richardtenggren
T Ejmelie skrev:
Är dom bara batteridrivna eller ingår strömkabel också?
Den stora är batteridriven, men laddare medföljer, går köra på den antar jag. De större modellerna är nätdrivna, den största (10k) har bluetooth för reglering:)

Julen kom tidigt till verkstaden i år...

Gran har jag redan i form av lite regelstumpar och idag fick jag en gåva av min Jenny som tycker att jag ska ha det fint i verkstaden:

Dekorerad skruvdragare i svart och gult hängandes som en julgranskula bland verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En ny liten svartgul dragare. Jag tror nog att den kommer att komma till nytta även efter helgerna även om den är liten eftersom den här etiketten satt på:

Varningsetikett på verktyg med texten "Detta är ingen leksak. Inte lämplig för barn under 3 år.
Skapa konto

//Ronnie

• Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
P Pysslarn skrev:

Gran har jag redan i form av lite regelstumpar och idag fick jag en gåva av min Jenny som tycker att jag ska ha det fint i verkstaden:

[bild]

En ny liten svartgul dragare. Jag tror nog att den kommer att komma till nytta även efter helgerna även om den är liten eftersom den här etiketten satt på:

[bild]

//Ronnie
Komplettera med dessa;
https://www.toolab.se/produkt/Festool-Julgranskulor-WK-Set-II-2-pack-sv-0

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Komplettera med dessa;
[länk]
Att klä granen med sådana kulor kostar många ”kulor”! :oops:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:

[bild]

[bild]

//Ronnie

Jenny tycks också vara en ”Pysslare”!
Hon tänker på dig! :love:

• Gilla
M95 och 1 till
  • Laddar…
T
Dagens inköp :).

Nyinköpt arbetsbelysning och paket på köksgolv nära skåp.
Skapa konto
En förpackning av RAW High Power LED Work Light med 5 inställningar och vattentät konstruktion.
Skapa konto
Svart golvlampa på stativ i ett städat vardagsrum med vit inredning och spisverktyg.
Skapa konto

• Gilla
Hanpal och 7 till
  • Laddar…
Helt rätt. Det lönar sig inte att bokstavligen arbeta i blindo.

• Haha
Immobil
  • Laddar…
M mojjen skrev:
350. Ville framför allt ha den långa slangen
Min Kollega skall provköra hos sig idag. Jag har några veckor kvar. Största frågetecknet är nog om man bör efterrolla, eller om det blir bra att bara spruta. Skall spruta ca 200m2 väggar och 85m2 tak.
Jag målade tak och väggar i köket med en 350, det blev över förväntan.
Varför vill du rolla, då försvinner ju "sprutmålatlooken"?
Tips, håll ordning på småprylarna inne i filterhållaren när du tar isär för rengöring. Jag slarvade bort brickan.

/Höghus

LoweW LoweW skrev:
Skapa en projekttråd! Älskar att se väldesignade arbetsbänkar och om du lagt så mycket cash på bara hjulen kan det ju inte gå fel :D(y)
Så himla dyra var väl inte hjulen. Även jag köpte dem och tänkte montera dem på min arbetsbänk, och ta bort en tröskel så att bänkar och maskiner kan rullas mellan två rum. Hjulen är inte monterade ännu men verkar bra, att kunna plocka bort dem verkar smidigt så att man inte sparkar till dem med foten när man står och hyvlar eller så. Fick dock med en jäkla massa skruvar och brickor och bös som inte behövs, väldigt märkligt. För övrigt väldigt snabb leverans.

Inte exakt dagens verktygsinköp men ca en vecka sedan.

Trodde jag hade kakelborr i källaren men hittade det inte…

Så jag köpte en sats på biltema:

Set med kakelborrar i olika storlekar, 4-10 mm, i en trälåda på ett bord.
Skapa konto

En uppsättning kakelborrar i storlekarna 4, 5, 6, 8 och 10 mm förvarade i röd trälåda.
Skapa konto

Kostade ca 200 spänn, kan bara konstatera att dessa borr var helt suveräna att borra ett antal hål i detta fall 6mm. Alltid haft ångest för håltagning i kakel men detta var verkligen hur enkelt som helst, vanlig skruvdragare på lågvarv.

För hårda granitklinkers och dylikt så krävs det diamanthålsägar, men i just detta att ta upp häl i vanliga kakelplattor var detta extremt snabbt och smidigt!

