297 388 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Nu har vi iofs 2011 års nivåer på bränsleskatt så det argumentet kanske är lite ihåligt i perspektivet elbilar, men givetvis används skattemedel i ett större perspektiv för att styra hur vi transporterar oss.Maskintok skrev:fast i ärlighetens namn är väl att höja bränsle skatten så in i helv.... ett sätt att trycka på en hets att få folk att byta bil..
samt om detta inte löser det mer och mer så får vi andra säkert betala enorma skattesummor på våra fossilbilar...
Så på ena eller andra sättet så använder man hysteri och ekonomisk påtryckning för att driva fram en förändring som inte är mogen...
När elbilen blivit normen kommer skattetrycket att flytta till dessa istället eftersom flera partier av princip ogillar icke kollektiv transport snarare än att man vill få bort smutsiga bilar OCH det totala skattetrycket kommer säkerligen vara ungefär detsamma hela tiden.
Tror man inte på att växthusgaser påverkar klimatet är det förstås ett surt piller att svälja men annars kan man ju fundera på hur man istället skulle få igång omställningen om det inte sker genom att premiera det beteende man vill ha.
Jag tror det kommer bli politiskt omöjligt att torgföra en politik som gör att bara rika kan transportera sig med bil, så denna övergång tror jag kommer bli mycket mer långdragen än vad ni domedagsprofeter antyder just nu.
Det kan den kanske om man kör mycket med elbilen och lite med ottobilen, men man räknar väl per kilometer?Marike skrev:
Visst. Jag kör mindre än 400 mil om året (och då räknar jag högt).
både prestanda och pris har jag varit emot från början.W witten skrev:
ALLT skall väl vägas in när man byter fordon..
Så det är inte oärligt... Det är ÄRLIGT att nämna allt som rör dessa fordon på både gott och ont.
Nu är det så. Hur länge tror du bilfabrikanterna överlever om bara 5% av befolkningen har råd med bil? Det går inte. På sikt kommer utvecklingen göra att elbilar inte är dyrare än "vanliga" bilar är idag.skoge skrev:
Att alla inte har råd med det allra senaste teknikskiftet är ju inte konstigt, så har det alltid varit och det gäller alla teknikområden.
Samma sak gäller elbilens tillkortakommanden idag vad gäller räckvidd och dragvikt, det kommer också räta ut sig med tiden. Inget att hänga läpp för - förstår inte varför sådana katastrofscenarier ska målas upp kring elbilen bara för att allt inte är på plats från dag 1?
Det låter väl bara bra om processen blir långvarig. jag är dock övertygad om att detta har en hel del att göra med en viss budget.. För innan fanns annat synsätt.. Men det ska jag inte skriva så högt....MathiasS skrev:Nu har vi iofs 2011 års nivåer på bränsleskatt så det argumentet kanske är lite ihåligt i perspektivet elbilar, men givetvis används skattemedel i ett större perspektiv för att styra hur vi transporterar oss.
När elbilen blivit normen kommer skattetrycket att flytta till dessa istället eftersom flera partier av princip ogillar icke kollektiv transport snarare än att man vill få bort smutsiga bilar OCH det totala skattetrycket kommer säkerligen vara ungefär detsamma hela tiden.
Tror man inte på att växthusgaser påverkar klimatet är det förstås ett surt piller att svälja men annars kan man ju fundera på hur man istället skulle få igång omställningen om det inte sker genom att premiera det beteende man vill ha.
Jag tror det kommer bli politiskt omöjligt att torgföra en politik som gör att bara rika kan transportera sig med bil, så denna övergång tror jag kommer bli mycket mer långdragen än vad ni domedagsprofeter antyder just nu.
Men det är inte själva bilen eller dess drift som stör mig, utan vissas sätt att hävda dess överlägsenhet.... Jag är lika övertygad om att dessa ligger lika mycket i diket som så många andra gör med takboxen på... När jul och nyår kommer... Eller framåt nästa år...  vilket ger någon glädje oavsett..
Vad är det för elbil som släpper ut koldioxid? En hybrid?Marike skrev:
Jag har en gammal dieselbil och känner ingen hets att skrota den.
Redigerat:
Det finns knappt någon koldioxidutsläppande elproduktion i Sverige. 98 % är fossilfri.13th Marine skrev:
Den citerade frasen låter som något som har översatts från ett språk i ett land där man faktiskt producerar elektricitet på "konventionellt" sätt.
Redigerat:
Den där grafen stämmer inte. Vattenkraft har en högre deathrate än både kärnkraft, vindkraft och sol.P pmd skrev:
Det är framförallt världens största dammolycka som drar upp den siffran rejält.
Bränsleskatterna består av koldioxidskatt och energiskatt och de tycks ha varit effektiva. Koldioxidutsläppen är nu mindre än hälften av vad de var 1970.Maskintok skrev:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-i-sverige/koldioxid-historisk-utveckling/
Ja ja.. jo jo.. svider inte mindre i plånboken för det... co2 är det sista man tänker på när man ska ploga snö åt folk och dieseln kostar 19 kr per liter...P pmd skrev: