817 553 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Fast männniskor blir till slut så gamla och sköra, att minsta pust av något, knuffar folk över kanten.BirgitS skrev:Jo, jag har sett det resonemanget tidigare men jag tycker att det förenklar saken. Att sjukvården blir bättre på att ta hand om sjuka och omsorgen blir bättre på att inte smitta gamla med influensa med tiden kan ju inte tas som intäkt för att det inte gör något om folk dör ett år tidigare än de skulle ha gjort utan en pandemi.
Vi har inte ett evigt liv. Kroppen blir sliten.
Om det finns ett stort antal människor, som är såpass sköra, och det under en tidsperiod helt enkelt inte varit någon fart på vare sig vinterkräksjuka, säsongsinfluensa eller några andra av de vanliga sjukdomarna, som knuffar folk över kanten, så är det inte konstigt, om överdödligheten ökar rätt rejält, när en lite elakare sjukdom dyker upp.
Som helt anekdotisk bevisning, så dog det många sköra och äldre avlägsna släktingar, och avlägset bekanta förra året (familjen är väldigt aktiv i flera föreningar bl.a.), dock ingen av Covid-19.
Det var cancer som till slut tog ut sin rätt, det var strokedrabbade som fick den sista av multipla strokes, det var långvarigt hjärtsjuka m.m., som gick bort.
Vilken evidens finns för och emot att munskydd påverkar smittspridningen negativt? Munskydd lär väl knappast påverkar den positivt, så det är ingen skada skedd att använda dem.S SnickareHobb skrev:
Så kan det nog vara, men nu handlade det om att vaccinering är en bra metod för att bekämpa smittspridning.S SnickareHobb skrev:
Egoism behöver det inte vara. Det kan lika gärna förklaras med likgiltighet.Nissens skrev:
Jag skulle snarare kalla det för solidaritet. Under förutsättning att man själv vaccinerar sig, förstås (förutom om en vaccination skulle medföra allvarliga men; vi ska inte försöka övertala dem).harry73 skrev:
Risken för det är extremt liten. För att ändra en grundlag krävs två riksdagsbeslut med ett val mellan. Det innebär att riksdagen måste fatta ett beslut om att ändra regeringsformen innan valet i september 2022 och sen ett till likadant beslut efter valet. Jag ser det som uteslutet att det skulle finnas en majoritet för det i riksdagen.Fairlane skrev:
Jo, men på en mycket lägre nivå än om ingen hade vaccinerat sig. Och om tillräckligt många vaccinerar sig så kommer smittan i praktiken att stoppas. Då kommer lokala utbrott inte att leda till samhällsspridning.S SnickareHobb skrev:
En del känner sig tvungna att ta körkort för att kunna ha ta sig dit de vill när de vill, också.S SnickareHobb skrev:
Och en del kör bil utan körkort på pin kiv.
Det är frivilligt att vaccinera sig, dvs folk får välja själva.
Det är dock helt OK att påpeka för folk det olämpliga i att köra bil utan körkort.