40 298 läst · 879 svar
40k läst
879 svar
kallt i huset ecopart 417
Det som avgör är om motorn vrider pr rätt håll för att öppna när den kommenderas att öppna. Hur sladden ser ut är helt utan intresse. Enligt manualen skulle det ju gå att ändra riktning på motorn med en bygel, om det stämmer kan du omöjligen avgöra om den är rätt kopplad genom att titta på andra änden på motorns sladd.
Om motorn snurrar åt höger när den ska släppa på mer värme så är det fel med den shuntinstallationen oavsett hur det ser ut i kopplingsboxen. TS tycks ha förstått och har koll på den biten. Samtidigt är hon tydlig med att hon inte tänker koppla om något på egenhand. Då finns det ingen nytta med att öppna någon kopplingsbox.
Duger den motiveringen?
Motiverar du någonsin något?
Om motorn snurrar åt höger när den ska släppa på mer värme så är det fel med den shuntinstallationen oavsett hur det ser ut i kopplingsboxen. TS tycks ha förstått och har koll på den biten. Samtidigt är hon tydlig med att hon inte tänker koppla om något på egenhand. Då finns det ingen nytta med att öppna någon kopplingsbox.
Duger den motiveringen?
Motiverar du någonsin något?
Det är en 230V och den och 24V går inte att andra riktning på med någon dip . endast dom som styrs medD Daniel 109 skrev:Det som avgör är om motorn vrider pr rätt håll för att öppna när den kommenderas att öppna. Hur sladden ser ut är helt utan intresse. Enligt manualen skulle det ju gå att ändra riktning på motorn med en bygel, om det stämmer kan du omöjligen avgöra om den är rätt kopplad genom att titta på andra änden på motorns sladd.
Om motorn snurrar åt höger när den ska släppa på mer värme så är det fel med den shuntinstallationen oavsett hur det ser ut i kopplingsboxen. TS tycks ha förstått och har koll på den biten. Samtidigt är hon tydlig med att hon inte tänker koppla om något på egenhand. Då finns det ingen nytta med att öppna någon kopplingsbox.
Duger den motiveringen?
Motiverar du någonsin något?
0 - 10 V har dip för ändring av rotation. därav min fråga om det är i VP eller separat låda på väggen som kurvan ställs.
ARA671 har ingen bygel för ändring av gångriktning.
(bara ARA6xx 2-punkt för växelventil har bygel)
För att ändra gångriktning skiftas brun o svart ledare.
Antingen på kopplingsplinten i EgoLogics ellåda (eller i en dosa om kabeln är skarvad)
(bara ARA6xx 2-punkt för växelventil har bygel)
För att ändra gångriktning skiftas brun o svart ledare.
Antingen på kopplingsplinten i EgoLogics ellåda (eller i en dosa om kabeln är skarvad)
Oavsett vilket kvittar det hur sladden är ansluten. Med tanke på att shunt och temperaturer är synliga på värmepumpens display så förutsätter jag att styrningen är integrerad i pumpen.
Din tendens att försöka hålla på information i stället för att resonera funkar dåligt på ett forum. Jag är glad att jag inte har dig som kollega.
Din tendens att försöka hålla på information i stället för att resonera funkar dåligt på ett forum. Jag är glad att jag inte har dig som kollega.
Ursäkta men fy fan vilken jävla skit installation ni har fått på halsen.jonna åberg skrev:
Har inte läst alla kommentarer än men jag ser ett par saker.
Att det blir - grader på kalla sidan är inget problem, Ctc pumparna bryter vid -5eller-7 grader för att hålet inte ska frysa.
Laddning från vp till tank är på tok för klent dimensionerad, 17kw med den rördragningen så hade jag dragit minst 35mm rör mellan VP/tank/anslutningspunkt.
Vilket system är förvalt i logicen?
Själv brukar jag snabbräkna 50w/m2 för att få fram en lämplig pump. Har styrning blivit uppdaterad nån gång? Om jag kom fick bestämma så skulle tanken ut och in med något mer ändamålsenligt. Att köra VV växling funkar OM man har en tank som är någotsånär full laddad med energi vilket den inte blir
Ingen fara vi är för långt från varandra och skulle nog inte passa ihop. Läste du föregående inlägg # 274 som bekräftar det jag skrev i inlägg # 273 så där har du helt fel. kom med fakta och inte raljera med att du vet.D Daniel 109 skrev:
n.
hehe är det så..Slaktarn82 skrev:Ursäkta men fy fan vilken jävla skit installation ni har fått på halsen.
Har inte läst alla kommentarer än men jag ser ett par saker.
Att det blir - grader på kalla sidan är inget problem, Ctc pumparna bryter vid -5eller-7 grader för att hålet inte ska frysa.
Laddning från vp till tank är på tok för klent dimensionerad, 17kw med den rördragningen så hade jag dragit minst 35mm rör mellan VP/tank/anslutningspunkt.
Vilket system är förvalt i logicen?
Själv brukar jag snabbräkna 50w/m2 för att få fram en lämplig pump. Har styrning blivit uppdaterad nån gång? Om jag kom fick bestämma så skulle tanken ut och in med något mer ändamålsenligt. Att köra VV växling funkar OM man har en tank som är någotsånär full laddad med energi vilket den inte blir
”
Vilket system är förvalt i logicen?
Själv brukar jag snabbräkna 50w/m2 för att få fram en lämplig pump.”
hur ser jag det?
jag tror inte styrning blivit uppdaterad… men när vi flyttade in hade vi problem med att vp bara värmde vattnet till elementen, det funkade bra på vintern (vi flyttade in i november) men när det blev vår så fans inget vv i kranarna, så vi tog hit nån som fixade det. Då var inte ackumulatortanken med på displayen, men han kopplade om lite saker och nu är den det. han muttrade om att saker var konstiga…undrar om han gjorde nått tokigt…
Jag har nyligen fått reda på vilka det var som installerade den från början och har kontaktat dom så dom ska komma inom en vecka.. hoppas dom kan ge lite klarhet lol
Jag såg ju att den inte fanns på TS bild. Så det förvånar mig inte. Men det kvittar ändå hur det ser ut i änden på sladden. Så nej, jag har inte fel. Jag vet hur man normalt sett ändrar riktning på den typen av motorer.
Jepp Slaktarn82 , nu hyr damen det huset och ägaren satte in VP+tank för många år sedan och det blev nog lite vaj där med nästan allt, framför allt shunten som gick från början mellan kl 5 och kl 2 mot elementsidans utgång. Blir då ingen bra reglering, nu kör damen manuellt utan motor och det fungerar skapligt.med att reglera mellan kl 9 och kl 6 , sen att ändra färdriktning på motorn är en annan sak. Och får se vad som kommer.
Shunten gick från kl3 till kl6 från början.
det finns tydligen en till shunt nånstans som också kanske är fel, men jag kan inte lokalisera den.. kanske inne i vp?
det finns tydligen en till shunt nånstans som också kanske är fel, men jag kan inte lokalisera den.. kanske inne i vp?
Kanon då får dom skifta så att motorn går rätt , att shunta för hand går bra det med, Sätt på motorn och dra ut vredet ett snäpp manuell ändring . så ser du på ett ungefär var du är vid olika inställningar med tempjonna åberg skrev:hehe är det så..
”
Vilket system är förvalt i logicen?
Själv brukar jag snabbräkna 50w/m2 för att få fram en lämplig pump.”
hur ser jag det?
jag tror inte styrning blivit uppdaterad… men när vi flyttade in hade vi problem med att vp bara värmde vattnet till elementen, det funkade bra på vintern (vi flyttade in i november) men när det blev vår så fans inget vv i kranarna, så vi tog hit nån som fixade det. Då var inte ackumulatortanken med på displayen, men han kopplade om lite saker och nu är den det. han muttrade om att saker var konstiga…undrar om han gjorde nått tokigt…
Jag har nyligen fått reda på vilka det var som installerade den från början och har kontaktat dom så dom ska komma inom en vecka.. hoppas dom kan ge lite klarhet lol
Jag ska tillägga att det är fortfarande lite problem med flödet även i rätt läge på shunten..
först när jag ändrade var det 37° i tanken, 35° på framledningen och 33° på returen. Jag satte den så den skulle var i läge halvöppen enligt instruktions boken, då sjönk returen till 29° och temperaturen i tanken ökade, när den var uppe i börvärdet sänkte jag så framledningen skulle vara 35° igen men returen förblev 29° och några element längst bort i huset lite svalare…
först när jag ändrade var det 37° i tanken, 35° på framledningen och 33° på returen. Jag satte den så den skulle var i läge halvöppen enligt instruktions boken, då sjönk returen till 29° och temperaturen i tanken ökade, när den var uppe i börvärdet sänkte jag så framledningen skulle vara 35° igen men returen förblev 29° och några element längst bort i huset lite svalare…
Kan vara en shunt som håller laddtempen till en viss inställd temp . blir som funktion som den bråkar med, i fast form för konstant temp ut från VP , får se vad blir så återkom. inte säker men den VP som är där, är nog en O/OFF som det kallas bara gasar på mellan inställda temperaturer mot en tank, får du tid skulle det vara intressant med fabrikat på VPjonna åberg skrev:
Nej ingen mer shunt i ditt system.jonna åberg skrev:
Vad har du för temperatur inställningar under bufferttanken? Det jag tänker är att om vi tvingar upp tanken i typ 60grader (stäng ventilen före shunten och stäng av cirkulationspumpen som pumpar mot radiatorerna.
När tanken är full så bör du kunna lista ut hur shunten skall stå genom att öppna den sakta (du känner då temperaturen på framledningen. Stämmer den inte så stäng av systemet med kranen och justera axeln som tidigare nämnts. Starta systemet. Återupprepa tills du har framledningen lika som tank temp. Inte första gången en shunt har stått fel. Sen skulle jag vilja veta mer om inställningarna i logicen och varför ni kopplat ur rumsgivaren när du har en VP som kör fastkondensering. Vitsen med rumsgivare är att den i detta fall tillåter framledningstempen att gå 7grader över vald kurva om behov föreligger och den kan dra ner shunten till 0 åt andra hållet så koppla in den eller definiera in den i logicen igen