A
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Precis, dessa system är i jämförelse oerhört triviala, och har inget med AI eller ML att göra.
Att överhuvudtaget dra paralleller mellan självkörande bilar och autolandning i flygplan visar bara på en total brist på förståelse för vad som är utmaningen med att göra en autonom bil.

Det svåra är så klart inte att få bilen att följa en imaginär linje, utan att tolka trafikmiljön.
Autonoma bilar på motorvägen är faktiskt i praktiken möjligt redan. Men även där finns ordentliga utmaningar, exempelvis när det skett en olycka eller när det ligger snö på vägen.

Och igår när jag övningskörde med dottern så kom vi vid ett vägarbete in på en enkelriktad väg, fast åt fel håll. De hade lyckats blockera vägskyltarna så att de inte gick att se. Det var först efter en bit som det blev uppenbart. Här har den autonoma bilen en fördel då den redan i förväg via kartan vet att det är en enkelriktad väg.

Men för att vägarbeten skall gå att genomföra så kommer det troligen framöver att krävas massor av administration. Jag förväntar mig att man kommer att behöva lämna in digitala kartor över hur trafiken skall flyta under arbetets gång, detta för att autonoma fordon skall veta hur de får köra. Det är en hel del administration redan idag, men det kommer att krävas mer framförhållning mm.

Jag vet inte hur man skall lösa akutjobb dock. De måste ju få göras ändå och det är ofta mycket dåliga trafiklösningar runt dessa. Om det inte finns annan trafik att titta på så blir det ofta "trial and error" i sådana situationer....
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
VargOlle VargOlle skrev:
Staten drar in ca 100 miljarder bara via drivmedelsskatter och moms på det. Om staten lade dessa pengar på våra vägar så skulle de vara i gott skick.

VargOlle
Det värsta är att de tänker höja dieselpriset med 5kr före 2030. Och med vinterns elpriser så blir elbil ett dyrt alternativ. Riksdagen vill tydligen att Sverige ska stanna :( :( :(
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
VargOlle VargOlle skrev:
Det värsta är att de tänker höja dieselpriset med 5kr före 2030. Och med vinterns elpriser så blir elbil ett dyrt alternativ. Riksdagen vill tydligen att Sverige ska stanna :( :( :(
Dieseln höjs med runt 80 öre redan imorgon. Ökat krav på miljödieselinblandning ger detta resultat.

Bensinen höjs mindre, men får också ett lägre energiinnehåll...
 
VargOlle VargOlle skrev:
Det värsta är att de tänker höja dieselpriset med 5kr före 2030. Och med vinterns elpriser så blir elbil ett dyrt alternativ. Riksdagen vill tydligen att Sverige ska stanna :( :( :(
En nyfiken fråga, vad har du uppfattat att det kostar att ladda en elbil denna vinter? Frågar eftersom du tror att det är ett dyrt alternativ till dieseln.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
VargOlle VargOlle skrev:
Det värsta är att de tänker höja dieselpriset med 5kr före 2030. Och med vinterns elpriser så blir elbil ett dyrt alternativ. Riksdagen vill tydligen att Sverige ska stanna :( :( :(
+1 på namnet, trist att han dog av covid.. :cry:

Men att återknyta till ämnet, kostar diesel 25 kr litern år 2030 kommer jag att göra en liten "indian-dans" av glädje... ;)

Edit: glädje kanske är fel ordval, mera förvåning..
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
+1 på namnet, trist att han dog av covid.. :cry:

Men att återknyta till ämnet, kostar diesel 25 kr litern år 2030 kommer jag att göra en liten "indian-dans" av glädje... ;)
Ja, så billig lär den knappast vara.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Dieseln höjs med runt 80 öre redan imorgon. Ökat krav på miljödieselinblandning ger detta resultat.

Bensinen höjs mindre, men får också ett lägre energiinnehåll...
Hur då mindre?
 
2030 kommer vi inte ha så många fossilbilar kvar. Alla vänner och kollegor skaffar elbilar.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
2030 kommer vi inte ha så många fossilbilar kvar. Alla vänner och kollegor skaffar elbilar.
Är inte det ett anekdotiskt exempel? Ni rör er väl dessutom bara innanför tullarna vilket är en extremt begränsad yta av landet. Men jag tror också att andelen elbilar kommer att öka för varje år dom går.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Är inte det ett anekdotiskt exempel? Ni rör er väl dessutom bara innanför tullarna vilket är en extremt begränsad yta av landet. Men jag tror också att andelen elbilar kommer att öka för varje år dom går.
Ytterst anekdotiskt. Men i min socioekonomiska gruppering kommer det iallafall inte finnas några fossilbilar kvar.
 
  • Gilla
lilytwig
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ytterst anekdotiskt. Men i min socioekonomiska gruppering kommer det iallafall inte finnas några fossilbilar kvar.
Det är säkert något bakom det, men tyvärr är din socialekonomiska gruppering en minoritet i landet...
 
J JohanLun skrev:
Det är säkert något bakom det, men tyvärr är din socialekonomiska gruppering en minoritet i landet...
Någon måste leda utvecklingen
 
  • Haha
Myckling och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Hur då mindre?
Etanol har bara 80% av energiinnehållet för samma volym bensin. Så om man nu ökar etanolen i bensinen med låt säga 5% procentenheter (har för mig att det är så mycket) så innebär det samtidigt att du får ett mindre energiinnehåll i bensinen. Detta bör då motsvara att man betalar för knappt 1% mindre energi (motsvarar knappt 2 öre) samtidigt som bensinpriset ökar med 40 öre.
 
A
pacman42 pacman42 skrev:
Etanol har bara 80% av energiinnehållet för samma volym bensin. Så om man nu ökar etanolen i bensinen med låt säga 5% procentenheter (har för mig att det är så mycket) så innebär det samtidigt att du får ett mindre energiinnehåll i bensinen. Detta bör då motsvara att man betalar för knappt 1% mindre energi (motsvarar knappt 2 öre) samtidigt som bensinpriset ökar med 40 öre.
Nja inte hela sanningen..
bensin har lägre oktan värde.
etanol har ett betydligt högre.

Ren etanol brukar man sätta oktan 119 på.
Medans vanlig bensin E10 har ca 90 oktan.
upptill 10% etanol..
Men det är här hur pass effektiv motorn är som spelar roll..
En äldre motor där man kan ställa in bränslemängden själv kan ge en mycket mer effektiv motor än en modern med elektronisk insprutning..

Men det är inte själva bränslet som man ska fokusera på utan hur man får fram bränslet billigt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.