713 454 läst · 11 036 svar
713k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Kan dra en historia till om verkstadsfusk, eller om det var okunskap ??
En herre med en 940 får nedslag på lång pedalväg.
Volvoverkstaden byter huvudbromscylinder och bromsklossar.
Året efter byter de bromsklossar då han tycker pedalen tar långt ner igen.
2 år senare är det samma visa igen, herren litar inte riktigt på verkstaden som vill byta huvudbromscylinder igen och frågar en vän, som i sin tur frågar mig. "Ta hit bilen ska jag kolla på den"
När man byter bromsklossar på Volvoverkstaden lossar man bara undre skruven till ena glidkolven och fäller upp oket, trycker in kolven, sätter i klossarna, fäller ner oket och drar i skruven.
Jag gör samma sak, konstaterar att nedre glidkolven sitter tvärfast, klossarna är kraftigt snedslitna. Oket har inte glidit, utan vikt sig när man bromsat, ju mer klossen slits ju mer rör sig oket fram o tillbaka, vilket ger längre pedalrörelse.
Problemet försvinner när man sätter i nya klossar utan att åtgärda glidkolven. Då Volvo satte dit nya klossar vid bytet av cylindern försvann ju problemet, men det var ju inget fel på cylindern.
En herre med en 940 får nedslag på lång pedalväg.
Volvoverkstaden byter huvudbromscylinder och bromsklossar.
Året efter byter de bromsklossar då han tycker pedalen tar långt ner igen.
2 år senare är det samma visa igen, herren litar inte riktigt på verkstaden som vill byta huvudbromscylinder igen och frågar en vän, som i sin tur frågar mig. "Ta hit bilen ska jag kolla på den"
När man byter bromsklossar på Volvoverkstaden lossar man bara undre skruven till ena glidkolven och fäller upp oket, trycker in kolven, sätter i klossarna, fäller ner oket och drar i skruven.
Jag gör samma sak, konstaterar att nedre glidkolven sitter tvärfast, klossarna är kraftigt snedslitna. Oket har inte glidit, utan vikt sig när man bromsat, ju mer klossen slits ju mer rör sig oket fram o tillbaka, vilket ger längre pedalrörelse.
Problemet försvinner när man sätter i nya klossar utan att åtgärda glidkolven. Då Volvo satte dit nya klossar vid bytet av cylindern försvann ju problemet, men det var ju inget fel på cylindern.
Isakare skrev:Kan dra en historia till om verkstadsfusk, eller om det var okunskap ??
En herre med en 940 får nedslag på lång pedalväg.
Volvoverkstaden byter huvudbromscylinder och bromsklossar.
Året efter byter de bromsklossar då han tycker pedalen tar långt ner igen.
2 år senare är det samma visa igen, herren litar inte riktigt på verkstaden som vill byta huvudbromscylinder igen och frågar en vän, som i sin tur frågar mig. "Ta hit bilen ska jag kolla på den"
När man byter bromsklossar på Volvoverkstaden lossar man bara undre skruven till ena glidkolven och fäller upp oket, trycker in kolven, sätter i klossarna, fäller ner oket och drar i skruven.
Jag gör samma sak, konstaterar att nedre glidkolven sitter tvärfast, klossarna är kraftigt snedslitna. Oket har inte glidit, utan vikt sig när man bromsat, ju mer klossen slits ju mer rör sig oket fram o tillbaka, vilket ger längre pedalrörelse.
Problemet försvinner när man sätter i nya klossar utan att åtgärda glidkolven. Då Volvo satte dit nya klossar vid bytet av cylindern försvann ju problemet, men det var ju inget fel på cylindern.
förbannade latoxar...
som såna där som aldrig är skitig om nävarna och full i fett eller kopparpasta...  sa kunden...
Ja men vad bra, då kan jag passa på att fråga en grej.
Sambon har en Subaru Outback -08 som envisas med att hålla på och låsa dörrarna av sig självt hela tiden. Låser man upp bilen tar det någon minut innan den låser igen, så länge man inte har nyckeln i tändningen vid det laget (tack och lov).
Är det någon som vet hur man inaktiverar denna onödiga funktion? Går det att göra med något diagnosverktyg på verkstaden? Jag skruvar bara på mina Saabar annars och till dem har jag Tech2, och där finns ju massvis med inställningar för låssystemet, men denna riskokare kan jag inget om.
Sambon har en Subaru Outback -08 som envisas med att hålla på och låsa dörrarna av sig självt hela tiden. Låser man upp bilen tar det någon minut innan den låser igen, så länge man inte har nyckeln i tändningen vid det laget (tack och lov).
Är det någon som vet hur man inaktiverar denna onödiga funktion? Går det att göra med något diagnosverktyg på verkstaden? Jag skruvar bara på mina Saabar annars och till dem har jag Tech2, och där finns ju massvis med inställningar för låssystemet, men denna riskokare kan jag inget om.
har du googlat på detta?pjgb skrev:Ja men vad bra, då kan jag passa på att fråga en grej.
Sambon har en Subaru Outback -08 som envisas med att hålla på och låsa dörrarna av sig självt hela tiden. Låser man upp bilen tar det någon minut innan den låser igen, så länge man inte har nyckeln i tändningen vid det laget (tack och lov).
Är det någon som vet hur man inaktiverar denna onödiga funktion? Går det att göra med något diagnosverktyg på verkstaden? Jag skruvar bara på mina Saabar annars och till dem har jag Tech2, och där finns ju massvis med inställningar för låssystemet, men denna riskokare kan jag inget om.
Brukar kunna finnas länkar med sidor där folk lagt upp tips.