296 910 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Problemet är väl att vi inte har den el vi behöver för en snabb omställning, det är inte bara bilar det handlar om.MathiasS skrev:Ja det måste göras på kort tid, synd att vi började så sent.
Nej, Sverige kan inte göra allt men vi kan visa andra att det går att göra en omställning. Det har ett mycket större värde för klimatet än den faktiska reducering av växthusgaser vi kan åstadkomma.
Du hinner dö innan du tvingas köra en elbil och kommer inte köpa någon ny bil de närmaste åren, så varför har du problem med att vi gör en omställning till eldrift? Det kommer ske under många många år och var och en kan konvertera när det passar och tekniken fyller ditt behov. Det är ju toppen att de som kan byter redan nu.
Och när man sedan ser igen vem som gillar...MathiasS skrev:Men jösses. Du skojar faktiskt inte?
Det är inte pga höga bränslepriser vi måste sluta köra fossilbilar, det är på grund av klimatsituationen vi ställt till med. Detta enkla orsakssamband kan inte vara svårt att förstå.
Att miljörörelsen borde välja sina slagsmål lite bättre är jag den förste att skriva under på men det går inte att blunda för konsekvenserna av att bränna fossila bränslen.
Jajemän klanen är igång...
Nädu tåget har lämnat stationen i denna fråga. Att det finns många faktorer som påverkar klimatet ifrågasätter ingen och det råder global konsensus kring att det är vi själva som skapat skiten vi sitter i nu. Du behöver inte ha egna funderingar och teorier kring detta, vetenskapen har tänkt klart på detta redan.Marike skrev:Självfallet ska vi sluta skitta ner vår planet. Men det bör ju ske med förnuft, inga framhetsade beslut som hotar äventyra livsviktig utveckling. Jag anser att just co2 hysterin är en sådan, en för faunan viktig gas som utsetts till värsta fiende.
Själv tror jag mer solens påverkan än att vi småkryp skulle på något sätt skulle vara avgörande.
Självfallet kan vi inte påverka solaktiviteten och den + vår nedsmutsning gör att vi har det som vi har det och det sistnämnda kan vi påverka, och bör göra, men det är nog en mindre del av problemet.
[länk] finns mycket fakta om detta men som kommit i skuggan med hjälp av aktivisternas framfart.
alltså vi kommenterat samma sak fast på olika sätt. Men men orkar inte tjafsa med dig mer. Å köpa ny bil det gjorde jag för två månader sen. Så vem bryr sig.MathiasS skrev:Ja det måste göras på kort tid, synd att vi började så sent.
Nej, Sverige kan inte göra allt men vi kan visa andra att det går att göra en omställning. Det har ett mycket större värde för klimatet än den faktiska reducering av växthusgaser vi kan åstadkomma.
Du hinner dö innan du tvingas köra en elbil och kommer inte köpa någon ny bil de närmaste åren, så varför har du problem med att vi gör en omställning till eldrift? Det kommer ske under många många år och var och en kan konvertera när det passar och tekniken fyller ditt behov. Det är ju toppen att de som kan byter redan nu.
Maskintok har redan förklarat att han vägrar läsa "miljöskit", vilket på hans språk betyder klimatforskning. Så han har på riktigt ingen som helst koll på hur läget ser ut.MathiasS skrev:Men jösses. Du skojar faktiskt inte?
Det är inte pga höga bränslepriser vi måste sluta köra fossilbilar, det är på grund av klimatsituationen vi ställt till med. Detta enkla orsakssamband kan inte vara svårt att förstå.
Att miljörörelsen borde välja sina slagsmål lite bättre är jag den förste att skriva under på men det går inte att blunda för konsekvenserna av att bränna fossila bränslen.
Det verkar vettigt. Det ser inte ut som om du har råd att missa mer utbildning med tanke på hur du skriver. Så godnatt på dig och sov dig inte genom svensklektionen imorgon.J Johnny Stenman skrev:
din åsikt... Men är totalt värdelös och felaktig...R RoAd skrev:Maskintok har redan förklarat att han vägrar läsa "miljöskit", vilket på hans språk betyder klimatforskning. Så han har på riktigt ingen som helst koll på hur läget ser ut.
Det verkar vettigt. Det ser inte ut som om du har råd att missa mer utbildning med tanke på hur du skriver. Så godnatt på dig och sov dig inte genom svensklektionen imorgon.
klanen är igång igen... Då låter det så här konstant...
Nej, detta är inte min "åsikt". Det var du som ordagrant skrev att du vägrar läsa klimatforskning. Eller "miljöskit" som du uttryckte det eftersom du inte ens verkar förstå skillnaden mellan miljö och klimat.Maskintok skrev:
Om en sisådär 10-15 år kommer jag kunna säga "Vad var det jag sa"Marike skrev:
Och aldrig har jag varit ledsnare för att kunna säga "vad var det jag sa..." ...
Jag har inga egna teorier, Jag läser och tar till mig allt och bildar mig en uppfattning efter det. Sök själv så ska du se att det finns mer än en sanning.MathiasS skrev:Nädu tåget har lämnat stationen i denna fråga. Att det finns många faktorer som påverkar klimatet ifrågasätter ingen och det råder global konsensus kring att det är vi själva som skapat skiten vi sitter i nu. Du behöver inte ha egna funderingar och teorier kring detta, vetenskapen har tänkt klart på detta redan.
Helt riktigt, nuvarande energipolitik håller inte alls men det är inte elbilarna som är problemet. Vill man göra en snabbare omställning i diverse olika industrier måste man tänka om kring energipolitiken.Marike skrev:
någon som sagt det?MathiasS skrev:
Det är en enskild akt.
Vill man så gör man..
vill man inte så struntar man i det..
Men det där med tvingas, tvingar... Ska vi vara väldigt försiktiga med att utöva emot enskilda individer... Det löser inget.
tvärtom.
Nej, i denna fråga finns det inte längre mer än en sanning. Konsensus bland seriösa forskare är i det närmaste total. Beklagligt då de flesta av mina intresseområden omfattar förbränningsmotorer i diverse former, men det går inte att låtsas som det regnar längre.Marike skrev:
Marike, Maskintok, Johnny stenman och andra.
Jag hoppas, och förutsätter att ni inte kommer klaga sen när ni känner att ni drabbas av effekterna av klimatförändringarna.
T.ex inte har något emot att ta emot några miljoner klimatflyktingar, att skicka färskvatten till andra länder, att försäkringsbolagen höjer premier skyhögt, eller vägrar försäkra er egendom, och sånt.
Jag hoppas, och förutsätter att ni inte kommer klaga sen när ni känner att ni drabbas av effekterna av klimatförändringarna.
T.ex inte har något emot att ta emot några miljoner klimatflyktingar, att skicka färskvatten till andra länder, att försäkringsbolagen höjer premier skyhögt, eller vägrar försäkra er egendom, och sånt.