296 976 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Det kan inte ha att göra med hur mycket man valt av detta när man beställde bilen?Forlowt skrev:
Tror inte att alla bilmodeller har detta som standard... Eller så är jag tack och lov förskonad detta på landet... trots BMW och Audi av årsmodell 2019...som kunderna har...
Jag fick byta en ABS givare för ett tag sedan.. på en volvo xc70 2016..den hade redan lyckats att rosta fast så ini helvete att jag fick borra och gänga om hålet... missöde eller skit från montering, inte en aning... Men det är bland det vanligaste öden som man möter.. givare och sensorer som gett upp..
En fundering som dök upp.
Tanka bensin/diesel tar nån minut och mackar finns i överflöd.
Hur gör man med elbil, kan man boka en laddstation i förväg eller får man snällt stå och vänta på sin tur som på macken.
Tänkte bara att det kan bli lång väntan om det är många i kön till laddstation
Tanka bensin/diesel tar nån minut och mackar finns i överflöd.
Hur gör man med elbil, kan man boka en laddstation i förväg eller får man snällt stå och vänta på sin tur som på macken.
Tänkte bara att det kan bli lång väntan om det är många i kön till laddstation
Elbilism är inget svenskt påhitt. Det är inte heller något MP specifikt - snarare tvärtom så har MP kraftigt motarbetat elbilismen och deras kärnfrågor handlar om kollektiv transport och har alltid gjort.Maskintok skrev:just att det finns ett enfrågeparti som driver den frågan..
och att andra tycker detta är kanon... Utan att ha ställt sig frågan... Är Sverige redo?
Har vi förutsättningarna som krävs?..
svaret är nej...
att driva fordonen med bränslen som bensin och diesel kommer inte att bli billigare, tvärtom.. Sedan kommer staten att höja avgifter och skatter för att den vägen döda den fossila skaran av fordon..
Denna regering kommer inte att förbjuda någon fossil drift.. Men kommer göra det så dyrt att den marknaden slår ihjäl sig själv...
Och det är de som inte alls kan låna, för det finns de med... De ska alltså vara utan belöningen men vara med att betala för kalaset..
bankerna kommer garanterat inte att blir roligare och lättare att ha att göra med... speciellt inte för de utan tillgångar mm...
De som avskyr elbilismen borde egentligen stå för MP politik. Sveriges elbilssatsning är ganska klen jämfört med andra EU länderna. De har även redan nu förslag på att minska subventionerna, de har redan två gånger höjt förmånsvärdena för miljöbilar
Vad för land är egentligen redo? Med tanke på att Sverige tillhör bland de rikare länderna i världen och vi har ett särskilt väl utvecklat elnät där vi står internationellt sett bra till, tycker man Sveriges problem med elnätet är jobbiga så är vi inte direkt ensamma, alla länder har utmaningar med elnätet på ett eller annat sätt.
Jo, elektronik ökar förbrukningen, så långt är det sant men det är en enorm skillnad att ha 40.000 eller 100.000 Wh energi att ta av och ändå kunna åka därifrån än ett litet fjösigt 1.000Wh blybatteri som inte kan starta motorn om man har tagit ut 500Wh (när det är nytt) eller 200Wh när det börjar bli lite gammalt och det är nollgradigt ute.Maskintok skrev:Jajemän all elektronik ökar på förbrukningen.. Vilket det även gör i en elbil..
Men det är dock inget fossilt bränsle som skall till för att kunna fortsätta bara el..
Men mitt inlägg var just över att det finns de som inte insett detta... tro mig..
Jag får varje år när det blir kallt åka och hjälpstarta bilar för att bilägarna har haft fläkten, acn, radion mm igång medans de handlat... När de kommer ut så är batteriet tomt...
Det är detta jag ville belysa... Att det inte blir skillnad i en eldriven bil...
Det som är grejen med elbil jämfört med bränslebil är verkningsgraden. OM bränslebilar hade en verkningsgrad på uppåt 80% eller mera så skulle detta vara en ickefråga (elbilar ligger uppåt 90% totalt sett). De flesta bensinbilar ligger mellan 15 och 35% verkningsgrad (teoretiskt kan de nå upp till 42% har jag för mig med en motor som är ca 50% dyrare än dagens). Dieselmotorer är ca 10% bättre men de har kväveoxider som gigantiskt problem när man vill upp i verkningsgrad.
Sedan är det ju så att en elmotor fungerar finfint i hela området från stillastående uppemot 20.000RPM medans en bensinmotor bara fungerar bra mellan 2.000 och 4.500 RPM (de har urusel verkningsgrad och har dålig rening från 600-2.000 RPM samt över 4.500RPM). Sedan så kommer effektkapaciteten. En normal bränslemotor kan leverera full effekt "i evighet" medans de flesta elbilar byggs för att ha maxeffekt (typ 3 till 7 ggr den kontinuerligt tillgängliga effekten) under max 60 sekunder i taget (och det är sällan som man behöver mer än 20 sekunder med maximal effekt). En bränslebil kan inte överbelastas på det sättet utan att ta permanent skada. Man heller inte fullbelasta en bränslebil omedelbart efter kallstart, det klarar elbilarna helt utan problem (och om det skulle ha problem så ser skyddselektronik till att inget skadas).
Men det finns saker som ännu inte riktigt går att driva med el men tro mig det kommer, det gäller bara att göra saker lite annorlunda. T.ex att harva med en traktor under ett 12 timmars pass är ännu inte möjligt. Det är en jordbrukstraktors "värsta" driftfall. Man har då mer än 80% effektuttag hela tiden.
Grävmaskiner är faktiskt ganska enkelt och väldigt vettigt att elektrifiera. Man har utbytesbatterier, som även om de laddas från en generatorcontainer så släpps mindre CO2 ut och dieselförbrukningen sjunker. Vid 24/7 drift så går det att räkna hem en elgrävmaskin på 2 års jobb jämfört mot en dieselbaserad.
Sedan finns det extrema exempel, t.ex elgruvlastbilen som bokstavligen aldrig behöver laddas. Fundera på den ni.
Om vi återgår till elbilar igen. Nej dagens elbilar passar inte alla. Men de som de framför allt inte passar är de som bara kör några hundra mil per år. De som bor i vanliga hyreshus.
För oss som kör >>30.000km per år så är det en enkel kalkyl, kör man >>50.000km/år så kan man tom räkna hem en Tesla på 7-10 år ÄVEN om den anses ha värdet noll kronor efteråt (men självklart så förutsätter det att laddningen sker hemma). 500.000km anses vara en tredjedel av batterilivslängden på elbilar med 4680 batteriet som troligen kommer med model Y producerad i Berlinfabriken 3kv-2022 senast.
Elbilar idag har enorma fördelar som bränslebilarna ännu saknar. Praktisk förvärmning och kyla sommartid, bilen har rätt temperatur innan man sätter sig i bilen. Man kan sitta i bilen vintertid eller sommartid med full klimatanläggning igång och det kostar några kronor i TIMMEN...
Vi bytte en avskriven SAAB 9-5 2,3t BioPower mot en helt ny Zoe, en av de simplare elbilarna och sparar pengar redan första månaden bara på skillnaden i bränslekostnad. Nu har den på drygt 2 år rullat 104.000km och är rena rama kassakon. Det var billigare att skjutsa grabben och sedan åka och hämta honom än att han skall åka kommunalt på helgerna.
Så sammanfattningsvis. Elbilar passar inte alla ännu, men vänta fem år så finns det något som passar alla funktionsmässigt. Det kommer ta mycket längre tid än fem år innan de som idag bor i hyreshus eller har gatuparkering kan ladda elbilarna på ett vettigt sätt. De som idag är vana att köpa ett vrak vart tredje år för 20 till 40 tusen och sedan köra tills den rasar får nog vänta 20 år innan det finns vettiga/slutkörda elbilar för deras användningsprofil.
Att ha elbil är en ekonomiskt sett väldigt annorlunda affär jämfört med bränslebilar, man kan enkelt sett betrakta det som ett fastpris på bilägande oavsett körsträcka, då de rörliga kostnaderna är löjligt små jämfört (15-20kr/100km) med bränslebilar (150-250kr/100km).
Det kommer under lång tid vara så att vissa inte förstår fördelarna med elbilar, man kan kalla dom för moderna ludditer...
Jo då det kommer.L Limpan4all skrev:Jo, elektronik ökar förbrukningen, så långt är det sant men det är en enorm skillnad att ha 40.000 eller 100.000 Wh energi att ta av och ändå kunna åka därifrån än ett litet fjösigt 1.000Wh blybatteri som inte kan starta motorn om man har tagit ut 500Wh (när det är nytt) eller 200Wh när det börjar bli lite gammalt och det är nollgradigt ute.
Det som är grejen med elbil jämfört med bränslebil är verkningsgraden. OM bränslebilar hade en verkningsgrad på uppåt 80% eller mera så skulle detta vara en ickefråga (elbilar ligger uppåt 90% totalt sett). De flesta bensinbilar ligger mellan 15 och 35% verkningsgrad (teoretiskt kan de nå upp till 42% har jag för mig med en motor som är ca 50% dyrare än dagens). Dieselmotorer är ca 10% bättre men de har kväveoxider som gigantiskt problem när man vill upp i verkningsgrad.
Sedan är det ju så att en elmotor fungerar finfint i hela området från stillastående uppemot 20.000RPM medans en bensinmotor bara fungerar bra mellan 2.000 och 4.500 RPM (de har urusel verkningsgrad och har dålig rening från 600-2.000 RPM samt över 4.500RPM). Sedan så kommer effektkapaciteten. En normal bränslemotor kan leverera full effekt "i evighet" medans de flesta elbilar byggs för att ha maxeffekt (typ 3 till 7 ggr den kontinuerligt tillgängliga effekten) under max 60 sekunder i taget (och det är sällan som man behöver mer än 20 sekunder med maximal effekt). En bränslebil kan inte överbelastas på det sättet utan att ta permanent skada. Man heller inte fullbelasta en bränslebil omedelbart efter kallstart, det klarar elbilarna helt utan problem (och om det skulle ha problem så ser skyddselektronik till att inget skadas).
Men det finns saker som ännu inte riktigt går att driva med el men tro mig det kommer, det gäller bara att göra saker lite annorlunda. T.ex att harva med en traktor under ett 12 timmars pass är ännu inte möjligt. Det är en jordbrukstraktors "värsta" driftfall. Man har då mer än 80% effektuttag hela tiden.
Grävmaskiner är faktiskt ganska enkelt och väldigt vettigt att elektrifiera. Man har utbytesbatterier, som även om de laddas från en generatorcontainer så släpps mindre CO2 ut och dieselförbrukningen sjunker. Vid 24/7 drift så går det att räkna hem en elgrävmaskin på 2 års jobb jämfört mot en dieselbaserad.
Sedan finns det extrema exempel, t.ex elgruvlastbilen som bokstavligen aldrig behöver laddas. Fundera på den ni.
Om vi återgår till elbilar igen. Nej dagens elbilar passar inte alla. Men de som de framför allt inte passar är de som bara kör några hundra mil per år. De som bor i vanliga hyreshus.
För oss som kör >>30.000km per år så är det en enkel kalkyl, kör man >>50.000km/år så kan man tom räkna hem en Tesla på 7-10 år ÄVEN om den anses ha värdet noll kronor efteråt (men självklart så förutsätter det att laddningen sker hemma). 500.000km anses vara en tredjedel av batterilivslängden på elbilar med 4680 batteriet som troligen kommer med model Y producerad i Berlinfabriken 3kv-2022 senast.
Elbilar idag har enorma fördelar som bränslebilarna ännu saknar. Praktisk förvärmning och kyla sommartid, bilen har rätt temperatur innan man sätter sig i bilen. Man kan sitta i bilen vintertid eller sommartid med full klimatanläggning igång och det kostar några kronor i TIMMEN...
Vi bytte en avskriven SAAB 9-5 2,3t BioPower mot en helt ny Zoe, en av de simplare elbilarna och sparar pengar redan första månaden bara på skillnaden i bränslekostnad. Nu har den på drygt 2 år rullat 104.000km och är rena rama kassakon. Det var billigare att skjutsa grabben och sedan åka och hämta honom än att han skall åka kommunalt på helgerna.
