302 061 läst · 8 036 svar
302k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
tror du på riktigt att det blir så? Dieselbilar kommer köras länge länge ännu eftersom elbilar inte passar alla och fortfarande är för dyra, nyttofordon som traktorer finns ju inte ens på kartan över något som ska bytas. NÄR det väl är dags att byta sker det ju som en del av normala livscykeln och kommer då antagligen inte ens vara någon merkostnad jämfört med dagens maskiner. Vi pratar antagligen om 20-25 år från nu.skoge skrev:
Fokusera på vad som går att göra nu istället för att gnälla om det som inte går - ingen ska ju köpa eltraktor nu ändå.
Ja jag är övertygad om det, redan idag har de svårt med lönsamheten...MathiasS skrev:tror du på riktigt att det blir så? Dieselbilar kommer köras länge länge ännu eftersom elbilar inte passar alla och fortfarande är för dyra, nyttofordon som traktorer finns ju inte ens på kartan över något som ska bytas. NÄR det väl är dags att byta sker det ju som en del av normala livscykeln och kommer då antagligen inte ens vara någon merkostnad jämfört med dagens maskiner. Vi pratar antagligen om 20-25 år från nu.
Fokusera på vad som går att göra nu istället för att gnälla om det som inte går - ingen ska ju köpa eltraktor nu ändå.
bränslepriserna har slagit hårt på våra bönder och på de som har djur ändå....skoge skrev:
Nästa år om detta fortsätter kommer det bli ännu jobbigare för många...
Skulle sälja något lass med hö i fredags..
De hade 2 hästar... De hade fått betala 7 kr per kg för småbalshö...
Jag tog 3 kr och sa god jul... Det är sjukt vad vissa spär på problemen... m
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 720 inlägg
Skattebefrielsen är en morot för att få folk att skaffa miljövänligare bilar.Marike skrev:[länk]
Dessutom,
Fordon som inte är skattepliktiga
Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:
Och även här står det. [länk]
- motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
- mopeder
- traktorer klass II (jordbrukstraktorer)
- tunga terrängvagnar som inte används för transport av gods på andra vägar än enskilda
- motorredskap klass II, med högsta tjänstevikt 2 000 kg
- räddnings- och brandfordon, efter ansökan
- påhängsvagnar med en skattevikt över 3 000 kg, om de endast dras av personbilar, lastbilar eller bussar som är dieseldrivna eller av terminaltraktorer
- lätta släpvagnar med totalvikt högst 750 kg
- terrängskotrar
- snöskotrar
- terränghjulingar.
Så jag som kör 300 mil om året ska sponsra elbilarnas slitage på vägarna. Rättvist?
Detta trots att en elbil släpper ut mer co2 än jag under året. Rättvist?
Komiskt att du fokuserar på att elbilarna sliter något mer, men inte på lastbilarna med sina 1000gånger mer?
Eller att det är vikten som är problemet, så borde du inte vara sur på alla som kör stora tunga bilar istället?
Dessutom sponsrar du väl ändå hela fordonsflottan genom att köra så pass kort.
Själv har jag sponsrat vår laddhybrid genom att betala full skatt på bensinbilen som inte gick mer än några 100mil sen vi skaffade hybriden.
Ja, jag läste senast i dag om en som räknade med en förlust på 500000 pga höjda el- och bränslepriser... förra året gick han med vinst på 5-600 krMaskintok skrev:bränslepriserna har slagit hårt på våra bönder och på de som har djur ändå....
Nästa år om detta fortsätter kommer det bli ännu jobbigare för många...
Skulle sälja något lass med hö i fredags..
De hade 2 hästar... De hade fått betala 7 kr per kg för småbalshö...
Jag tog 3 kr och sa god jul... Det är sjukt vad vissa spär på problemen... m
Vetenskapen har lett till en enorm välståndsökning de senaste 100-150 åren. Mest de senaste 50 åren.D djac skrev:
Det syns tydligt på utvecklingen för barnadödlighet.
Jag är medveten om att jag sponsrar alla som kör längre än jag men nu är det ju elbilar som diskuterats här.13th Marine skrev:Skattebefrielsen är en morot för att få folk att skaffa miljövänligare bilar.
Komiskt att du fokuserar på att elbilarna sliter något mer, men inte på lastbilarna med sina 1000gånger mer?
Eller att det är vikten som är problemet, så borde du inte vara sur på alla som kör stora tunga bilar istället?
Dessutom sponsrar du väl ändå hela fordonsflottan genom att köra så pass kort.
Själv har jag sponsrat vår laddhybrid genom att betala full skatt på bensinbilen som inte gick mer än några 100mil sen vi skaffade hybriden.
Och att jag redan har sponsrat en mängd andra gör inte att jag känner att jag kan sponsra fler.
Skattesystemet är helt galet, vägtrafikskatten borde avskaffas, det riktiga vore km-skatt.
Jag har även en gammal kombi som rulla max 50 mil på året så den sponsrar ännu mer.
En elbil släpper ut i genomsnitt 61gram. En Ottobil 157gram Elbilen kan således köra knappt 3 gånger så långt och släppa ut samma mängd co2 som Ottobilen. De båda är alltså likvärdiga vid ca 1000 mil el och ca 350 mil bensin. jag betalar 2 bilskatter elbilisten ingen. Hur f.n kan man tycka det är rätt. Dessutom släpper elbilen ut mycket mer än vad mina bilar gör, för det är väl sällsynt att elbilsföraren nöjer sig med att köra under 2000 mil på året.
Jag är inte sur, jag är luttrad, och det är inte det minsta komiskt.
Att jag sedan inte tror på co2 hysterin gör det inte roligare.
Tyvärr är det en nedåtgående spiral. 1970-tals-pedagogiken har genomsyrat den svenska solan så länge att de som nu utbildas till gymnasielärare har svårt att klara utbildningen. Det finns ett tryck från statsmakterna på lärosätena att utexaminera ("producera") lärare så kraven sänks för godkänt. Det kommer knappast att göra skolan bättre.D djac skrev:
Produktionstänkandet i den svenska högskolan kanske är ett utslag av New Public Management som fortfarande tycks ha ett fast grepp om den svenska offentliga sektorn.
Man bör undvika att använda ordet "vet" i vetenskapliga(!) sammanhang. Man bör använda ordet evidens istället, och någon evidens för att telepati existerar finns mig veterligen(!) inte.K Nils Andersson1 skrev:
Det närmaste man kan komma torde vara "kvantsammanflätning" (quantum entanglement) men det är på elementarpartikelnivå.