S Styrman_jansson skrev:
Självklart inte. Det var inte heller min poäng. Det var att visa att ditt påstående att alla premiumbilar idag är elbilar. Så är dock inte fallet.
Jaja, fast många av de där märkena du räknande upp är smaklösa nyrikebilar som Bentley, Ferrari osv. (Om vi inte pratar en klassisk Ferrari självfallet)
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Eller vindkraftverk som kan trilla ner i skallen på folk, osv ...

Risk finns alltid. Det finns inte riskeliminering, utan det är riskhantering som gäller. Ja sen naturligtvis att kvantifiera riskerna rätt.
Kanske dags att återigen dra upp att den värsta vattenkraftsdammolyckan tog ca 140.000 människors liv.
Kärnkraften får jobba på bra för att komma ikapp.

Och sen tar kolkraften väl minst 10.000 liv om året ...
Vet inte hur många som fått vindkraftsblD i huvudet. Har aldrig läst om det.
Däremot har katastrofen i Chernobyl krävt många dödsoffer och fortsätter kräva.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är nog ganska garanterat att minst några av de smala extrema lyxmärkena håller på och utvecklar någon elversion just nu. Flera av dessa märken gillar ju att vara först ut på banan.
De är knappast blinda för vad som händer i omvärlden, är de blinda så är de snart borta från marknaden.
Nej, jag vet att de håller på med det. Men de har inte det idag.
 
Mikael_L
F frasen_36 skrev:
Vet inte hur många som fått vindkraftsblD i huvudet. Har aldrig läst om det.
Däremot har katastrofen i Chernobyl krävt många dödsoffer och fortsätter kräva.
54 döda, visst var det så?

edit:
Men jag håller med om vindkraften. Nog ingen som dött av ett färdigbyggt verk än. Säker är jag inte, men inte sannolikt. Det är lite det jag menar med att värdera risker.
När folk dör av vindkraft är det nog vid bygget och kommer ske vid rivning.
Och där är vattenkraft eller kärnkraft eller solceller inte speciellt mycket annorlunda.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jaja, fast många av de där märkena du räknande upp är smaklösa nyrikebilar som Bentley, Ferrari osv. (Om vi inte pratar en klassisk Ferrari självfallet)
Smaken är som baken.

Jag är en sucker för Bentley Flying Spur. Väldigt smakfull enligt mig;
Mörkblå Bentley Flying Spur parkerad i en studio med belyst bakgrund.
 
S Styrman_jansson skrev:
Hur skulle bensinångor ta sig ur en sluten tank tänker du?
Bensinångor är dessutom tyngre än luft så de rör sig sällan uppåt...
En tank är inte sluten. Då imploderat den eller exploderar vid användning.
Där är ganska många steg där bränslet kan avdunsta.
Inte minst vid just tankning.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du några förslag på hur vi ska göra för att bestämma i USA?
Kan inte EU påverka?
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
54 döda, visst var det så?

edit:
Men jag håller med om vindkraften. Nog ingen som dött av ett färdigbyggt verk än. Säker är jag inte, men inte sannolikt. Det är lite det jag menar med att värdera risker.
När folk dör av vindkraft är det nog vid bygget och kommer ske vid rivning.
Och där är vattenkraft eller kärnkraft eller solceller inte speciellt mycket annorlunda.
Hur många som dör vid byggen av olika kraftkällor är väl inte relevant angående risker vid drift av dem.
 
Mikael_L
Ja påverkan är väl typ det enda vi kan försöka med.
Och nu med Bidén isf Trump är det nog lite lättare.
Att i något land visa vad som faktiskt är möjligt, är ju även det ett sätt att påverka. Och just där kan Sverige påverka mer än vad just våran lilla andel av en procent gör om man bara räknar på (t.ex) utsläpp.
Så det är inte helt betydelselöst att vi håller en tätposition i klimatarbetet.

Annars har ju Japan påverkat ordentligt, just det där med 7-liters motorer.
Många amerikaner och amerikanska företag i bilbranschen blev nog rätt förskräckta över invasionen av bensinsnåla små japanska bilar, som folk köpte för att inte kasta bort alla sina pengar vid bensinpumparna.
 
skoge skoge skrev:
[länk]

Problemet med elbuss idag är att man måste ha C-kort för att få köra
Lite klurigt... fler än 8 personer kräver d kort och en tesla model x kan ta 5-7 personer.
Den kör man på b körkort.

Mercedes skåpbil eqv kan ta 6- 8 personer och väger då 3500kg alltså även den b kort
Skärmdump av Mercedes-Benz webbplats visar specifikationer för olika fordon inklusive EQV 300.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Styrman_jansson skrev:
Rolls Royce? Bentley? Ferrari? Lamborghini? Koenigsegg? Aston Martin? Maybach?

Kan det bli mer premium...

Vissar har någon form av elektrifiering i bilarna men inte helelbilar än vad jag vet.
Många skriver premiumbil, vi har en sådan utifrån vad som skrivs men vet inte vad som avses.;)
Några av de du anger klassas nog som sportbilar och där är inte komfort som avses, gällande service/komponentbyten inte premium mera än kostnad, jo tyvärr vet jag vad det kostar:cool:
 
A
B b8q skrev:
Skillnaden är kanske att Anders vänner kör Tesla eller Porsche...
B b8q skrev:
Skillnaden är kanske att Anders vänner kör Tesla eller Porsche...
Lät som en välkänd låt text det där.... :crysmile::crysmile:
janis joplin.... ;)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag och Annie Lööf, vettu ...
Fast jag är ju inte smålänning, men snål i alla fall ... ;)
:crysmile:jo men visst
 
A Alexn72 skrev:
En tank är inte sluten. Då imploderat den eller exploderar vid användning.
Där är ganska många steg där bränslet kan avdunsta.
Inte minst vid just tankning.
Men som jag skrivit så är bensinångor tyngre än luft så om du inte har tanklocket under tanken så ska det mycket till om ångorna ska leta sig ut.
 
Maskintok skrev:
glädjande nyheter..
16.05 för diesel..
15.45 för E10

E85 fanns inget i pumpen...
Om detta är sant hoppas jag att du har möjlighet att få farmartanken fylld för dessa diesel priser lär vi icke få skåda någon mer ggn. I Linköping noteras dieseln i 18.29 och bensinen runt 16.60
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.