296 578 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
De där siffrorna löser ut min pr-detektor. Nu skummade jag bara den länkade artikeln, men det framgår inte vilken vägtyp olyckorna sker på.S Stuff skrev:
Rimligen är autopilot bara påslagen på vägar där den fungerar hyggligt, och i övrigt avslagen. Det betyder att människor kör på svårare vägar än vad autopilot öht klarar av, och då är det vilseledande att dra slutsatser som att autopilot är "bättre" eller "säkrare" än människor.
För att få en rättvis jämförelse behöver man begränsa till samma vägtyper, eller ännu hellre samma sträckor. Som det är nu verkar de jämföra äpplen och päron.
Ja då nöter man på och skadar vägarna mer, ...så tänkte jag.Å Ådi88 skrev:
Tycker du att den som orsakar samhället större kostnader ska betala mindre?
Dessutom fungerar det precis så redan idag, så det blir ingen större skillnad, det är bara att man tar skatten på körda km istället för inbakat i bränslepriset
Redigerat:
I fallet med 10-20 bilar på motorvägen I vänster körfält så är det en sträcka som autonomkörning hade fixat med tanke på vägen som sådan...B bakterie skrev:De där siffrorna löser ut min pr-detektor. Nu skummade jag bara den länkade artikeln, men det framgår inte vilken vägtyp olyckorna sker på.
Rimligen är autopilot bara påslagen på vägar där den fungerar hyggligt, och i övrigt avslagen. Det betyder att människor kör på svårare vägar än vad autopilot öht klarar av, och då är det vilseledande att dra slutsatser som att autopilot är "bättre" eller "säkrare" än människor.
För att få en rättvis jämförelse behöver man begränsa till samma vägtyper, eller ännu hellre samma sträckor. Som det är nu verkar de jämföra äpplen och päron.
Finns ju en tråd om just elbilar men lägger in länken här och det går fort fram om vi ser till byggnation av fabriker för batteritillverkning, men även utveckling för att kunna snabbladda. Så löser man tillgången på el kanske frågan på vad som "väntar oss bilister" blir att vi fortsätter ungefär som idag med "tankning" men med andra energislag som drivmedel, t.ex. el verkar ta ett fast grepp. Då får man ju nytta i Stockholmsområdet av den nya länken som sprängs fram i underjorden och vi ute i landet av nya 1-2 vägar.
https://www.nyteknik.se/elbilar/nya-kabeln-kan-ladda-elbilar-pa-fem-minuter-7024651
https://www.nyteknik.se/elbilar/nya-kabeln-kan-ladda-elbilar-pa-fem-minuter-7024651
Säger inte emot dig Statistik kan man som sagt vrida och vända lite hur man vill.B bakterie skrev:De där siffrorna löser ut min pr-detektor. Nu skummade jag bara den länkade artikeln, men det framgår inte vilken vägtyp olyckorna sker på.
Rimligen är autopilot bara påslagen på vägar där den fungerar hyggligt, och i övrigt avslagen. Det betyder att människor kör på svårare vägar än vad autopilot öht klarar av, och då är det vilseledande att dra slutsatser som att autopilot är "bättre" eller "säkrare" än människor.
För att få en rättvis jämförelse behöver man begränsa till samma vägtyper, eller ännu hellre samma sträckor. Som det är nu verkar de jämföra äpplen och päron.
Kvarstår ju ändå att det är lite roande att man har så höga krav och förväntningar på självkörande bilars förmåga men människor själva är inte nära den nivån.
Ta bara Uber-incidenten där ett självkörande fordon körde på och dödade en(1) människa. Det blir ramaskri i hela världen och självkörande bilars vara eller icke vara. Samtidigt dör det ca 1.3 miljoner människor i trafikolyckor varje år där det är människor som sitter bakom ratten. Uppenbarligen är inte människor så bra på att köra bil som de själva tror.
Nu provocerar jag lite men känner klart att det behövs en motvikt kring lösa påståenden som "självkörande bilar kommer aldrig att hantera trafiksituationer lika bra som en människa"
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
Det blir intressant hur ansvarsfrågan utreds när detta leder till åtal. Vem är ansvarig? Föraren som inte körde? Mercedes? Autopiloten???pacman42 skrev:Mercedes gick ju exempelvis ut och berättade häromåret att deras logik kommer alltid att prioritera att rädda passagerarna i deras bilar i oklara situationer. Detta eftersom det är dessa personer som är deras kund. Detta är ett exempel på den typ av kategoriska beslut som ett självkörande system behöver ha som vägledning. Detta skulle då kunna leda till att man aktivt väljer att köra på en person som befinner sig på vägen istället för att väja ned i diket...
Flera biltillverkare har sagt att de skall ta på sig ansvaret för sina bilar. I praktiken så kommer detta att driva än mer mot att försäkringen ingår i "hyrtjänsten för bilen". Det blir svårt att äga bilar med den typen av ansvarsfördelning då biltillverkaren inte kan ta ansvar för något som exempelvis servas på tredjepartsverkstad.S Styrman_jansson skrev:
Och är rent generellt otroligt komplext utifrån systemet som sådant dvs hårdvara/programvara men framför allt hur systemet har "lärt sig". Hur man har säkrat att den eller det som ger indata fortlöpande, görs det av leverantör av system, av företaget som använder system, användarna, etc.D djac skrev:
Där jag varit delaktig i ett system var det inte tillåtet att använda direkt i produktionsmiljö, men för analys av stora mängder mätdata och händelser i realtid där man sedan tog beslut om underhåll/åtgärd i produktionsmiljö.
Dessutom var Volvons std-monterade auto-brake system bortkopplat pga man ville köra med sitt egna system. Ser man på videon så ser man att både dagens CA, Collision Avoidance-system, och en människa (som inte sitter och fipplar med bilstereon) relativt lätt hade kunna undvika den olyckan.S Stuff skrev:Säger inte emot dig Statistik kan man som sagt vrida och vända lite hur man vill.
Kvarstår ju ändå att det är lite roande att man har så höga krav och förväntningar på självkörande bilars förmåga men människor själva är inte nära den nivån.
Ta bara Uber-incidenten där ett självkörande fordon körde på och dödade en(1) människa. Det blir ramaskri i hela världen och självkörande bilars vara eller icke vara. Samtidigt dör det ca 1.3 miljoner människor i trafikolyckor varje år där det är människor som sitter bakom ratten. Uppenbarligen är inte människor så bra på att köra bil som de själva tror.
Nu provocerar jag lite men känner klart att det behövs en motvikt kring lösa påståenden som "självkörande bilar kommer aldrig att hantera trafiksituationer lika bra som en människa"
Allvetare
· Östergötland
· 4 153 inlägg
pacman42 skrev:Flera biltillverkare har sagt att de skall ta på sig ansvaret för sina bilar. I praktiken så kommer detta att driva än mer mot att försäkringen ingår i "hyrtjänsten för bilen". Det blir svårt att äga bilar med den typen av ansvarsfördelning då biltillverkaren inte kan ta ansvar för något som exempelvis servas på tredjepartsverkstad.
Det sistnämnde utreds ju inom EU. Vi har ju redan en konkurrenslagstiftning som säger att även tredjepartsverkstäder till rimligt pris ska få tillgång till samma verktyg och instrument. Nu utreds om det är ok att vilkora olika garantier m.m med att fet bara ska servad hos ”märkesverkstäder”. Bra tycker jag då min erfarenhet av märkesverkstäder är att de är usla på allt förutom att byta komponenter som ”datorn” säger de ska byta. De som verkligen kan systemen är de oberoende specialisterna. Där får man en riktig felsökning.pacman42 skrev:Flera biltillverkare har sagt att de skall ta på sig ansvaret för sina bilar. I praktiken så kommer detta att driva än mer mot att försäkringen ingår i "hyrtjänsten för bilen". Det blir svårt att äga bilar med den typen av ansvarsfördelning då biltillverkaren inte kan ta ansvar för något som exempelvis servas på tredjepartsverkstad.
Helt rätt att göra så, men då kommer ine biltillverkarna att ta på sig ansvaret. Av denna orsak så tror jag att denna typ av fordon inte kommer att säljas till privatpersoner.S Styrman_jansson skrev:Det sistnämnde utreds ju inom EU. Vi har ju redan en konkurrenslagstiftning som säger att även tredjepartsverkstäder till rimligt pris ska få tillgång till samma verktyg och instrument. Nu utreds om det är ok att vilkora olika garantier m.m med att fet bara ska servad hos ”märkesverkstäder”. Bra tycker jag då min erfarenhet av märkesverkstäder är att de är usla på allt förutom att byta komponenter som ”datorn” säger de ska byta. De som verkligen kan systemen är de oberoende specialisterna. Där får man en riktig felsökning.