A Alexn72 skrev:
Absolut ska inga bilar skrotas i förtid.
Tror faktiskt att vi alla är överens om de.
Så om vissa får igenom sin politik med att sluta sälja bränsle 2030 eller var de nu är då? Det blir svårt att köra vidare på bilar som är i bra skick utan det.
 
R Rkarlsson skrev:
Så om vissa får igenom sin politik med att sluta sälja bränsle 2030 eller var de nu är då? Det blir svårt att köra vidare på bilar som är i bra skick utan det.
Är det någon som vill det? Det är väl själva fordonen som slutar säljas. De få fordon som folk bevarar av nostalgiska skäl kommer nog att gå att driva på nåt syntetiskt bränsle som är ok för miljön...
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det står väl ganska klart att den genomsnittlige väljaren i de flesta s.k. västländer ser mer till sin egen ekonomi än till den globala miljön och klimatet. Annars hade alla EU-länder slutat att handla med Kina för länge sen.
Du menar företagaren. Köper du av ett svenskt bolag, tex en hästens säng eller ikeas sängar så kan jag ju faktiskt säga att tyget kommer från kina och de syddes i polen. "monteringen" skedde på jysk, ikea och något märke till i Hästveda till VD och ägare blev för snåla och la ner den fabriken med.
=)
Många 100% kinatillverkade produkter är ofta lika dyra som nästan 100% svensktillverkade produkter.
 
J JohanLun skrev:
Är det någon som vill det? Det är väl själva fordonen som slutar säljas. De få fordon som folk bevarar av nostalgiska skäl kommer nog att gå att driva på nåt syntetiskt bränsle som är ok för miljön...
Den största hycklaren av de alla faktiskt. Han som kör en gammal ford (etanol, men tror du han verkligen kör på det?) och flyger mellan sthlm-köpenhamn trots där går tåg.
Min bil skulle få skrotas, för den är inte godkänd för hvo100 =)

Inte en droppe fossilt bränsle ska säljas 2030 (expressen.se)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Är en fempoängare en snygg tjej?
Beror helt på betraktaren:cool:
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Vad vet du (eller nån annan) om vad som händer med det radioaktiva avfall om 10000 eller 100000 år som vi gräver ner idag?
Du vet inte ett dj..a dugg om detta - du kan bara gissa, tro & hoppas.
Du och vi kommer INTE att få reda på sanningen. Det blir vår "present" till våra efterlevande generationer.
Precis, men kärnvapen kan ödelägga jorden långt före det
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
nåt jag tänkte på idag när körde förbi ett antal stora kontorshus var vart ska alla elbilar laddas i dag har knappt företagen platser alls förutom enstaka myndigheter som har mer plats vett ju flera stora företag i stockholm som inte har några platser alls mer en till ledningen

manga pratar ju om att lada på just företaget
 
J JohanLun skrev:
Det finns de som säger den största fördelen med PHEV är just att de har små batterier som precis räcker för det man normalt använder på en körning, men de sliter väl lite väl mkt. En småbil med 20 mils räckvidd borde funka fint som vardagsbil om man har två bilar i familjen.



Jo, men för de flesta är varken en ny fossil Porsche eller en dito el ett rimligt alternativ utifrån budgeten. Hade jag den ekonomin skulle jag garanterat köra nån sån premium elbil till vardags.

Omställningen kommer när svensson byter till el. Men vi får tacka Tesla för att de byggt en snygg, cool bil som miljömedvetna early adaptors sett kan ersätta en fossilbil utan uppoffringar och därmed lett till att elbilar rullats ut mycket snabbare än de skulle gjort annars (tror jag).



Jag tänker att även om mänskligheten dör ut så ser jag gärna att djurlivet fortsätter på vår planet... och då mer än de kackerlackor som tål radioaktivitet bebor planeten. Helst ser jag ju att vi kan bevara planeten för mänskligheten och djurlivet och att den kultur, konst och arkitektur som är nåt att spara på också bevaras. Jag tror dock vi är lite för många på planeten, men kanske kommer fler pandemier råda bot på det?

I det korta så lär det vara viktigare att begränsa CO2 än att addera ytterligare några års kärnavfall, så hoppas de håller öppet ett tag till i reaktorerna - men att man även forskar lite på ny teknik med kortare halveringstid och mindre radioaktivt avfall...
Personligen tycker jag Tesla inte är speciellt snygga. Men deras batterier är ju oslagbara.
 
M mnils skrev:
Läs här Allt du kan tänkas vilja veta om kärnavfall
Grymt läsvärt och en liten tankeställare. Beklämmande att i har haft lösningen till energifrågan i 50 år men ändå fortsatt elda kol och skapat ett globalt miljöproblem.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du menar företagaren. Köper du av ett svenskt bolag, tex en hästens säng eller ikeas sängar så kan jag ju faktiskt säga att tyget kommer från kina och de syddes i polen. "monteringen" skedde på jysk, ikea och något märke till i Hästveda till VD och ägare blev för snåla och la ner den fabriken med.
=)
Många 100% kinatillverkade produkter är ofta lika dyra som nästan 100% svensktillverkade produkter.
Nä, där har du fel angående IKEA för monteringen får du sköta själv
 
P
A ArneTW skrev:
Du har upprepade gånger uttalat dig som om du talar för en majoritet.
Det kan vara så du har uppfattat det, men jag har inte gjort så explicit. I den del frågor kan man nog hyfsat lätt bedöma vad majoritetens uppfattning är, t.ex. frågan om ökad trafiksäkerhet. Jag är ganska övertygad om att en opinionsundersökning om den saken skulle visa att en majoritet av befolkning tycker att det vore bra.

Metoderna för att uppnå ökad trafiksäkerhet kanske alla dock inte är lika överens om.
Du gör det igen i detta inlägg.
Nej.
Så en lögnare är vad du är.
Det vore trevligt om du slutade med personangrepp och förolämpningar. Stämningen i tråden skulle nog vinna på det.
I det tror jag att jag har en majoritet av tråddeltagarna med mig. ;)
 
M mnils skrev:
Läs här Allt du kan tänkas vilja veta om kärnavfall
Fast han som skrev det verkar inte känna till att Antarktis jöklar rör sig.........
 
P
Maskintok skrev:
Nej
OK, då placerar jag dig i samma fack som Walt Whitman. ;)
 
P
Maskintok skrev:
Men jösses.
I din skalle måste många tankar snurra, för du får ändå inte ihop något så enkelt... Då är det ingen idé att reda ut...
Dt beror på att inlägg #2763 är rörigt. Då behövs det följdfrågor.
Så för att media inte belyst alla då finns den inte... japp.. säkert
Det där är inte ett svar på min fråga. Om du inte vet ska kan du helt enkelt låta bli att svara eller bara svara att du inte vet.
 
A
P pmd skrev:
OK, då placerar jag dig i samma fack som Walt Whitman. ;)
Nu när du är nöjd med dig själv och ditt val..
vem fan är det?
Och istället för att hålla på med detta med fack... sluta svara mig då istället...
För ArneTW har rätt... :thinking:
 
A
P pmd skrev:
Dt beror på att inlägg #2763 är rörigt. Då behövs det följdfrågor.

Det där är inte ett svar på min fråga. Om du inte vet ska kan du helt enkelt låta bli att svara eller bara svara att du inte vet.
Nä fan heller inte för att du vill det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.