jonna åberg jonna åberg skrev:
Ja men jag öppnade och kollade och det är mer komplicerat än jag trodde
Kortet skall dras ur, ligger i ett spår tydligen
 
H håbbe1961 skrev:
Kortet skall dras ur, ligger i ett spår tydligen
Ja det förstod jag ;) men känner inte att jag kan el tillräckligt för att göra själv
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Ja det förstod jag ;) men känner inte att jag kan el tillräckligt för att göra själv
jo det är ju 230v tydligen ser jag. Måste man nog vara säker på att det är urkopplat innan man börjar pilla
 
  • Gilla
jonna åberg
  • Laddar…
jonna åberg jonna åberg skrev:
Nej det är inte fel
Hej Jonna. Detta blir mitt sista inlägg i den här tråden då det tydligen finns experter på området och anser att jag har fel och förnekar sig inte, att skriva på gränsen till att det jag kommer med är bara skit. Ingen av dessa har en susning om mitt CV utan bara kommer med gissningar.
Det blir tydligen inte bättre här eller med det jag givet i PM och med alla som ska skriva om det ena eller andra och du blir förvirrad.
Flödet på vattnet ska gå som på bild i inlägg # 228 , din anläggning är monterad så
1 Din motor går rätt , bry dig inte om vad andra säger och tänk inte på motorn mer nu
2 Ställ ner kurvan så motorn går fullt till höger
3 Ta bort den röda markeringen som sitter ovanför vredet helt fel , ska vara tvärtom, bara förvirring
3 Ta bort motorn sätt di plastbiten med taggar på , går bara på ett sätt
5 Vrid plastbiten med taggar, finns en skåra på sidan ,bild i # in inlägg # 228 ( är som streckad där )den ska stå till vänster direkt mot port B , då är den porten stängd och ingen värme går till elementen, Returen kommer från rören som kommer nerifrån från elementen och är sval/kall och går tillbaka ut till elementen
6 Sätt tillbaka motorn så den sitter som på bild på inlägg # 193 . Ska sitta i våg
7 Ställ kurvan på ca 60 % i ställer för 80 % som du har
8 Då kommer det att gå ut en temp, kan bli max., motorn går full till vänster kanske., men troligtvis inte. VP vill nu arbeta upp tempen i tanken, när det blir högre i tanken än vad som behövs till elementen så kommer shunten att gå mer till vänster och ge den värme som behövs ut till elementen
9 Nu är det rätt varmt ute så det behövs inte hög temp ut , kanske ca 35-40 C och shunten reglerar ner.
10 Nu är det rätt på shunten och du måste vänta kanske några timmar så systemet kan rätta in sig. blir det för varmt. Ställ ner ett snäpp på kurvan och blir för svalt ställ upp ett snäpp. Nu är det så att det tar ett tag innan regleringen kommer i fas på vad som behövs
Kan inte ge mer exakt svar på ditt problem, utan det är inställningen av shuntens invärtes placering i läge som avgör om det ska fungera.
Om du nu har det som markeringen ( streckad linje ) bild i inlägg # 211 på shunten så kommer det inte att fungera .Det blockerar blandningen av svalt och varmt vatten

Har någon synpunkter på detta och säger att det är helt fel , så skriv det här , annars kanske det ska komma en pudel från någon om att det är helt rätt, men beror helt på om ni har mod till att tillstå era felaktiga inlägg , som gissningar eller annat.
Som till sist igen, ingen av er har en susning om mitt CV och att då uttala som att jag är inkompitent är något är ren utopi från er. På forumet finns det medlemmar som har uppnått en högaktningsvis ålder och bidrar med info i olika trådar med den erfarenhet som livets hårda skola ger. Några av dom har säkert dragit första skruven innan en del av var födda. Så var inte så kaxiga i edra inlägg.
Det med mitt vetande och inkompitens eller kompitens överlåter jag till forumet att avgöra
.
 
Efter en hel massa inlägg om att jag med flera var totalt okunniga idioter sa du tidigare tvärsäkert att motorn gick åt håll. Det var alltså inte rätt.

J jonaserik skrev:
Ok den motorn går åt fel håll stäng av reglercentralen så den blir svart, sen följer du den svarta kabeln från motorn, troligen fram till en dosa, det är en blå en svart en brun, kabeln till dosan har kanske lika där, en brun/svart/blå, är svart -till svart brun till brun så ska du skifta så att brun går till svart och svart till till brun. enklast är att säga, byt plats på brun och svart i den kabel som kommer från motorn. Du måste stänga av reglercentralen så den blir svart och då finns ingen ström till motorn, När du är klar kom tillbaka så är det inte många minuter kvar till färdigt.
 
D Daniel 109 skrev:
Efter en hel massa inlägg om att jag med flera var totalt okunniga idioter sa du tidigare tvärsäkert att motorn gick åt håll. Det var alltså inte rätt.
Får revidera mig på att skriva igen , DEN GÅR RÄTT MEN MARKERINGEN SOM VISAS PÅ EN RÖDA AVLÅNGA RÖDA OVANFÖR VREDET ÄR FEL . DET SKA VARA TVÄRT OM . vid leverans så följer det med
2 st som ska sättas dit för att visa max och minläge. Så kom inte med några pekpinnar i det avseendet,. av dina inlägg i tråden, så framgår det tydligt att du inte har en susning eller vetskap om reglering av värme, men tror dig veta. Att inte veta så ska man inte kommentera heller med några gissningar.
 
Jodå, jag har definitivt viss koll på reglerteknik oavsett om det är värme eller något annat.

Reglertekniskt är det är en väldigt simpel applikation. Det tycks inte du tycka, men så är det.

Med shunten i rätt läge har regleringen förutsättningar att fungera bättre, men det lär inte lösa grundproblemet. Att värmen inte räcker till när det är kallt.
 
D Daniel 109 skrev:
Jodå, jag har definitivt viss koll på reglerteknik oavsett om det är värme eller något annat.

Reglertekniskt är det är en väldigt simpel applikation. Det tycks inte du tycka, men så är det.

Med shunten i rätt läge har regleringen förutsättningar att fungera bättre, men det lär inte lösa grundproblemet. Att värmen inte räcker till när det är kallt.
Har inte sagt ett ord om att det är kompliserat , det får stå för dig. En viss kontroll tolkar jag som att du vet lite men når inte ända fram. Sen med att VP inte skulle räcka till . Tja det är nog någon som räknat på det . 17 kW är en rätt stor VP och med kylning av borrhåll troligtvis 15 kW , så tror säkert att det räcker.
 
Jag har sagt 10 ggr att motorn går fel, den sitter i mitt hus och jag kan se med mina ögon att den åker moturs för att stänga, det är inte den röda plastbiten bara som är fel.
Det andra har jag redan gjort har jag ju sagt…jag har redan ställt shunten som den ska vara, och den har rätt framledningens temp just nu så jag behöver inte ställa om kurvan.

men jag har inte motorn på monterad just nu för då öppnar den åt fel håll alltså upp. Öppet är ner. Stängt är till vänster.
 
Vrider den moturs för att sänka temperaturen och medurs för att höja? Så shunten uppgör sig som den röda kilen indikerar? Det låter onekligen fel med den shuntmonteringen du har.
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Jag har sagt 10 ggr att motorn går fel, den sitter i mitt hus och jag kan se med mina ögon att den åker moturs för att stänga, det är inte den röda plastbiten bara som är fel.
Det andra har jag redan gjort har jag ju sagt…jag har redan ställt shunten som den ska vara, och den har rätt framledningens temp just nu så jag behöver inte ställa om kurvan.

men jag har inte motorn på monterad just nu för då öppnar den åt fel håll alltså upp. Öppet är ner. Stängt är till vänster.
OK verkar var någon miss här, frågade tidigare åt vilket håll motorn gick när kurvan ställdes ner till min, fick svar med bild att den gick till höger och då är det rätt. Går den till vänster så är det fel. Följ den den svarta kabeln från motorn , där den slutar kanske en kopplingsdosa med lock på med en skruv, ta av locket inget farligt. Och ett foto på det som finns i den, så får du svar.
 
Det kvittar fullständigt hur det ser ut vid sladdens inkoppling. Det som är av intresse är vilket håll den roterar åt.
 
D Daniel 109 skrev:
Vrider den moturs för att sänka temperaturen och medurs för att höja? Så shunten uppgör sig som den röda kilen indikerar? Det låter onekligen fel med den shuntmonteringen du har.
Ja precis!
 
J jonaserik skrev:
OK verkar var någon miss här, frågade tidigare åt vilket håll motorn gick när kurvan ställdes ner till min, fick svar med bild att den gick till höger och då är det rätt. Går den till vänster så är det fel. Följ den den svarta kabeln från motorn , där den slutar kanske en kopplingsdosa med lock på med en skruv, ta av locket inget farligt. Och ett foto på det som finns i den, så får du svar.
men snälla nån. Jag tror du bara läser typ halva vad jag skriver… jag har sagt från början att den höjer och sänker som den röda plats biten indikerar. Du sa att jag var förvirrad och nervös. Det var därför jag bad dej sluta skriva…
Men bra nu är du med.

jag kan inte byta riktning själv. Det kräver en elektriker.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
Är det på VP du ändrar kurvan eller en separat låda på väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.