Så ibland blir man glad bara :)

Redigerat:
  • Gilla
Nilstyko och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Kanske dags att byta namn till ”Snubbeltråden”? :thinking:
Nu snubblade jag också dit. Hoppas verkligen den starka har fungerande dimring och inte blinkar 100 Hz som nästan allt annat jag stött på gjort. Tom ej dimbart. Men antar distansköplagen är på min sida.

H Harald Blåtumme skrev:
Inte exakt dagens verktygsinköp men ca en vecka sedan.

Trodde jag hade kakelborr i källaren men hittade det inte…

Så jag köpte en sats på biltema:

[bild]
[bild]

Kostade ca 200 spänn, kan bara konstatera att dessa borr var helt suveräna att borra ett antal hål i detta fall 6mm. Alltid haft ångest för håltagning i kakel men detta var verkligen hur enkelt som helst, vanlig skruvdragare på lågvarv.

För hårda granitklinkers och dylikt så krävs det diamanthålsägar, men i just detta att ta upp häl i vanliga kakelplattor var detta extremt snabbt och smidigt!

Så ibland blir man glad bara :)
Har en sån sats på jobbet som bör vara 15 år gamla nu. Otroligt bra borr till kakel, men idag blir man positivt överraskad när det är kakel på väggarna istället för den där förbannade pansarklinkersen alla ska ha.

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Dagens inköp :).

[bild] [bild] [bild] [video]
Jag snubblade ju också dit och la en ordentlig beställning, fanns en kod för ytterligare 10% igår, inte hämtat än. Fick lite kalla fötter nu... Vad tycker ni som har den om lampan? Blir det bra ljusbild eller är det mest en spot? Jag kommer jobba mest inomhus och vill helst inte ha för mycket skuggor. Ofta det svåra med arbete med lampor att man skuggar precis där ljuset behövs.
Trots bra prissänkning blev det ju en del pengar, kanske är en Syslite DUO bättre för mitt primära användningsområde?

Sätter upp en ny vägg inne och ska sätta innertak och byta kök. Kommer säkert ibland också komma till användning i garage för snickeri och kanske målningsarbete ute eller allmänt utejobb på sensommaren när det börjar skymma. Utejobb känns den ok för men hur duger den vid spackling, innertaksättning, tapetsering, kakelsättning etc?

richardtenggren
J JFrisk skrev:
Jag snubblade ju också dit och la en ordentlig beställning, fanns en kod för ytterligare 10% igår, inte hämtat än. Fick lite kalla fötter nu... Vad tycker ni som har den om lampan? Blir det bra ljusbild eller är det mest en spot? Jag kommer jobba mest inomhus och vill helst inte ha för mycket skuggor. Ofta det svåra med arbete med lampor att man skuggar precis där ljuset behövs.
Trots bra prissänkning blev det ju en del pengar, kanske är en Syslite DUO bättre för mitt primära användningsområde?

Sätter upp en ny vägg inne och ska sätta innertak och byta kök. Kommer säkert ibland också komma till användning i garage för snickeri och kanske målningsarbete ute eller allmänt utejobb på sensommaren när det börjar skymma. Utejobb känns den ok för men hur duger den vid spackling, innertaksättning, tapetsering, kakelsättning etc?
Vi köpte vår i butiken, utan problem, men har faktiskt gått bra de gånger jag handlat via deras webb också, så den creden kan väl vår handlare få i alla fall...

Jag är nöjd med ljuset, men jag har inte testat Syslite Duo, men fördelen med den är väl dubbla ljuskällor. Här får man ju förlita sig på lampans lins. Har använt min första drygt ett år(?) för att renovera ca 70 m2 där vi först rivit in till stommen. Spacklingen kan jag nog inte skylla på ljuset riktigt :p

Jonas Persson
J JFrisk skrev:
Ofta det svåra med arbete med lampor att man skuggar precis där ljuset behövs.
Det beror på att en lampa lyser från en punkt och du får hårt ljus. Idealet är ett mjukt, skuggfritt ljus som en mulen dag.

Om du riktar lampan bakåt mot en vägg eller ett hörn så kommer ljuset att studsa och belysa arbetsområdet från flera håll och därmed bli mjukare med svagare skuggor.

Tyvärr finns det nackdelar; om det ens finns en vägg, bör den vara vit för att reflektera så mycket av ljuset som möjligt och inte färga det. Det krävs även en kraftigare lampa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.