713 822 läst · 11 039 svar
714k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Finns det någon meny/inställningar i bilens infotainmentsystem, du kan gå in i och kryssa ur/deaktivera dörrlåsningen?pjgb skrev:Ja men vad bra, då kan jag passa på att fråga en grej.
Sambon har en Subaru Outback -08 som envisas med att hålla på och låsa dörrarna av sig självt hela tiden. Låser man upp bilen tar det någon minut innan den låser igen, så länge man inte har nyckeln i tändningen vid det laget (tack och lov).
Är det någon som vet hur man inaktiverar denna onödiga funktion? Går det att göra med något diagnosverktyg på verkstaden? Jag skruvar bara på mina Saabar annars och till dem har jag Tech2, och där finns ju massvis med inställningar för låssystemet, men denna riskokare kan jag inget om.
Svärmors Merca har samma funktion vill jag minnas. Där finns dörrlåsning i menyn. Såg det när jag var inne och rotade när jag skulle återställa däcktryck senast. Kanske motsvarande på Subaru?
Inaktivera Lock Auto Door på Subaru OutbackM MasMats skrev:Finns det någon meny/inställningar i bilens infotainmentsystem, du kan gå in i och kryssa ur/deaktivera dörrlåsningen?
Svärmors Merca har samma funktion vill jag minnas. Där finns dörrlåsning i menyn. Såg det när jag var inne och rotade när jag skulle återställa däcktryck senast. Kanske motsvarande på Subaru?
http://www.motorfordon.com/bilar/car-enthusiasts/car-makes-models/99967.html
Den äldre varianten..
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
behöver du start/gen delar så håller jag på med sånt...........Maskintok skrev:Jo det var en bult kvar... Och den var nog dragen med mutterknack... Det var det enda som höll generatorn... .
märkesverkstaden hade inte heller fått ut bulten, så de krängde på remmen och behövde då inte spännaren.. Som satt lös..
remmen rejält tight...
När jag började riva i allt sen för att hitta ljudet.. Så tog jag tag i generatorn... kände direkt ett vertikalt glapp.. Då var det färdigt..
letar fortfarande lager... 8x14x23..
Maskintok/MasMata: Jag har googlat och det verkar inte gå att stänga av, inte ens genom att rycka säkringar eller något sådant. Bilen har färddator men är ”dum” i övrigt. Allt verkar styras av BCM (eller vad nu Subaru kallar modulen) så jag tänkte att någon kanske visste om det går att inaktivera där med något verkstadsdiagnosverktyg. Annars är det nog en hårdkodad funktion i mjukvaran.M MasMats skrev:Finns det någon meny/inställningar i bilens infotainmentsystem, du kan gå in i och kryssa ur/deaktivera dörrlåsningen?
På lite äldre bilar brukar inställningarna göras på displayen i instrumentpanelen. Möjligen måste man göra någon "hemlig dörrknackning" för att komma åt de inställningarna.M MasMats skrev:
Påminner mig om när jag var i USA och vi var ett gäng som hade samåkt från jobbet till en grej. När till kom tillbaka mitt i natten och skulle byta till våra egna bilar kom en av killarna på att han hade glömt sin väska och lämnar bilen med motorn igång. Klick, låser sig dörrarna. Så där står han utelåst på en parkering i ett industriområde mitt i natten och med motorn igång.
Som tur är det kombon taxichaffis och låssmed som gäller i USA, till skillnad mot skomakare och låssmed som här hemma, så det var i slutänden snabbt och lätt fixat.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
S Stefan1972 skrev:
Hmm det var bara tätning på det som satt där.. funderade på att montera dit just skf 608 2z.. 8x23x7mm men då behöver jag 2 st..
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg