1 135 681 läst · 11 023 svar
1136k läst
11,0k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
(ganska -> gammal, gissar jag)Demmpa skrev:Jo, om det är en gammal klass0-armatur/apparat (där det från början satt en rund ojordad stickkontakt) som bara har enkelisolerade ledare nära beröringsbart ledande material.
En sådan armatur/apparat där man bara har bytt stickkontakten till ett jordat dito blir farligare i en jordad miljö.
Och är det en ganska armatur/apparat så är risken större att det även finns skador på isoleringen.
Varför blir lampan farlig? Det brukar väl inte finnas någon kontakt mellan jordblecken i stickproppen och nolla respektive fas?
Är det PEN-ledare som ställer till det?
Ja, ganska ska vara gammal.P pmd skrev:
Det farliga ligger i att om/när det blir ett enkelfel i klass0-apparat som bara är enkelisolerad, så kan/blir höljet strömförande, om man då samtidigt rör apparaten och något skyddsjordat så får man ström genom kroppen.
I en dubbelisolerad apparat så måste det bli två fel för att det ska bli farligt.
Nej, faran ligger i att de där gamla klass-0-armaturerna har en skyhögt högre risk att bli strömförande på metalldelar på utsidan iom att det knappt fanns några krav på hur de borde vara konstruerade.P pmd skrev:
Man ansåg det nämligen som ofarligt att ta i strömförande delar i ett torrt bostadsrum som hade ojordade uttag (de ojordade uttagen var "beviset" för att rummet saknar allt som kan göra en strömkrets genom kroppen mot jord).
Så klass0-apparater är ofta väldigt undermåligt konstruerade vad gäller skydd mot att drabbas av fasspänning mot sig. Detta i kombination med att ett rum med jordade uttag därmed skapar möjlighet att det finns mycket som har jordpotential som man kan sluta strömkretsen mot är anledningen till att tilltaget på bilden är förbjudet, och rimligt farligt. (alltså inte akut livsfarligt).
Klass0-apparater stod för en rätt stor andel av alla som dog av el förr, då det gick bort en 30-50 personer om året.
Iom att dessa saker är nästan helt borta, så har också alla dessa elolyckor försvunnit, vi vill inte ha tillbaka dem.
Det gäller ju också att man inte sabbat den isolerade miljön som är (var) ett krav för att ha ojordade uttag.
T.ex installerat en luft/luft-värmepump, bytt till klinker på golvet eller något annat som gör att "isolerad miljö" ej längre gäller.
T.ex installerat en luft/luft-värmepump, bytt till klinker på golvet eller något annat som gör att "isolerad miljö" ej längre gäller.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 923 inlägg
Vilket är i stort sett vad som helst. "Isolerad miljö" fungerade inget vidare när det begav sig heller, så man ställde ganska snabbt krav på skyddsjordning. Det fungerade inte heller något vidare, men så kom plasten ändå på bred front och så fick man dubbelisoleringen mer eller mindre på köpet.Mikael_L skrev:
Va fan Honda, nästan som syntare och hårdrockare, körde DT50 med ca 70cc cylinder ock Mikuni 24mm, men den varvade så in i helvete och gick nästan hundra.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Jag hade en DT50 också faktiskt. Mycket bättre moppe. MT5 föll isär i småbitar när man särade på motorblocket. DT50 var mycket bättre konstruerad.V Ville_Vessla skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Snygg denna skulle du haft kvar Anders.AndersMalmgren skrev:
Var bara en som körde japanare på 70 talet och det var en Yamaha FS1,a , de flesta körde med Zundapp och Sachs motorer. Kommer ihåg att Cykelfabriken i Lomma var ett populärt ställe att beställa 70cc cylindrar och liggande Dellorto förgasare
Det var en motorjournalist som skrev att det var en nackdel på en bil. Om den hade en funktion på blinkersen som att den bara blinkade tre gånger vid sidoförflyttning. Det var väl snarare en fördel om folk inte orkade fälla ner eller upp blinkersen.
Likaså att man ställde blinkers i vänster eller höger läge så lös ljusen på den sidan när man ställde bilen. Har en som trodde det var felkonstruktion så han kopplade bort den funktionen.
Likaså att man ställde blinkers i vänster eller höger läge så lös ljusen på den sidan när man ställde bilen. Har en som trodde det var felkonstruktion så han kopplade bort den funktionen.
Bilars motorhuvsprydnader i plast (!), när det blev förbjudet att ha sådana i metall, som kunde skada fotgängare vid ev. kollision.
Hade en svart DT50, tror det var en 87:a. Ett tag körde jag omgring den med TT-styre som pekade neråt samt några plattjärn i centralfjädringen bak för att höja den. Såg antagligen inte riktigt klokt ut men då tyckte man det var ballt. Det var ju inte direkt så att köregenskaperna blev bättre men jämfört med dom som körde Dakota med ihoptryckt Texasstyre så var den ju en dröm på vägen eller skogen, körde ofta omkring på skoterspår vilket inte var populärt visade det sig när man gjorde decimeterdjupa spår ibland.