297 417 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Brytpunkten för när rulljudet tar över och låter högre än motorljudet är redan vid 15-16 km/h för bensin- och dieselbilar. Så i högre hastigheter än så är iaf inte elbilar tystare. Brytpunkten ligger högre för tyngre fordon.
Jag kan försöka rota fram referensen om någon är intresserad, men jag behöver ta hjälp av min hustru för det. Det kan vara fånigt svårt att googla fram forskningsartiklar.
Tillägg: Detta gäller så klart utanför bilen. Hur ljudet är inne i bilen är en annan sak.
Jag kan försöka rota fram referensen om någon är intresserad, men jag behöver ta hjälp av min hustru för det. Det kan vara fånigt svårt att googla fram forskningsartiklar.
Tillägg: Detta gäller så klart utanför bilen. Hur ljudet är inne i bilen är en annan sak.
Det kräver ändå att man vet vad man gör och det kräver testning. Det kallar jag för reparation.S Styrman_jansson skrev:Nej det är inte svårare än jag tror efter som jag gjort det själv på flertalet fordon utan någon särskild utbildning. Bytt styrboxar på både bilen och motorcykelen. Det svåraste var att få bort plastsjoket över styrboxen till motorstyret på bilen. På en bilen bytte jag även programvara i boxen.
Även bytt koppling, lagat tankgivare och justerat den elektronisk insprutningen på bågen m.m.
Det tror jag inte stämmer. Tillverkare vill inte att andra pillar med deras modeller. Tesla vill det absolut inte. Därför gör tillverkare ofta så att de medvetet försvårar för den allmänna verkstan. Jag gissar att detta problem kommer bli större fort med elbilar.
Allvetare
· Östergötland
· 4 174 inlägg
Det är svårt att se det som en trend när flertalet tillverkare använt kraftigt rabatterad leasing på elbilar för att slippa utsläppsböter. D.v.s. generalagenterna köper upp massa bilar av tillverkaren för att öka på märkets andel elbilar. För att fort få någon form av täckning för detta erbjuds snorbillig leasing.pacman42 skrev:
Se bara på WV lansering av ID3. Man slumpar ut drösvis ofärdiga bilar för att slippa böter…
På det har vi ett teknikskifte där många känner sig osäkra på de ”nya” elbilarna och är osäkra på andrahandsvärdet.
När skiftet stabiliserat sig är det inte alls omöjligt att vi får se en tillbakagång för leasing.
Om de kör timmer åt ena hållet och massaved som returlass tycker jag transport planeringen verkligen lyckas när bilarna möter varandra på vägen, så sker ofta mellan tex Mönsterås och KisaG OMathson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 174 inlägg
Det kan de naturligtvis göra med hjälp av att låsa programvaror e.d. Men detta försöker ( och har redan) man ju aktivt reglera lagmässigt.K Nils Andersson1 skrev:
Men att de inte tänker på att en bil ska vara rationell att underhålla tror jag inte på. Speciellt nu när man leasar ut bilar till vrakpriser inkl. Service. Då vill man inte ha bilar som kräver personal med långa utbildningar och reparationer med svåra moment.
De byter storlek på bultcirkel på fälg helt ibland , och utan anledning. Uttaget till elektroniken, fick Kalifornien tvinga fram med lag, annars hade den inte kommit. Din positiva syn delar jag inte.S Styrman_jansson skrev:Det kan de naturligtvis göra med hjälp av att låsa programvaror e.d. Men detta försöker ( och har redan) man ju aktivt reglera lagmässigt.
Men att de inte tänker på att en bil ska vara rationell att underhålla tror jag inte på. Speciellt nu när man leasar ut bilar till vrakpriser inkl. Service. Då vill man inte ha bilar som kräver personal med långa utbildningar och reparationer med svåra moment.
Allvetare
· Östergötland
· 4 174 inlägg
Det var inte farligt ändå... jag har 15 km till närmaste hållplats och har 10 mil till jobbetwildeside skrev:Åka Lokaltrafik?
Jag har 3 mil till stan och bor i utkanten av en by, i tiderna ingår inte dom 5-10 minuterna det tar att ta sig till busshållplatsen.
Skulle jag inte ha kontoret hemma så måste jag åka på kvällen innan kl 18.30 för att vara på jobbet kl 7.00.
Ska jag sen hem är tillbaks i byn kl 17.10, förutsatt att jag kan sluta jobbet kl 15.45
Då hinner man inte med mycket hemma.
Där jag bor finns det en privat väg från min kommunala väg som går till en ladugård. Den vägen har haft asfalt en tid. Det var storbonden som köpte det. Men nu är den borta och det är åter grus. Dels pga att de har egna maskiner och kan göra jobbet och dels pga att vägen var i dålig skick så grus blev nu bättre. Jag tror att detta kommer i framtiden. Mera grusvägar. Det är inte heller slitage från elbil som vi ser. Det är tunga lastbilar som sliter på vägen. Men jag tror att framtiden , förutom mer grusväg också har mer elfordon. Så att man kan köpa el-moped till vettiga priser. Steget till fordon , tre hjul eller mindre "bilar" blir inte långt. Det som behövs är bara ett vettigt pris på sådant.
En sån här kanske?K Nils Andersson1 skrev:Där jag bor finns det en privat väg från min kommunala väg som går till en ladugård. Den vägen har haft asfalt en tid. Det var storbonden som köpte det. Men nu är den borta och det är åter grus. Dels pga att de har egna maskiner och kan göra jobbet och dels pga att vägen var i dålig skick så grus blev nu bättre. Jag tror att detta kommer i framtiden. Mera grusvägar. Det är inte heller slitage från elbil som vi ser. Det är tunga lastbilar som sliter på vägen. Men jag tror att framtiden , förutom mer grusväg också har mer elfordon. Så att man kan köpa el-moped till vettiga priser. Steget till fordon , tre hjul eller mindre "bilar" blir inte långt. Det som behövs är bara ett vettigt pris på sådant.
https://elektriskmoped.se/citroen-ami/
Hur menar du mer grusvägar? Typ RV och LV?K Nils Andersson1 skrev:Där jag bor finns det en privat väg från min kommunala väg som går till en ladugård. Den vägen har haft asfalt en tid. Det var storbonden som köpte det. Men nu är den borta och det är åter grus. Dels pga att de har egna maskiner och kan göra jobbet och dels pga att vägen var i dålig skick så grus blev nu bättre. Jag tror att detta kommer i framtiden. Mera grusvägar. Det är inte heller slitage från elbil som vi ser. Det är tunga lastbilar som sliter på vägen. Men jag tror att framtiden , förutom mer grusväg också har mer elfordon. Så att man kan köpa el-moped till vettiga priser. Steget till fordon , tre hjul eller mindre "bilar" blir inte långt. Det som behövs är bara ett vettigt pris på sådant.
Alla mindre vägar här där det går lite trafik är fortfarande grus. De mindre som är asfalterade är 1000 ggr bättre än vår RV som går från väst till öst. Underhållet på de mindre asfaltvägarna är mycket bättre även vintertid, dvs att om det blir snöstorm så skall man undvika att köra RV och ta de små för att komma hem. (jag gjorde inte det förra vintern)
Problemet är att få tillgång till dokumentation, både elscheman, kretskortschema, och programvara är saker som kan vara svåra, eller helt omöjligt att få ta del av.S Styrman_jansson skrev:Nej det är inte svårare än jag tror efter som jag gjort det själv på flertalet fordon utan någon särskild utbildning. Bytt styrboxar på både bilen och motorcykelen. Det svåraste var att få bort plastsjoket över styrboxen till motorstyret på bilen. På en bilen bytte jag även programvara i boxen.
Även bytt koppling, lagat tankgivare och justerat den elektronisk insprutningen på bågen m.m.
Helt utan utbildningen men med hjälp av en verkstadsmanual och ett elschema.
Elektronik är inte magi.
Och när man tänker efter så vill väl även biltillverkare och i förläggningen märkesverkstäder inte göra det svårt för sig…
Skulle dokumentationen vara fri skulle enormt mycket repareras av ägarna själva eller folk som gav sig in på området. Även utveckling och förbättringar skulle ständigt, särskilt i programvaran.
Men glöm att tillverkarna släpper det fritt utan att det kommer som lagkrav.