P pmd skrev:
Självlandande flygplan är dock inte autonoma. De behöver rätt mycket teknik på marken och/eller i rymden för att kunna landa.
Autoland-system har funnits i över 50 år. De kan landa ett flygplan med större precision än vad en pilot kan.
Har nog inte skrivit det, bara att det var autopilot. ;)
Men helt rätt att de också använder inflygningssystem, etc. När grannen och jag landade på Schiphol med en PA28 var det manuellt och fick parkera bredvid Saudiska kungahuset jumbo på Schiphol east.;)
 
Redigerat:
P pmd skrev:
En liten fördel med S10E är att den har dubbla SIM-kortplatser. Det är mindre bökigt än att ha två telefoner.
Lagom stor var den också. Jag tyckte att den var rätt bra. Fingeravtrycksläsaren satt på sidan och var lätt att använda.
Ja men jag litar inte på att arbetsgivaren inte avlyssnar vad jag håller på med, vill absolut ha två skilda telefoner där jag har full kontroll över min telefon utan att arbetsgfivaren kan se att jag skriver på ByggaHus.se eller andra sajter.

I och för sig lovar de dyrt och heligt att de inte kan se vad jag gör med mitt privata mailkonto och annat men i efterhand brukar det alltid heta att man var tvungen att lägga in en bakdörr för den allmänna säkerhetens skull.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ja men jag litar inte på att arbetsgivaren inte avlyssnar vad jag håller på med, vill absolut ha två skilda telefoner där jag har full kontroll över min telefon utan att arbetsgfivaren kan se att jag skriver på ByggaHus.se eller andra sajter.

I och för sig lovar de dyrt och heligt att de inte kan se vad jag gör med mitt privata mailkonto och annat men i efterhand brukar det alltid heta att man var tvungen att lägga in en bakdörr för den allmänna säkerhetens skull.
På Apples telefoner så kan arbetsgivaren se vad du gör, men inte på Android Work. Google har varit extremt noga med att inte ge arbetsgivaren någon som helst kontroll över det privata!
 
P
A AndersS skrev:
Det är där som det ger minst mätbar effekt i olyckor och de med dödlig utgång, så det blir bara ett självändamål för att visa att man tekniskt kan göra det. Men visst någonstans ska man börjar.;)
Det kommer att ha effekt på trafikflödet. Pendlingstider kommer att minska när köbildning blir ovanligare.
De flesta som kör långt (flera timmar) har också mest nytta av att assisterande infrastruktur införs på motorvägar.
Stora trafikleder med kökörning, etc, klarar dagens nivå 2 system i bilarna hyfsat såvida det in är snö/modd på vägen.:cool:
Kör du bil med nivå-2 system?
Nivå 0.5, tror jag. :)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Nej,patientavgiften är inte lika för alla
Den kan variera mellan landstingen och olika vårdgivare, men den beror inte på den vårdsökandes inkomst.
Sjukförsäkringen beror på vad man menar med sjukförsäkring...är det Försäkringskassan så vill de då veta inkomsten
Jag syftar på vården. Jag trodde att det framgick av sammanhanget, men jag kunde förstås ha varit tydligare.
 
P
A AndersS skrev:
Har nog inte skrivit det, bara att det var autopilot. ;)
Men helt rätt att de också använder inflygningssystem, etc. När grannen och jag landade på Schiphol med en PA28 var det manuellt och fick parkera bredvid Saudiska kungahuset jumbo på Schiphol east.;)
Ert flygplan var inte certifierat för ILS CAT III, alltså? :cool:
 
P pmd skrev:
Den kan variera mellan landstingen och olika vårdgivare, men den beror inte på den vårdsökandes inkomst.
Vissa betalar 50-100 kr i "mitt" landsting, normalt är det 200 kr...( 50-100 kr då de har höjt ordinarie avgift )
 
MultiMan
Här kostar det minst 300 för vårdcentral upp till 500 för akuten. Ambulans 500 oavsett läkarvård eller inte. Är du asylsökande så är det gräddfil som vanligt och 25-50kr gäller.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
På Apples telefoner så kan arbetsgivaren se vad du gör, men inte på Android Work. Google har varit extremt noga med att inte ge arbetsgivaren någon som helst kontroll över det privata!
Du har helt rätt men jag litar inte på någon eller något, speciellt som jag börjar närma mig pensionsåldern. Extremt intressant att ha skit på såna som mig för att jag lättare skall kunna uppmuntras att skriva på ett ofördelaktigt avgångsavtal.

Kalla mig gärna paranoid om du vill men jag har sett kompisar råka ut för fulspel man inte associerar med stora företag.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Vissa betalar 50-100 kr i "mitt" landsting, normalt är det 200 kr...( 50-100 kr då de har höjt ordinarie avgift )
Hur ser reglerna ut som bestämmer vem som ska betala vad?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Här kostar det minst 300 för vårdcentral upp till 500 för akuten. Ambulans 500 oavsett läkarvård eller inte. Är du asylsökande så är det gräddfil som vanligt och 25-50kr gäller.
Gräddfil deluxe ja...
 
P
MultiMan MultiMan skrev:
Här kostar det minst 300 för vårdcentral upp till 500 för akuten. Ambulans 500 oavsett läkarvård eller inte. Är du asylsökande så är det gräddfil som vanligt och 25-50kr gäller.
Samma för alla, alltså, förutom asylsökande. Asylsökande omfattas dock inte av högkostnadsskyddet.
Avgifterna är inte beroende på den sökandes inkomst.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ert flygplan var inte certifierat för ILS CAT III, alltså? :cool:
Icke, och pilot som bara fick flyga VFR, men jag filmade när vi landade och vi blev tilldelade mittenbanan.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Här kostar det minst 300 för vårdcentral upp till 500 för akuten. Ambulans 500 oavsett läkarvård eller inte. Är du asylsökande så är det gräddfil som vanligt och 25-50kr gäller.
I fattiga länder i Baltikum tex så kostar det 20-30 kr.
Men de har ju lägre skattetryck förstås...
 
C
P pmd skrev:
Självlandande flygplan är dock inte autonoma. De behöver rätt mycket teknik på marken och/eller i rymden för att kunna landa.
Precis, dessa system är i jämförelse oerhört triviala, och har inget med AI eller ML att göra.
Att överhuvudtaget dra paralleller mellan självkörande bilar och autolandning i flygplan visar bara på en total brist på förståelse för vad som är utmaningen med att göra en autonom bil.

Det svåra är så klart inte att få bilen att följa en imaginär linje, utan att tolka trafikmiljön.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.