297 292 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Och "vanliga" bilar står inte stilla vintertid menar du? Har du inte besökt stockholm under kraftigt snöfall?Krilleman skrev:Bara i det senaste snöfallet över södra Sverige igår, så hade trafikverket problem med stillastående elbilar... Men inte rapporterar allmän media om det..................
Svaret är väl som vanligt... Det drabbar inte "mig" -Sa han som hade elbil.
Kan tilläggas att jag kör miljödiesel. Framtidens bränsle!
Dessutom ska jag kvittera ut en ny tjänstebil i sommar som accepterar miljödiesel.
Men ni som förnekar sanningen kan fortsätta handla miljövidriga elbilar!
Här har vi en expert som hävdar att det inte är elbilarna det är fel på, utan förarna.
https://sverigesradio.se/artikel/experten-efter-snoovadret-inte-elbilen-det-ar-fel-pa-det-ar-foraren
Ungskog binder överlägset mest koldixid men tar man med hela kedjan ända från den koldioxid som frigörs från markytan på ett nytt kalhygge fram till slutprodukten som vid yngre klena stammar ofta är kortlivat papper vilket tillverkas med ganska stor energiinsats så kan resultatet bli ganska dåligt.Maskintok skrev:
Den forskning jag har läst tyder på att långa omloppstider och bra virke som sågas och används i långlivade hus sannolikt är bästa kolsänkan.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Givetvis fanns det gissningsvis en och annan fossil bil. Men det är ju inte sakfrågan.A Alexn72 skrev:
Om det skulle vara benisn/diesel/miljödisel skulle bärgaren bara tankat upp några liter och dom fortsatt färden i aktuell bil när vägen varit röjd.A Alexn72 skrev:
Hade bärgaren med sig generator menar du?
Lika om vi ser till linjeröjning, stammar på 10 cm i brösthöjd,tätt som en vägg...bredgatorna röjs minst 30 meter åt bägge sidorna så det skulle bli djävulskt med material bara därMaskintok skrev:
Om man nu tycker det en fin egenskap.Maskintok skrev:
Man får ju ta fram skämskudden när man kikar på sånt där.
Verkligen urtypen av fossil gubbe som "vet" hur saker egentligen fungerar och gillar att göra sig lustig på Gretas bekostnad. Smaklöst
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg
Vem besöker Stockholm frivilligt med färdsätt i bil?S Stuff skrev:
Och dessutom borde väl den "Kungliga Hufvudstaden" föregå med gott exempel med tanke på infrastruktur och framförallt möjlighet till tät laddningsmöjlighet?
Om inte huvudstaden kan hantera miljövidriga elbilar, hur ska då lansbygden göra det?
Sensmoral med ditt inlägg?
Hur tusan ska man i framtiden kunna röja under kraftledningar? Långt ut i ingenstans?R RoAd skrev:
Men de flesta problemen kommer inte ens vara lösta de sista dagarna hellerMathiasS skrev:Förr eller senare kanske vi kommer dit, men den omställningen är 20 år bort, minst och lägg några undantag till det så blir det ännu längre.
Det är ju något man behöver hantera på resans gång - vad ska vi göra med detta just nu i början på denna omställning?
Samma sak med elbilarna själva, inte självklart att de på kort sikt är miljövänligare än vanliga bilare, men det är det värt för att få igång omställningen. På längre sikt kommer vi bli svinbra på att bygga miljövänliga batterier osv. Alla problem löses inte dag 1.
Det säger mig inte så mycket. Hur många liter etanol får du ut av "att röja ner till 3000 st"? Hur många ha röjer man per år?Maskintok skrev:
Varför skulle det bli omöjligt? Det finns väl redan idag klimatneutrala bränslen att köra röjsågar på? Problemet är väl att dessa är rätt dyra och att de inte räcker för att driva hela fordonsflottan.Grizzlybjörnen123 skrev:
Att de är dyra spelar antagligen inte så stor roll i detta sammanhang så röjsågar med förbränningsmotorer kan säkert köras vidare på dessa.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 496 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 496 inlägg