296 333 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Varför ens bry sig om vad som händer om tusentals år egentligen?T Tullen127 skrev:
All heder åt miljökämparna men jag lutar nog åt det mer pessimistiska hållet att denna planet faktiskt redan är körd.
Stor potential till förbättring och förändring finns på många områden men omställningen går alldeles för långsamt så vi kommer nog att passera point of no return mer råge innan hela världen är med på tåget.
Då kan vi utan dåligt samvete fortsätta att gräva ner avfall av dess olika slag och börja lägga mer krut på att hitta en ny planet att befolka.
Det är väl inte så förskräckligt scenario att man ibland kan behöva hyra bil för vissa ändamål?AndersMalmgren skrev:
Jag kan gilla tanken på att optimera bilvalet mot den typ av resor som man till 99,9% gör i vardagen och inte skjuta över valet och välja bil efter att man ska ha den till fjällen en gång om året.
Det är en fin tanke samtidigt som jag själv ofta åker ensam i en relativt stor kombi
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
I det stora hela tror jag inte att den extra batterikapacitet i tex en Porsche Taycan gör bilen så mycket mer miljövidrig än en Cooper.S Stuff skrev:Det är väl inte så förskräckligt scenario att man ibland kan behöva hyra bil för vissa ändamål?
Jag kan gilla tanken på att optimera bilvalet mot den typ av resor som man till 99,9% gör i vardagen och inte skjuta över valet och välja bil efter att man ska ha den till fjällen en gång om året.
Det är en fin tanke samtidigt som jag själv ofta åker ensam i en relativt stor kombi
Allvetare
· Östergötland
· 4 121 inlägg
Åker mycket sällan längre utan stopp (20 mil). Oftast laddar jag hos vänner. Har åkt från Linköping till Stockholm en gång och då fick jag stanna och snabbladda i 15 minuter för att ha över för att surra runt lite i stan när jag kom fram.AndersMalmgren skrev:
Snabbladdningen funkar faktiskt riktigt bra, bra laddkurva ( håller 50kW ända upp till 80%).
Ytterligare 15 mil tar bara ca. 20 min att ladda.
Redigerat:
Jättebra ide egentligen, om det går att lösa transportmässigt.Maskintok skrev:
Maskintok skrev:
Om man ska vara lika pessimistisk som du så är vi väl inte ens värda att få börja om på nåt annat ställe...S Stuff skrev:Varför ens bry sig om vad som händer om tusentals år egentligen?
All heder åt miljökämparna men jag lutar nog åt det mer pessimistiska hållet att denna planet faktiskt redan är körd.
Stor potential till förbättring och förändring finns på många områden men omställningen går alldeles för långsamt så vi kommer nog att passera point of no return mer råge innan hela världen är med på tåget.
Då kan vi utan dåligt samvete fortsätta att gräva ner avfall av dess olika slag och börja lägga mer krut på att hitta en ny planet att befolka.
Då är vi väl misslyckade och bör kanske inte få en chans till ....- eller?
Åh andra sidan är det ju ingen som köper en elbil för att den skulle vara kul.S Styrman_jansson skrev:
Utan alla sitter lider i sina elbilar bara för att de är snåljåpar, men de klagar åtminstone inte på att den är dyrare än avgasalternativet.
Nu nämns såväl 10 000 som 100 000 år som förvaringstider och som det planeras för.engs skrev:Efter 100000år ska den inte vara farlig längre, så längre än så är väl onödigt att planera för?
Har du funderat på att samma sak gäller med t.ex. asbest och kvicksilver, fast dessa material är till skillnad från bränslet farliga för evig tid?
Sen kan man hoppas nästa generation kärnkraftverk kan använda befintliga som bränsle, kanske man kan se det som nödvändigt att köra med förlust tom? Som ett sätt att förbruka bränslet och få ner halveringstiderna rejält så vi pratar om slutförvaring i hundratals istället för tusentals år.
Asbets och kvicksilver ger vad jag vet inga strålningsskador.
jaha det är smålänningar som köper elbil?Mikael_L skrev:
då fattar jag..
Jajemän... Ja men dåså..
Köp på då...
Ja idag hade min elbil också lite kämpigt. Inte en chans att få lika tokvarmt som i en gammal SAAB 900 turbo, som jag hade en gång i tiden. Där kunde man köra med nedvevade sidorutor i 25 minusgrader ...S Styrman_jansson skrev:
Men det fanns ju en baksida, 1,3 liter/mil ...
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Därför är det väääldigt vettigt att bygga brid-reaktorer. För att slå flugor i smällen, både få energi och bli av med det långlivade avfallet.F frasen_36 skrev:Vad vet du (eller nån annan) om vad som händer med det radioaktiva avfall om 10000 eller 100000 år som vi gräver ner idag?
Du vet inte ett dj..a dugg om detta - du kan bara gissa, tro & hoppas.
Du och vi kommer INTE att få reda på sanningen. Det blir vår "present" till våra efterlevande generationer.