295 641 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Är det så många som har egen vindkraft och solenergi så det räcker till allt i huset och elbil?A Alexn72 skrev:Du kan ladda elbilen med vindkraft, solkraft, fossilgenerator.
Du kan till och med dra bilen bakom några hästar och låta bilen ladda sig själv.
Motfråga.... hur tankar Du fossilt om oljesheikarna sätter stopp på oljeförsäljningen?
Eller hur får man fram bränsle till mackarna om vägarna blir skadade av vädret?
Eller för den delen. Vägarna blir förstörda av krig...
Hur tankar du generatorn då?
Krig behöver vi inte bry oss om, då lägger nog försvaret beslag på bränslet
För övrigt så handlade det om strömavbrott.
Det är tungt att slakta och stycka och diska efteråt om du tänker dig att ta hand om älgen utan elkraft, värme i huset och diesel i farmartanken gör en inte oberoende av ström även om beroendet inte är så stort.skoge skrev:
Det finns väl för och nackdelar med de olika sätten att driva fordon och samma lösning lär inte passa alla.
Allvetare
· Östergötland
· 4 098 inlägg
Nej jag oroar mig inte särskilt mycket. Ved och eldningsmöjlighet har jag med. Och en omvandlare 12v/230v så jag kan köra vattenpumpen på ett vanligt bilbatteri.skoge skrev:
Dock inte så mycket älg, men gott om rådjur. Tyvärr äger jag ingen bössa så jag får hålla till godo med ett välfyllt skafferi istället.
Redigerat:
Kan kan ta sig till macken så kan man tanka generatorn.skoge skrev:
Har man solceller så brukar det inte vara några problem att vara helt självförsörjande från mars till september.
Strömavbrott 1dag-1vecka kommer inte ge något bränsle heller .
Det blir både problem med att få upp bränslet, och de blir problem med att ta betalt...
Få upp bränsle går utan pumpenA Alexn72 skrev:Kan kan ta sig till macken så kan man tanka generatorn.
Har man solceller så brukar det inte vara några problem att vara helt självförsörjande från mars till september.
Strömavbrott 1dag-1vecka kommer inte ge något bränsle heller .
Det blir både problem med att få upp bränslet, och de blir problem med att ta betalt...