297 114 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Ungefär 0.04 per TWh för vindkraft och mellan 2.8 och 33 per TWh för fossilkraft.F frasen_36 skrev:
Här finns en fin graf:
https://ourworldindata.org/safest-s...enewables-are-far-far-safer-than-fossil-fuels
Man är inte tvungen att utnyttja bilens accelerationsförmåga hela tiden så en sådan skatt vore "orättvis" mot oss som kör lugnt. Skatten bör istället vara baserad på accelerometrar i bilen.Silver78 skrev:
Jag har lärt mig att altid ha förstärkningsplagg i bilen efter en punktering i -17 °C. Jag hade ett regnställ i bilen som jag genast tog på mig och det hjälpte nog en del, men sen dess har jag alltid bättre förstärkningsplagg med mig.J JohanLun skrev:
Snöskyffel, en liten kvast , ett par trasmattor och skrapa har jag haft i bilen så länge jag kan minnas. Det blir ju trots allt vinter hyfsat regelbundet i större delen av Sverige.
Rubriker ska man alltid ta med en nypa salt. De ska locka till läsning och är inte sällan något mer obalanserade än själva artikeln.D djac skrev:
Utan att läsa artikeln kan man alltså inte göra en bedömning av dess budskap.
Vet inte om man ska ta något normalfall eller extremfall. Ett oplanerat stopp.W witten skrev:
Låt säga -10˚C, på väg hem (annars hade man väl inte gett sig ut och köra i snöoväder).
Stopp 2 mil hemifrån, dvs lite för långt för att jogga hem.
Bilen var ej fulladdad. Lite mindre bil lämplig för jobbpendling som ej laddats på jobbet.
Alternativ 2) På väg hem från fjällen med 4 personer i bilen och skidbox på taket och man har 2 mil kvar till planerat landställe.
Det tycks ju inte vara fordon som används överdrivet mycket på vägarna, så de lär knappast bidra speciellt mycket till slitaget.Marike skrev:[länk]
Dessutom,
Fordon som inte är skattepliktiga
Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:
Och även här står det. [länk]
- motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
- mopeder
- traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
- tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
- motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
- räddnings- och brandfordon, efter ansökan
- påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
- lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
- terrängskotrar
- snöskotrar
- terränghjulingar.
Den femåriga skattebefrielsen gäller väl för alla fordon som uppfyller miljökraven, och inte bara för elbilar?
I en övergångsperiod kan det vara en bra metod för att få bort fossilbränsledrivna bilar, men i det långa loppet håller det förstås inte. Degen måste in.
Jag tror inte att vi ska basera skattesystem på enskildas förhållanden, utan på mer generella samband.
Citat från SMHI:Silver78 skrev:
"Röd varning används vid väderutveckling som kan medföra mycket allvarliga konsekvenser för samhället, stor fara för allmänheten samt mycket allvarliga skador på egendom och miljö. Omfattande störningar i samhällsfunktioner är förväntade vid en röd varning".
Lite mer än "snö", alltså.
Om man inte uppmärksammar en röd varning så lever man i en bunker.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 357 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 357 inlägg
- Trafikverket och bilbärgare ser en ny typ av problem med elbilar som laddar ur i kylan och blir stående på vägarna.
- Det blev tydligt i veckans snöväder som orsakade kaos i trafiken i flera delar av landet.
- ”Då märks bekymren med den nya tekniken. Det går inte att åka ut fylla på nytt bränsle och ge dem starthjälp utan de behöver bärgas från platsen”, säger Tobias Levin, stationsägare för bärgningsbolaget Assistancekåren i Helsingborg och Landskrona.