Program C3 och C4 med konstant tryck är kraftigare än P1 och P2 med variabelt tryck. Om shunten stått helt fel tidigare och delvis stoppat flödet i värmesystemet kan det varit rejält tokigt. Annars ska inte shunten stoppa flödet utan bara fördela flödet olika vägar.
 
Imorgon kommer elektrikern men jag är lite orolig för att någon i shunten är paj.. kan den inringade biten i shunten lossna? Eller hamna ur fas?
Tycker flödet inte bli som det ska när den står mellan 20% och 70%
Jag har satt cirkulationspumpen i konstant läge så det är nog inte den.
 
  • Diagram av shunt med inringad del som kan vara defekt, mellan flödespositioner 20% och 70%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att den ska släppa från axeln låter långsökt.
 
D Daniel 109 skrev:
Att den ska släppa från axeln låter långsökt.
Vad kan det bero på att flödet begränsas?
När den står helt stängd eller helt öppen verkar det funka…
 
Funkar de två lägena som det ska så måste ju ventilen sitta rätt på axeln.
 
Också konstigt är att i tanken är det 39° men framledningen är bara 36° på max
 
Den delen av shuntventilen bör vara av mässing och sitta stadigt. Borde vara betydligt större risk att det blir något fel på shuntmotorn än på shuntventilen.

Det blir skiktning i tanken, särskilt vid stort värmeuttag. Sitter temperaturgivaren i toppen på bufferttanken och röret till shunten och framledningen något längre ner kan det skilja ett par grader.
 
J Josth skrev:
Den delen av shuntventilen bör vara av mässing och sitta stadigt. Borde vara betydligt större risk att det blir något fel på shuntmotorn än på shuntventilen.

Det blir skiktning i tanken, särskilt vid stort värmeuttag. Sitter temperaturgivaren i toppen på bufferttanken och röret till shunten och framledningen något längre ner kan det skilja ett par grader.
motorn är bortmontera just nu så det här är bara shunten..

Det sitter 2 manuella termometrar på tanken som visar över och under temp, den på displayen visar något mittemellan så jag tror den sitter nära där framledningen tar vatten…
Jag tycker att förut visade den precis samma som framledningen… och för nån vecka sen var det 2° skillnad
 
jonna åberg jonna åberg skrev:
Imorgon kommer elektrikern men jag är lite orolig för att någon i shunten är paj.. kan den inringade biten i shunten lossna? Eller hamna ur fas?
Tycker flödet inte bli som det ska när den står mellan 20% och 70%
Jag har satt cirkulationspumpen i konstant läge så det är nog inte den.
Har aldrig varit med om att något släppt ini den typ av shunt, går motorn och vrider så fungerar den oavsett fel eller rätt håll. Det med flödet hur kan du se det, det är i princip samma flöde vid öppen/stängd ( reglerad shunt ) , det som kan mota lite är om ventiler på elementen stängs. Det sitter nog inget filter mellan tank och element, däremot så ska det finnas på returen ut till VP.. VP laddar ju bara tanken och är liksom fristående från elementdelen På den vita plastdelen så är det en skåra och den ska inte gå att sätta fel, den skåran ska skifta mellan vänster/rakt ner pilar, står skåran mot höger/rakt ner så blir det stopp på flödet, då den stämger hela flödet eller delar av det, samt blandar in flöde från tanken på felsätt
 
J jonaserik skrev:
Har aldrig varit med om att något släppt ini den typ av shunt, går motorn och vrider så fungerar den oavsett fel eller rätt håll. Det med flödet hur kan du se det, det är i princip samma flöde vid öppen/stängd ( reglerad shunt ) , det som kan mota lite är om ventiler på elementen stängs. Det sitter nog inget filter mellan tank och element, däremot så ska det finnas på returen ut till VP.. VP laddar ju bara tanken och är liksom fristående från elementdelen På den vita plastdelen så är det en skåra och den ska inte gå att sätta fel, den skåran ska skifta mellan vänster/rakt ner pilar, står skåran mot höger/rakt ner så blir det stopp på flödet, då den stämger hela flödet eller delar av det, samt blandar in flöde från tanken på felsätt
när shunten står i mitten mellan neråt och vänster blir elementen längst bort i huset kallare… det hjälper inte att höja cirkulationspumpen :(

och när framledningen ökar går returen ner
 
  • Display som visar temperaturkurvor i ett värmesystem med märkningar för driftinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan fråga: Hur vet man om det är luft i ackumulatortanken? Det är ett självluftande system, men det pyser rätt mycket sen jag ställde shunten rätt.. inget luft i elementen…

misstänker luft i tanken…jag tycker vattnet i tanken värms upp väldigt fort nu när shunten är stängd
 
Om det saknas ganska mycket värmevatten så borde det bubbla och låta om rören. Dålig eller ingen cirkulation. Någon form av avluftning måste det finnas upptill på bufferttanken.

Intressant att se hur snabbt tanken kommer upp i 46° och värmepumpen stannar om shunten är stängd. Hoppas laddpumpen gör sitt jobb bra.
 
En till fråga: hur många liter tror ni det är i denna tank? Jag hade får för mej att den är 300l men 300l tankar ser mycket mindre ut

den är säker 170cm hög
 
  • En isolerad och omsluten tank på cirka 170cm höjd i ett källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Om det saknas ganska mycket värmevatten så borde det bubbla och låta om rören. Dålig eller ingen cirkulation. Någon form av avluftning måste det finnas upptill på bufferttanken.

Intressant att se hur snabbt tanken kommer upp i 46° och värmepumpen stannar om shunten är stängd. Hoppas laddpumpen gör sitt jobb bra.
Det finns en ventil som jag tror är avluftning, när jag vred på den kom det ganska snabbt vatten.. :/ kan det vara luft i nedre delen av tanken?

Här om dagen höjdes temperaturen med ung en grad på 2 minuter när shunten var nästan stängd..
 
Om man vet diametern går det lätt att räkna ut hur mycket den rymmer på ett ungefär. Tycker den påminner i storlek om NIBE's stora innerdel på 500 liter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.