P
MathiasS MathiasS skrev:
Samma sak gäller elbilens tillkortakommanden idag vad gäller räckvidd och dragvikt, det kommer också räta ut sig med tiden.
Det gnälldes ganska länge på automatväxlade bilar också. Det gick att hitta mycket att klaga på när det gällde dessa om man ansträngde sig lite.
Numera tror jag dock att de allra flesta har insett automatlådans förträfflighet.
 
  • Gilla
  • Haha
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Det låter väl bara bra om processen blir långvarig. jag är dock övertygad om att detta har en hel del att göra med en viss budget.
Syftar du på den senaste statsbudgeten som är skapad av M och KD?
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det gnälldes ganska länge på automatväxlade bilar också. Det gick att hitta mycket att klaga på när det gällde dessa om man ansträngde sig lite.
Numera tror jag dock att de allra flesta har insett automatlådans förträfflighet.
Den kliade att svara på... Men jag låter bli..
I dubbel bemärkelse...
 
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Numera tror jag dock att de allra flesta har insett automatlådans förträfflighet.
Och den blev ju dessutom bra mycket bättre med åren också, med olika saker som gjorde den mer energisnål.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Syftar du på den senaste statsbudgeten som är skapad av M och KD?
efter att blivit varnad pga att folk anmält mina inlägg avstår jag att svara.
 
  • Älska
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den där grafen stämmer inte. Vattenkraft har en högre deathrate än både kärnkraft, vindkraft och sol.
Det är framförallt världens största dammolycka som drar upp den siffran rejält.
När inträffade den? Den kanske inte hade hunnit hända när grafen ritades?
 
P
Maskintok skrev:
Ja ja.. jo jo.. svider inte mindre i plånboken för det... co2 är det sista man tänker på när man ska ploga snö åt folk och dieseln kostar 19 kr per liter...
Det höga dieselpriset idag har inte bestämts av svenska politiker.
 
Redigerat:
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och den blev ju dessutom bra mycket bättre med åren också, med olika saker som gjorde den mer energisnål.
Ja, det var det jag syftade på. Teknikutveckling står sällan helt stilla. Jag har ägt enbart automatväxlade bilar i över tjugo år och det är ganska stor skillnad mellan då och nu.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det göra dieselpriset idag har inte bestämts av svenska politiker.
håller inte med.
föregående maktinnehavare hade annan åsikt... Eller hur?
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
För mig är lokalmiljön mångt mycket viktigare än klimatet.
Det var det roligaste och dummaste jag hört.
 
  • Arg
  • Haha
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
När inträffade den? Den kanske inte hade hunnit hända när grafen ritades?
https://en.wikipedia.org/wiki/1975_Banqiao_Dam_failure

Jag kollade lite, det finns ganska många "deaths by energy source"-diagram, och tabeller.
Och vissa ser rätt lika ut den du postade, andra ser mer ut som den här:
safest-energy-sources.png
 
P
Maskintok skrev:
håller inte med.
föregående maktinnehavare hade annan åsikt... Eller hur?
Koldioxidskatten är en fast summa så den påverkas inte av världsmarknadspriset på olja.
 
A
P pmd skrev:
Koldioxidskatten är en fast summa så den påverkas inte av världsmarknadspriset på olja.
Jag släpper detta, men vet med mig vad vissa lovade och vad de gjorde när de kom till makten.... Och detta satte sig på bränsle priset.
 
  • Gilla
Tullen127
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]
OK, den kanske fortfarande är lite okänd. Katastrofen hölls ju hemlig i trettio år.
Jag kollade lite, det finns ganska många "deaths by energy source"-diagram, och tabeller.
Och vissa ser rätt lika ut den du postade, andra ser mer ut som den här:
[bild]
Tack, jag kanske borde meddela Our World in Data.
 
P pmd skrev:
Det gnälldes ganska länge på automatväxlade bilar också. Det gick att hitta mycket att klaga på när det gällde dessa om man ansträngde sig lite.
Numera tror jag dock att de allra flesta har insett automatlådans förträfflighet.
Jag vet inte riktigt, jag gillar inte när varvtalsökningen inte följer hastighetsökningen, så det är fortfarande många automatlådor som är sådär.

Ska jag dra riktigt tungt med bil så föredrar jag en klassisk automatlåda med momentomvandlare men annars tycker jag en bra dubbelkopplingslåda är rätt trevligt, då kan jag växla själv när jag känner för det och låta bilen sköta det när jag inte har lust själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.