Så sammanfattningsvis. Elbilar passar inte alla ännu, men vänta fem år så finns det något som passar alla funktionsmässigt. Det kommer ta mycket längre tid än fem år innan de som idag bor i hyreshus eller har gatuparkering kan ladda elbilarna på ett vettigt sätt. De som idag är vana att köpa ett vrak vart tredje år för 20 till 40 tusen och sedan köra tills den rasar får nog vänta 20 år innan det finns vettiga/slutkörda elbilar för deras användningsprofil.
Att ha elbil är en ekonomiskt sett väldigt annorlunda affär jämfört med bränslebilar, man kan enkelt sett betrakta det som ett fastpris på bilägande oavsett körsträcka, då de rörliga kostnaderna är löjligt små jämfört (15-20kr/100km) med bränslebilar (150-250kr/100km).
Det kommer under lång tid vara så att vissa inte förstår fördelarna med elbilar, man kan kalla dom för moderna ludditer...
Det är helt klart det.. Och det har jag inte ifrågasatt.. däremot att man ska tvinga på folk dessa eller att man ska ha hysteri över dessa fordon.. de kommer när de kommer och när utvecklingen är redo och samhället är redo... Inte för att någon subventionerat dem eller för att det passar stadsfolket...
naj.. de vill och har alltid drivit frågan om att subventionera elbilar, framför att tillåta fossila bränslen...sunnis skrev:Elbilism är inget svenskt påhitt. Det är inte heller något MP specifikt - snarare tvärtom så har MP kraftigt motarbetat elbilismen och deras kärnfrågor handlar om kollektiv transport och har alltid gjort.
De som avskyr elbilismen borde egentligen stå för MP politik. Sveriges elbilssatsning är ganska klen jämfört med andra EU länderna. De har även redan nu förslag på att minska subventionerna, de har redan två gånger höjt förmånsvärdena för miljöbilar
Vad för land är egentligen redo? Med tanke på att Sverige tillhör bland de rikare länderna i världen och vi har ett särskilt väl utvecklat elnät där vi står internationellt sett bra till, tycker man Sveriges problem med elnätet är jobbiga så är vi inte direkt ensamma, alla länder har utmaningar med elnätet på ett eller annat sätt.
wildeside skrev:
Upplever sällan köer här hemma när jag ställer bilen efter jobb. Heller inte vid Tesla stationerna har jag upplevt en kö. Däremot vanliga skit stationer .. typ McDonalds där det finns en eller 2 laddare men man planerar inte sina resor via sådana stationer heller.
Det är en vanlig missuppfattning att det är så jobbigt att ladda men vi kommer 40 respektive 35 mil på våra bilar och det har hittills inte varit en begränsning alls.. kör till sthlm då och då, laddar 1 -2 ggr beroende på om man vill ha rast eller ej t.ex
Grymt inlägg! Tackar för denna fina formulering.L Limpan4all skrev:Jo, elektronik ökar förbrukningen, så långt är det sant men det är en enorm skillnad att ha 40.000 eller 100.000 Wh energi att ta av och ändå kunna åka därifrån än ett litet fjösigt 1.000Wh blybatteri som inte kan starta motorn om man har tagit ut 500Wh (när det är nytt) eller 200Wh när det börjar bli lite gammalt och det är nollgradigt ute.
Det som är grejen med elbil jämfört med bränslebil är verkningsgraden. OM bränslebilar hade en verkningsgrad på uppåt 80% eller mera så skulle detta vara en ickefråga (elbilar ligger uppåt 90% totalt sett). De flesta bensinbilar ligger mellan 15 och 35% verkningsgrad (teoretiskt kan de nå upp till 42% har jag för mig med en motor som är ca 50% dyrare än dagens). Dieselmotorer är ca 10% bättre men de har kväveoxider som gigantiskt problem när man vill upp i verkningsgrad.
Sedan är det ju så att en elmotor fungerar finfint i hela området från stillastående uppemot 20.000RPM medans en bensinmotor bara fungerar bra mellan 2.000 och 4.500 RPM (de har urusel verkningsgrad och har dålig rening från 600-2.000 RPM samt över 4.500RPM). Sedan så kommer effektkapaciteten. En normal bränslemotor kan leverera full effekt "i evighet" medans de flesta elbilar byggs för att ha maxeffekt (typ 3 till 7 ggr den kontinuerligt tillgängliga effekten) under max 60 sekunder i taget (och det är sällan som man behöver mer än 20 sekunder med maximal effekt). En bränslebil kan inte överbelastas på det sättet utan att ta permanent skada. Man heller inte fullbelasta en bränslebil omedelbart efter kallstart, det klarar elbilarna helt utan problem (och om det skulle ha problem så ser skyddselektronik till att inget skadas).
Men det finns saker som ännu inte riktigt går att driva med el men tro mig det kommer, det gäller bara att göra saker lite annorlunda. T.ex att harva med en traktor under ett 12 timmars pass är ännu inte möjligt. Det är en jordbrukstraktors "värsta" driftfall. Man har då mer än 80% effektuttag hela tiden.
Grävmaskiner är faktiskt ganska enkelt och väldigt vettigt att elektrifiera. Man har utbytesbatterier, som även om de laddas från en generatorcontainer så släpps mindre CO2 ut och dieselförbrukningen sjunker. Vid 24/7 drift så går det att räkna hem en elgrävmaskin på 2 års jobb jämfört mot en dieselbaserad.
Sedan finns det extrema exempel, t.ex elgruvlastbilen som bokstavligen aldrig behöver laddas. Fundera på den ni.
Om vi återgår till elbilar igen. Nej dagens elbilar passar inte alla. Men de som de framför allt inte passar är de som bara kör några hundra mil per år. De som bor i vanliga hyreshus.
För oss som kör >>30.000km per år så är det en enkel kalkyl, kör man >>50.000km/år så kan man tom räkna hem en Tesla på 7-10 år ÄVEN om den anses ha värdet noll kronor efteråt (men självklart så förutsätter det att laddningen sker hemma). 500.000km anses vara en tredjedel av batterilivslängden på elbilar med 4680 batteriet som troligen kommer med model Y producerad i Berlinfabriken 3kv-2022 senast.
Elbilar idag har enorma fördelar som bränslebilarna ännu saknar. Praktisk förvärmning och kyla sommartid, bilen har rätt temperatur innan man sätter sig i bilen. Man kan sitta i bilen vintertid eller sommartid med full klimatanläggning igång och det kostar några kronor i TIMMEN...
Vi bytte en avskriven SAAB 9-5 2,3t BioPower mot en helt ny Zoe, en av de simplare elbilarna och sparar pengar redan första månaden bara på skillnaden i bränslekostnad. Nu har den på drygt 2 år rullat 104.000km och är rena rama kassakon. Det var billigare att skjutsa grabben och sedan åka och hämta honom än att han skall åka kommunalt på helgerna.
Så sammanfattningsvis. Elbilar passar inte alla ännu, men vänta fem år så finns det något som passar alla funktionsmässigt. Det kommer ta mycket längre tid än fem år innan de som idag bor i hyreshus eller har gatuparkering kan ladda elbilarna på ett vettigt sätt. De som idag är vana att köpa ett vrak vart tredje år för 20 till 40 tusen och sedan köra tills den rasar får nog vänta 20 år innan det finns vettiga/slutkörda elbilar för deras användningsprofil.
Att ha elbil är en ekonomiskt sett väldigt annorlunda affär jämfört med bränslebilar, man kan enkelt sett betrakta det som ett fastpris på bilägande oavsett körsträcka, då de rörliga kostnaderna är löjligt små jämfört (15-20kr/100km) med bränslebilar (150-250kr/100km).
Det kommer under lång tid vara så att vissa inte förstår fördelarna med elbilar, man kan kalla dom för moderna ludditer...
Amen, tänkte lägga in något åt samma håll. Detta är en ickediskussion, det har redan hänt, tipping pointen är passerad och kostnaderna för elbilar fortsätter rasa nedåt.L Limpan4all skrev:Jo, elektronik ökar förbrukningen, så långt är det sant men det är en enorm skillnad att ha 40.000 eller 100.000 Wh energi att ta av och ändå kunna åka därifrån än ett litet fjösigt 1.000Wh blybatteri som inte kan starta motorn om man har tagit ut 500Wh (när det är nytt) eller 200Wh när det börjar bli lite gammalt och det är nollgradigt ute.
Det som är grejen med elbil jämfört med bränslebil är verkningsgraden. OM bränslebilar hade en verkningsgrad på uppåt 80% eller mera så skulle detta vara en ickefråga (elbilar ligger uppåt 90% totalt sett). De flesta bensinbilar ligger mellan 15 och 35% verkningsgrad (teoretiskt kan de nå upp till 42% har jag för mig med en motor som är ca 50% dyrare än dagens). Dieselmotorer är ca 10% bättre men de har kväveoxider som gigantiskt problem när man vill upp i verkningsgrad.
Sedan är det ju så att en elmotor fungerar finfint i hela området från stillastående uppemot 20.000RPM medans en bensinmotor bara fungerar bra mellan 2.000 och 4.500 RPM (de har urusel verkningsgrad och har dålig rening från 600-2.000 RPM samt över 4.500RPM). Sedan så kommer effektkapaciteten. En normal bränslemotor kan leverera full effekt "i evighet" medans de flesta elbilar byggs för att ha maxeffekt (typ 3 till 7 ggr den kontinuerligt tillgängliga effekten) under max 60 sekunder i taget (och det är sällan som man behöver mer än 20 sekunder med maximal effekt). En bränslebil kan inte överbelastas på det sättet utan att ta permanent skada. Man heller inte fullbelasta en bränslebil omedelbart efter kallstart, det klarar elbilarna helt utan problem (och om det skulle ha problem så ser skyddselektronik till att inget skadas).
Men det finns saker som ännu inte riktigt går att driva med el men tro mig det kommer, det gäller bara att göra saker lite annorlunda. T.ex att harva med en traktor under ett 12 timmars pass är ännu inte möjligt. Det är en jordbrukstraktors "värsta" driftfall. Man har då mer än 80% effektuttag hela tiden.
Grävmaskiner är faktiskt ganska enkelt och väldigt vettigt att elektrifiera. Man har utbytesbatterier, som även om de laddas från en generatorcontainer så släpps mindre CO2 ut och dieselförbrukningen sjunker. Vid 24/7 drift så går det att räkna hem en elgrävmaskin på 2 års jobb jämfört mot en dieselbaserad.
Sedan finns det extrema exempel, t.ex elgruvlastbilen som bokstavligen aldrig behöver laddas. Fundera på den ni.
Om vi återgår till elbilar igen. Nej dagens elbilar passar inte alla. Men de som de framför allt inte passar är de som bara kör några hundra mil per år. De som bor i vanliga hyreshus.
För oss som kör >>30.000km per år så är det en enkel kalkyl, kör man >>50.000km/år så kan man tom räkna hem en Tesla på 7-10 år ÄVEN om den anses ha värdet noll kronor efteråt (men självklart så förutsätter det att laddningen sker hemma). 500.000km anses vara en tredjedel av batterilivslängden på elbilar med 4680 batteriet som troligen kommer med model Y producerad i Berlinfabriken 3kv-2022 senast.
Elbilar idag har enorma fördelar som bränslebilarna ännu saknar. Praktisk förvärmning och kyla sommartid, bilen har rätt temperatur innan man sätter sig i bilen. Man kan sitta i bilen vintertid eller sommartid med full klimatanläggning igång och det kostar några kronor i TIMMEN...
Vi bytte en avskriven SAAB 9-5 2,3t BioPower mot en helt ny Zoe, en av de simplare elbilarna och sparar pengar redan första månaden bara på skillnaden i bränslekostnad. Nu har den på drygt 2 år rullat 104.000km och är rena rama kassakon. Det var billigare att skjutsa grabben och sedan åka och hämta honom än att han skall åka kommunalt på helgerna.
Så sammanfattningsvis. Elbilar passar inte alla ännu, men vänta fem år så finns det något som passar alla funktionsmässigt. Det kommer ta mycket längre tid än fem år innan de som idag bor i hyreshus eller har gatuparkering kan ladda elbilarna på ett vettigt sätt. De som idag är vana att köpa ett vrak vart tredje år för 20 till 40 tusen och sedan köra tills den rasar får nog vänta 20 år innan det finns vettiga/slutkörda elbilar för deras användningsprofil.
Att ha elbil är en ekonomiskt sett väldigt annorlunda affär jämfört med bränslebilar, man kan enkelt sett betrakta det som ett fastpris på bilägande oavsett körsträcka, då de rörliga kostnaderna är löjligt små jämfört (15-20kr/100km) med bränslebilar (150-250kr/100km).
Det kommer under lång tid vara så att vissa inte förstår fördelarna med elbilar, man kan kalla dom för moderna ludditer...
Sen finns det såklart use cases där en ICE-bil fortfarande gör sig bättre men de blir konstant färre och att köpa en sådan bil idag kräver verkligen att man har de specifika behoven, annars är det ett dumt beslut.
De som byter till elbil går inte tillbaka till en fossilbil, det är väldigt ovanligt och finns flera undersökningar om detta. Elbilar har väldigt många fördelar jämfört med fossila bilar. Det kanske är lätt att tro på folk på forum och sociala medier har fått "batterifeber" och tappat förståndet och lider av elektro-hysteri men de är faktiskt riktigt trevliga och komfortabla fordon.L Limpan4all skrev:
Jag bara funderade kör ofta på natten 500 km och mer, finns det möjligheter att ladda på natten och hur lång tid tar det att ladda en elbil från tomt batteri till tex 75% laddning.Forlowt skrev:Upplever sällan köer här hemma när jag ställer bilen efter jobb. Heller inte vid Tesla stationerna har jag upplevt en kö. Däremot vanliga skit stationer .. typ McDonalds där det finns en eller 2 laddare men man planerar inte sina resor via sådana stationer heller.
Det är en vanlig missuppfattning att det är så jobbigt att ladda men vi kommer 40 respektive 35 mil på våra bilar och det har hittills inte varit en begränsning alls.. kör till sthlm då och då, laddar 1 -2 ggr beroende på om man vill ha rast eller ej t.ex
Jag stannar sällan längre en att jag hinner slå en drill och hinka i mej nån macka och en kopp kaffe.
Det är därför de höjer förmånsvärden och samtidigt ska minska bonus-subventionerna långt under EU snittet?Maskintok skrev:
MP kör även urusla bilar privat, de är både gamla och var inte ens ett bra miljöval när de var nya. Med tanke på arvodet och förtroendeuppdragen är det obegripligt att de inte kör bättre bilar. Men det beror på att de anser att bilism är ett särintresse och kärnfrågorna de driver är som sagt kollektiv trafik.
Om du köper en ny Tesla så kommer du enkelt att klara 500km med ett laddstop på 15-20 minuter redan idag.
Det kan vara returresan som kräver väntetid...
Men Tesla uppgraderar sina laddare så att man kan trycka in mera energi snabbare i deras nyare bilar.
Fast tro mig, det är lättare än vad man tror att anpassa sitt bilåkande bara lite så att räckviddsångest och liknande försvinner.
Det kan vara returresan som kräver väntetid...
Men Tesla uppgraderar sina laddare så att man kan trycka in mera energi snabbare i deras nyare bilar.
Fast tro mig, det är lättare än vad man tror att anpassa sitt bilåkande bara lite så att räckviddsångest och liknande försvinner.
Om bilen tillåter och du har tillgång till rätt laddare så kan det gå väldigt fort, 15 minuter, men du får väl undersöka hur det ser ut där du brukar köra runt på nätterna.wildeside skrev:
att de inte lever som de lär är inget nytt.sunnis skrev:Det är därför de höjer förmånsvärden och samtidigt ska minska bonus-subventionerna långt under EU snittet?
MP kör även urusla bilar privat, de är både gamla och var inte ens ett bra miljöval när de var nya. Med tanke på arvodet och förtroendeuppdragen är det obegripligt att de inte kör bättre bilar. Men det beror på att de anser att bilism är ett särintresse och kärnfrågorna de driver är som sagt kollektiv trafik.
Men den nya ledningen i mp är hårdare emot elbilar än den förra..