tittade på elbil men valde en bil för 45000 istället när han kunde betala en elbil kontant.

De som köper helt nya bilar är nog väldigt få i förhållande till de som inte vill slösa så mycket.

Känner nog i min bekantskapskrets till 3-4 st som köpt helt nya bilar, den ena är extremt bilintresserad, den andre som köpte prius är väldigt miljöintresserad men kan inte köpa elbil för hur de bor.
Det hade mer varit intressant att de riktiga siffror på alla områden, jag tror ju mest att folk som bor i städer eller direkt anslutning till de köper elbilar.

Jag har hoppat från elbil till plug in igen, fortfarande 2 bilar i hushållet. =)
Eller ja jag köper en gammal bensinare nästa vecka för en tusing som ska agera slit och släng och övningskörning =)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Har man dålig ekonomi köper man sannolikt inte en fabriksny bil...
Jag misstänker många nya bilar är förmåns/leasing bilar...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har man dålig ekonomi köper man sannolikt inte en fabriksny bil...
Jag misstänker många nya bilar är förmåns/leasing bilar...
Jag tror inte så många med bra ekonomi köper nytt heller.
Jo visst är de många förmånsbilar och leasing. Det är väl därför du kunde se så extremt många passater vissa år, nu är det väl volvo som varit hett något år och då kom de ju ut många v90, v60.

Men fortfarande där, då måste ju den som får förmånsbilen tjäna bra som tusan för att ens gå på den niten.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag tror inte så många med bra ekonomi köper nytt heller.
Jo visst är de många förmånsbilar och leasing. Det är väl därför du kunde se så extremt många passater vissa år, nu är det väl volvo som varit hett något år och då kom de ju ut många v90, v60.

Men fortfarande där, då måste ju den som får förmånsbilen tjäna bra som tusan för att ens gå på den niten.
Jag är inne på min 5e förmånsbil, tjänar inte bra som tusan, kör man många mil och väljer en vettig bil har det varit rätt ekonomiskt att köra så. Med nya förmånsreglerna så har det dock blivit dyrare. Så nästa bil blir privat. Mest sannolikt nåt begagnat för 70-150k. Att köpa en ny bil för 400-600k privat kan jag inte räkna hem på nåt sätt, samtidigt förstår jag att om man har gott om pengar så är det ett vettigt val. Det är ju skönt att ha en ny och strulfri bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.