Har ett stort gammalt hus ca 400 m2 överlag oisolerat med en alldeles för underdimensionerad bergvärmepump 10kW installerad för 20 år sen som ofta går på elpatron. Har ett 170 m borrhål. Min årsförbrukning är ca 30000 kW per år. Utöver det har jag två braskaminer som går varmt när det är kallt ute. Ska nu ta tag i att minska förbrukningen. nummer 1 på listan är att isolera bättre i af tak, fönster, dörrar.
Att uppgradera bergvärmeanläggningen till att matcha behovet verkar bli en väldigt dyr affär. Det skulle behövas borras på nytt. Därför är jag inne på om man kan hitta nåt bra komplement till existerande panna som kan stötta på vintern (och samtidigt kan man kanske isåfall bara byta ut existerande bergvärmepanna till en likadan när det behövs.)
Ett sånt komplement skulle kunna vara
1. luftvärmepump (har dock inte så öppen plannlösning),
2. solceller (men hjälper ju inte på vintern när jag vill ha stödet)
3. pellets (har ju ändå en fungerande murstock och ett hus med självdrag samt har plats för pelletsförvaring)
Bor i Stockholm.
Förslag?
Att uppgradera bergvärmeanläggningen till att matcha behovet verkar bli en väldigt dyr affär. Det skulle behövas borras på nytt. Därför är jag inne på om man kan hitta nåt bra komplement till existerande panna som kan stötta på vintern (och samtidigt kan man kanske isåfall bara byta ut existerande bergvärmepanna till en likadan när det behövs.)
Ett sånt komplement skulle kunna vara
1. luftvärmepump (har dock inte så öppen plannlösning),
2. solceller (men hjälper ju inte på vintern när jag vill ha stödet)
3. pellets (har ju ändå en fungerande murstock och ett hus med självdrag samt har plats för pelletsförvaring)
Bor i Stockholm.
Förslag?
Vad i din värld är " dyr affär" är att uppdradera värmepump? Man kan ju uppdradera värmepumpen till tex nibe inverterstyrd 4 / 16 kw å hoppas att den kan kräma ur mer ur borrhålet och gå mindre på el och borra mer om något år när man kanske har sparat ihop en liten buffert
Eftersom du skriver gammalt hus så antar jag att det är självdragsventilation som gäller?
Finns möjligheterna att dra kanaler på ett inte allt för arbetsamt (dyrt) sätt så borde det vara ide att ta in offerter på att installera FTX?
Finns möjligheterna att dra kanaler på ett inte allt för arbetsamt (dyrt) sätt så borde det vara ide att ta in offerter på att installera FTX?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nog många i liknande sits som du. Jag tror inte du kan kräma ur massor ur ett 170m hål. Minska el förbrukningen vid "normal" Stockholms vinter bör väl funka med en bra LVP men att få ned effektbehovet när det är kallare än -15C är ju svårare.
K Kasken skrev:
Min tanke var ju flest att uppgradera bergvärmepumpen till en 16 kW men jag fick höra att det skulle krävas att jag borrade helt nytt hål och skulle landa på 225000kr och ändå inte räcka för mitt behov under vintern. Och det är ju vintermånaderna man vill ha hjälp.V Vector skrev:
japp stämmer bra, självdrag med murstock. Hur mycket kan FTX ge tror du och vad kan det kosta?K Kasken skrev:
Det finns garanterar medlemmar med bättre svar, då jag själv aldrig gjort denna investering. I det hus jag renoverade så ersatte jag en oljepanna med bergvärme och det räckte för att få ner elräkningarna till typ 1200:-/mån i genomsnitt utslaget över året, jag ansåg då inte att det var värt att försöka få ner detta ytterligare o började då istället köpa leksaker för pengarna.G goran123 skrev:
Men från höften så borde ett välfungerande modernt FTX dra ner värmebehovet under hälften utan problem? Verkningsgraden på värmeväxlaren påstår de ju vara 70-80% om jag minns rätt.
FTX kommer inte kunna sänka värmebehovet så mycket. Ventilationen är bara en mindre del av värmeförlusterna, största delen är förluster (transmission och konvektion) genom väggar, fönster och dörrar.
Det är inte ens säkert att FTX sänker ventilationsförlusterna, trots återvinning. Jag gick från självdrag (utan återvinning) till FTX och fick faktiskt större ventilationsförluster. Det berodde naturligtvis på att självdraget ventilerade alldeles för lite luft och det därmed inte har några större förluster. Det var i och för sig i ett ganska tätt hus från 1989.
Så ett FTX kommer inte sänka totala värmekostnaden jättemycket, däremot ger det andra (stora) fördelar.
Det är inte ens säkert att FTX sänker ventilationsförlusterna, trots återvinning. Jag gick från självdrag (utan återvinning) till FTX och fick faktiskt större ventilationsförluster. Det berodde naturligtvis på att självdraget ventilerade alldeles för lite luft och det därmed inte har några större förluster. Det var i och för sig i ett ganska tätt hus från 1989.
Så ett FTX kommer inte sänka totala värmekostnaden jättemycket, däremot ger det andra (stora) fördelar.
Har du kollat hur många kWh som går till elpatronen?G goran123 skrev:Har ett stort gammalt hus ca 400 m2 överlag oisolerat med en alldeles för underdimensionerad bergvärmepump 10kW installerad för 20 år sen som ofta går på elpatron. Har ett 170 m borrhål. Min årsförbrukning är ca 30000 kW per år. Utöver det har jag två braskaminer som går varmt när det är kallt ute. Ska nu ta tag i att minska förbrukningen. nummer 1 på listan är att isolera bättre i af tak, fönster, dörrar.
Att uppgradera bergvärmeanläggningen till att matcha behovet verkar bli en väldigt dyr affär. Det skulle behövas borras på nytt. Därför är jag inne på om man kan hitta nåt bra komplement till existerande panna som kan stötta på vintern (och samtidigt kan man kanske isåfall bara byta ut existerande bergvärmepanna till en likadan när det behövs.)
Ett sånt komplement skulle kunna vara
1. luftvärmepump (har dock inte så öppen plannlösning),
2. solceller (men hjälper ju inte på vintern när jag vill ha stödet)
3. pellets (har ju ändå en fungerande murstock och ett hus med självdrag samt har plats för pelletsförvaring)
Bor i Stockholm.
Förslag?
Har du kollat vad brine in har för temperatur i slutet av uppvärmningssäsongen? Det ger en fingervisning om hur mycket mer som går att hämta ut hålet.
Spontant låter 30000kWh för 400m2 i Sthlm inte extremt mycket, men kanske lite högt. Någon annan kanske har mer input på det?
ok tack. När jag kollar på pannan står det vp tid 17000h och TS tid 8500h. Kompressorn byttes för 10 år sen, vet inte om räkneverket nollställdes då?V Viktor_F skrev:Har du kollat hur många kWh som går till elpatronen?
Har du kollat vad brine in har för temperatur i slutet av uppvärmningssäsongen? Det ger en fingervisning om hur mycket mer som går att hämta ut hålet.
Spontant låter 30000kWh för 400m2 i Sthlm inte extremt mycket, men kanske lite högt. Någon annan kanske har mer input på det?
nä lite tricky eller hur. Hur får man värme på vintern på billigt sätt när man behöver den?G OMathson skrev:
Hmm jag vet inte om den nollställdes då men det känns ju som att den borde det.G goran123 skrev:
Om TS har gått 8500h och det sitter en 9kW elpatron så är det 76500kWh fördelat på 20 år. I snitt alltså 3825kWh/år i tillskott, där är vad du har att ”spara” på att dimensionera en inverterpump till 100% energitäckning och förmodligen behövs då nytt hål. Det blir nog en svår kalkyl att räkna hem. Däremot så kanske du snart åker på att byta hela pumpen (pga ålder/haveri), men det är nog tveksamt om du tjänar in ett nytt hål.
Jag skulle börjat i andra änden, se till att få ner den maximala effekt som huset drar så att du får ner tiden på tillskott.
tack! Men om den nollställdes borde man väl dela på 10 år? = 7600kw per år. Hursomhelst har du ändå rätt i att första åtgärden får bli att försöka täta till huset på ett proffsigt sätt så jag ändå slipper mögel.V Viktor_F skrev:Hmm jag vet inte om den nollställdes då men det känns ju som att den borde det.
Om TS har gått 8500h och det sitter en 9kW elpatron så är det 76500kWh fördelat på 20 år. I snitt alltså 3825kWh/år i tillskott, där är vad du har att ”spara” på att dimensionera en inverterpump till 100% energitäckning och förmodligen behövs då nytt hål. Det blir nog en svår kalkyl att räkna hem. Däremot så kanske du snart åker på att byta hela pumpen (pga ålder/haveri), men det är nog tveksamt om du tjänar in ett nytt hål.
Jag skulle börjat i andra änden, se till att få ner den maximala effekt som huset drar så att du får ner tiden på tillskott.