3 396 900 läst · 18 267 svar
3397k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Jag förstår inte hur det är tänkt att se ut i slutändan. Har du nån enkel skiss som visar hur det ska bli? Att det är nån slags infällda grepp förstår jag men resten går jag bet på.J JFrisk skrev:
Det ska bli grepp precis som det ser ut på MDF-biten. Den fanérade MDFen ska bli täcksida på en träram (tror det finns bild även på denna i tråden) på en skjutdörr, det är alltså baksidan jag arbetat på med att fälla in en ram av solid valnöt. Från framsidan ska jag sen fräsa ut med ett tänkt slutresultat att det i princip ser ut som att dörren var en solid valnötsskiva.Ola C skrev:
Går den beskrivningen begripa? Har tyvärr ingen skiss just nu.
Edit:
Inre ramen jag gjort ska alltså försänkas ner så i skivan att den limmas direkt på yttre fanéret för att kunna göra fingergreppsurfräsningen utan att man ser MDF i kanten medan nästa nivå är tänkt för att få limyta mot skivan för hållfastighet. Sen blir det likadant från andra sidan med det handtaget.
Redigerat:
Ok, då är jag med...tror jag. Jag hade nog fräst in en solid bit valnöt från baksidan o inte brytt mig om att det blir synligt ändträ, hellre ändträ än skarvar. Gör biten större än handtaget är tänkt så kan du hoppa över steget, om du får bra passning o limmar mot kanten på mdfen i urtaget.J JFrisk skrev:Det ska bli grepp precis som det ser ut på MDF-biten. Den fanérade MDFen ska bli täcksida på en träram (tror det finns bild även på denna i tråden) på en skjutdörr, det är alltså baksidan jag arbetat på med att fälla in en ram av solid valnöt. Från framsidan ska jag sen fräsa ut med ett tänkt slutresultat att det i princip ser ut som att dörren var en solid valnötsskiva.
Går den beskrivningen begripa? Har tyvärr ingen skiss just nu.
Edit:
Inre ramen jag gjort ska alltså försänkas ner så i skivan att den limmas direkt på yttre fanéret för att kunna göra fingergreppsurfräsningen utan att man ser MDF i kanten medan nästa nivå är tänkt för att få limyta mot skivan för hållfastighet. Sen blir det likadant från andra sidan med det handtaget.
Lite likt mitt koncept här men du har en betydligt trixigare uppgift då faneret redan är på plats. https://www.byggahus.se/forum/threa...ch-maskiner-idag.250889/page-699#post-4015042
Ja, jag är också inne på det. Funderar dock på hur mycket man ser av det infrästa alls med aktuellt frässtål, det tar så lite på toppen att det nog blir heltäckande faner där och botten av handtaget blir en solid bit. Tror ju ändå kanske en solid kloss kan vara att föredra. Kanske får jag helt enkelt göra klart vad jag påbörjat och se hur det upplevs.Ola C skrev:Ok, då är jag med...tror jag. Jag hade nog fräst in en solid bit valnöt från baksidan o inte brytt mig om att det blir synligt ändträ, hellre ändträ än skarvar. Gör biten större än handtaget är tänkt så kan du hoppa över steget, om du får bra passning o limmar mot kanten på mdfen i urtaget.
Lite likt mitt koncept här men du har en betydligt trixigare uppgift då faneret redan är på plats. [länk]
Ytterligare ett alternativ vore ju att sätta ett tjockt fanér på "gerade klossen" för att garantera fanér på främre synliga ytan, men börjar bli väl många övergångar och moment.
Tror inte jag bara kan limma dikt kanten på MDFen utan att övergången kommer synas mycket mer tydligt. Kanske går, om man vet vad man gör... men nog inte på min nivå.
Precis, på liknande sätt, fast annorlunda. Snyggt bygge i din länk!
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Vet en som körde med pallben för att stödja veden på pallarna Går ju dock inte stapla så där högt då.F fiskbuggaren skrev:
5 årsservice på boxjointjiggen.
Eller...jag bygger snarare om den lite, ska in en glappfri kulskruv istället för m10-stång o egentillverkad antibacklash mutter.
Eller...jag bygger snarare om den lite, ska in en glappfri kulskruv istället för m10-stång o egentillverkad antibacklash mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Är kaminen ett verktyg?
Har avhärdat lite saker.. Förkylning i familjen så i väntan på covidprovsvar så roar jag mig med vad som går.
Lyckas jag göra ngt av det blir det en egen tråd om det.
Först in i kaminen var det några trasiga kullager.
Sen ett uttjänt hyvelstål från @Ola C
Får ta ut det imorgonbitti när allt svalnat..
Har avhärdat lite saker.. Förkylning i familjen så i väntan på covidprovsvar så roar jag mig med vad som går.
Lyckas jag göra ngt av det blir det en egen tråd om det.
Först in i kaminen var det några trasiga kullager.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sen ett uttjänt hyvelstål från @Ola C
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får ta ut det imorgonbitti när allt svalnat..
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg