P
E-Zone E-Zone skrev:
På 80talet hade jag två stycken en röd resp svart Kobra som jag sålde för ett "bra" Pkt, pris på 9000:- idag kostar dom några hundralappar
Vad gjorde dem så dyra för 35-40 år sen?
Snart går de inte att använda (kopparnätet läggs ner) och då blir de väl ännu billigare, men efter ett tag kanske de får samlarvärde. Det mest konstiga saker kan få samlarvärde.
 
K Kane skrev:
Nu kanske mitt minne lurar mig men jag har fått för mig att det är/har varit tyskt lagkrav på den funktionen.
Nej, inget lagkrav. De flesta importerade bilar hade ju inte det. Vissa bilar hade t o m extra små sidoparkeringsljus i röd/vit så att kunde belysa bilen med bara 5 W över en hel natt. Hur man löste det kopplingstekniskt vet jag dock inte.
 
C
P pmd skrev:
Vad gjorde dem så dyra för 35-40 år sen?
Det var "samlarvärdet" redan då, pga dess ikoniska design, väldigt typiskt 50-talsstuk.
Lite kuriosa är att den saknar ringsignal, så den var nog primärt tänkt som en "andratelefon", alternativt att man fick komplettera den med en lös ringklocka. Vilket säkert bidrog till att den inte såldes i så många exemplar som den annars hade gjort.
 
MultiMan
B bakterie skrev:
Jag hade glömt att det en gång fanns en myndighet som hette Energisparkomittén. Mitt enda minne av detta är att vi hade en del sådana här liggandes hemma när jag var liten:

[bild]

Jag kom och tänka på denna när jag läste någon av elpris-trådarna. "20 grader på dagen, 18 på natten. Energisparkomittén".
Jag minns att jag blev mäkta imponerad av att det var flytande kristaller som ändrade färg med temperaturen. Var väl rätt nytt då? Sedan kom väl samma stuk till akvarium?
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja jävlar i min lilla låda. Så där fungerar det inte i business IT svängen måste vara för du jobbar mot industrin
Vi brukar skoja med chefen och säga "Fan vad mycket energi ni pappersvändare måste göra av med"
När vi har större projekt brukar alla på firman hjälpa till, både chef o säljare.
Men det är ett jäkla ätande, fika o mat stup i kvarten, så när chefen säger "Ska vi åka på lunch" säger vi, åk du så jobbar vi, måste ju bli nått gjort här ;)
 
Isakare Isakare skrev:
Vi brukar skoja med chefen och säga "Fan vad mycket energi ni pappersvändare måste göra av med"
När vi har större projekt brukar alla på firman hjälpa till, både chef o säljare.
Men det är ett jäkla ätande, fika o mat stup i kvarten, så när chefen säger "Ska vi åka på lunch" säger vi, åk du så jobbar vi, måste ju bli nått gjort här ;)
Lunchen är ju helig! Bästa 2 timmarna på dagen!
 
  • Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad gjorde dem så dyra för 35-40 år sen?
Snart går de inte att använda (kopparnätet läggs ner) och då blir de väl ännu billigare, men efter ett tag kanske de får samlarvärde. Det mest konstiga saker kan få samlarvärde.
Jösses. 9000 för två kobratelefoner på 80 talet? Då var de väl i princip nya? Jag hade åxå en kobra som telefon på pojkrummet men det försvann tyvärr. Nu har jag två kobror liggande som jag kom över för ett par hundralappar. Lär väl spara dem, då jag tror som sagt värdet är ringa... Men jag har kvar IP telefoni så i princip kan jag faktiskt ringa på dem....
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lunchen är ju helig! Bästa 2 timmarna på dagen!
Kan tänka mig det, tyvärr aldrig provat på hemmaplan. Av en 2 timmars lunch i Frankrike med vin före och efter maten, blev man bara trött.
Som bilburen i Stockholm och alltid på fel sida av stan vill man komma iväg före de värsta köerna. Man får offra lunchen och njuta av nått hemma ist.
 
Isakare Isakare skrev:
Kan tänka mig det, tyvärr aldrig provat på hemmaplan. Av en 2 timmars lunch i Frankrike med vin före och efter maten, blev man bara trött.
Som bilburen i Stockholm och alltid på fel sida av stan vill man komma iväg före de värsta köerna. Man får offra lunchen och njuta av nått hemma ist.
Tycker man blir tröttare av maten än vinet faktist. Men efter promenad tillbaka till kontoret är man pigg igen.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tycker man blir tröttare av maten än vinet faktist. Men efter promenad tillbaka till kontoret är man pigg igen.
Stämmer, matsmältningen tar energi av kroppen.
Jobbar en del i kyl och frysrum, och jäklar vad man fryser efter att ha ätit. Några glas vin kanske skulle hjälpa, men är inget alternativ då jag har bilen med mig.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Stämmer, matsmältningen tar energi av kroppen.
Jobbar en del i kyl och frysrum, och jäklar vad man fryser efter att ha ätit. Några glas vin kanske skulle hjälpa, men är inget alternativ då jag har bilen med mig.
Du förbränner ett glas i timmen så om du dricker max två är det lugnt. Mer än så och det påverkar din output efter lunch.
 
Redigerat:
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vad gjorde dem så dyra för 35-40 år sen?
Snart går de inte att använda (kopparnätet läggs ner) och då blir de väl ännu billigare, men efter ett tag kanske de får samlarvärde. Det mest konstiga saker kan få samlarvärde.
Det finns olika utrustningar som gör att man kan ansluta en äldre telefon till en IP-telefoniväxel.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vi brukar skoja med chefen och säga "Fan vad mycket energi ni pappersvändare måste göra av med"
När vi har större projekt brukar alla på firman hjälpa till, både chef o säljare.
Men det är ett jäkla ätande, fika o mat stup i kvarten, så när chefen säger "Ska vi åka på lunch" säger vi, åk du så jobbar vi, måste ju bli nått gjort här ;)
Det finns en sägnen om reaktionen 1964 från en av ingenjörerna i Poughkeepsie (IBM:s stordatorfabrik) när de fick se chefen (Thomas E Watson Jr.) komma på besök :
VI VILL INTE PRATA MED DIG NU ! STICK ! DUNSTA !

De där 3-4 åren innan de hade fått ut allt det som Thomas Watson hade lovat var väldigt stressiga (100-timmarsveckor,säng på jobbet etc.)

https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_J._Watson_Jr.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Två timmars lunch är ett helvete. Somliga busschaufförer har sådant schema. Två timmar att sitta någonstans och uggla och då blir hela arbetsdagen 10 timmar plus pendling så man måste arbeta halva natten hemma om man vill få någonting gjort och så kommer man till arbetet utmattad efter en för kort natt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Aja, gissar att för vissa så är det arbetslunch :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.