296 976 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Eller vindkraftverk som kan trilla ner i skallen på folk, osv ...AndersMalmgren skrev:
Risk finns alltid. Det finns inte riskeliminering, utan det är riskhantering som gäller. Ja sen naturligtvis att kvantifiera riskerna rätt.
Kanske dags att återigen dra upp att den värsta vattenkraftsdammolyckan tog ca 140.000 människors liv.
Kärnkraften får jobba på bra för att komma ikapp.
Och sen tar kolkraften väl minst 10.000 liv om året ...
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Mikael_L skrev:Eller vindkraftverk som kan trilla ner i skallen på folk, osv ...
Risk finns alltid. Det finns inte riskeliminering, utan det är riskhantering som gäller. Ja sen naturligtvis att kvantifiera riskerna rätt.
Kanske dags att återigen dra upp att den värsta vattenkraftsdammolyckan tog ca 140.000 människors liv.
Kärnkraften får jobba på bra för att komma ikapp.
Och sen tar kolkraften väl minst 10.000 liv om året ...
Japp om vi tittar på dödsoffer per kwh så ligger kärnkraft riktig bra tillMikael_L skrev:Eller vindkraftverk som kan trilla ner i skallen på folk, osv ...
Risk finns alltid. Det finns inte riskeliminering, utan det är riskhantering som gäller. Ja sen naturligtvis att kvantifiera riskerna rätt.
Kanske dags att återigen dra upp att den värsta vattenkraftsdammolyckan tog ca 140.000 människors liv.
Kärnkraften får jobba på bra för att komma ikapp.
Och sen tar kolkraften väl minst 10.000 liv om året ...
Jag provade köra 50/50 i en vectra. Efter ett tag började den läcka olja, men det var inget problem, en liten skvätt av det här https://wynns.se/produkter/motor/engine-oil-stop-leak/ så var det tätt igen. Startproblem när det är kallt har jag hört talas om och det hade säkert kunnat lösas med en värmare.Maskintok skrev:många har påstått att det är omöjligt att använda E85 sommar i tanken när det blir vinter.. fel..
Detta är 15% bensin inblandning..
Och den går så fint så..
15-18 grader kallt..
inte gjort något åt sågen i övrigt förutom att öppnat på hög och låg lite..
Så i och med detta så kan man gott fortsätta att tillverka etanol och köra på...
vilket skulle vara en trevlig väg framåt för den äldre bilflottan
.
Men det står väl inte på agendan, nu är det elbilar som gäller och de som inte kan hosta upp en halv mille ska stanna hemma eller ta tåget om det går vill säga.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
2010Maskintok skrev:
Men senaste dammhaveriet i Sverige som resulterade i någon omkommen människa skedde 1973.
https://www.svk.se/sakerhet-och-hallbarhet/dammsakerhet/beredskap-for-dammhaveri/om-dammhaverier/
När omkom någon senast i Sverige i en kärnkraftsolycka?
Allvetare
· Östergötland
· 4 162 inlägg
Tro får man göra i Kyrkan som uttrycket heter.AndersMalmgren skrev:
Vi kan väl roa oss med ett räkneexempel.
Batterikapacitet Mini Cooper SE 32kWh
Porsche Taycan 79,2kWh (lilla batteriet)
co2 utsläpp vid tillverkning (146kg per kWh)
Mini Cooper; 32 x 146 = ca. 4,6 ton
Porsche Taycan 79 x 146 = 11,5 ton
D.v.s. 250% mer co2 utsläpp vid produktion från Porschen.
Vi kan ju sedan titta på hur långt vi kan "köra" Minin på de extra utsläppen(6,9 ton) Porschen ger vid produktion.
Minin drar 1,56 kWh /mil och varje kWh ger upphov till 13g co2 (källa; https://www.energiforetagen.se/glob...rgiaret/energiaret2016_miljo_27-september.pdf).
Minin släpper då ut 1,56x13g= 20,8g co2 per mil.
På 6900 kg kan vi då köra 6900kg/0,02kg = 345 000 mil, ja läs igen, 345 000 mil med Minin.
Eller nej det kan vi inte för att hur välbyggd Mini än är så gissar jag att den inte håller för 345 000mil.
Kanske visar detta hur viktigt det är att inte köpa bil med större batteri än man behöver...
Ändock ångar bensinen bort, så är det.S Styrman_jansson skrev:
Jag kan dock inte kvantifiera någon mängd eller procentsats. Det är kanske något i promille-häraden.
Ja det skiljer ju säkert mellan bilmodeller också, och kanske framförallt ålder på bilen ...
https://www.tidningenproffs.se/nyhe...ivna-lattlastare-ratas-av-transportstyrelsen/
Problemet med elbuss idag är att man måste ha C-kort för att få köra
Problemet med elbuss idag är att man måste ha C-kort för att få köra
tankade 75%E85 idag när det fanns i volvon..Marike skrev:Jag provade köra 50/50 i en vectra. Efter ett tag började den läcka olja, men det var inget problem, en liten skvätt av det här [länk] så var det tätt igen. Startproblem när det är kallt har jag hört talas om och det hade säkert kunnat lösas med en värmare.
Men det står väl inte på agendan, nu är det elbilar som gäller och de som inte kan hosta upp en halv mille ska stanna hemma eller ta tåget om det går vill säga.
16.85 kr per liter... skillnad mot 19.89 sist jag kollade...
Jag kör då vidare med etanol..
fann jag spisbränsle billigt så skulle sågarna få gå på detta... Eller så får jag koka hemma igen..
Toppenide! Om man kunde skicka skiten (avfallet) in i solen så det löst.T Tullen127 skrev: