297 271 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Och detta drar ström..S Styrman_jansson skrev:En annan aspekt av självkörande bilar som sällan nämns är miljöaspekten. Alla sensorer och teknik som man plockar in i en bil är saker som måste produceras och som därmed bidrar till ökade koldioxidutsläpp och tyngre bilar.
Detta problem är naturligtvis inte unikt för självkörande bilar då vi plockar in liknade system även i mer konventionella bilar. Vi har ju de senaste åren sett en, enligt mig, oroande ökning av vikt hos bilar. SUV-trenden, krocksäkerhet, elektronik är alla bidragande orsaker till detta. Vissa av dessa saker är naturligtvis positiva men det finns även baksidor, som med mycket annat, som behöver hanteras.
Eller sitter det generator i dessa bilar?
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Ja det skulle jag vilja. Vill barnen i skolbussen bakom med teknisk sämre bromsar det?O OskarJ skrev:
Vilket val tycker du "AI" i lastbilen ska välja? Köra mig mig och, kanske, rädda skolbussen eller, tvärbromsa, och klara mig med med risker att få skolbussen bakom i häcken?
Du kan ju alltid uppgradera till en elcykelR Rkarlsson skrev:Skulle aldrig kunna hända. De dyra kassarna skulle gått sönder innan jag lyft över de till vagnen
Kanske köpa liggcykel med kula, så kan jag dra ett eusläp och ligga på riksvägen med halvårsmaten på släpet så slipper jag handla så ofta
Jag menar, då vinglar jag inte. Jag stoppar endast upp all trafik så de inte utsätter mig för fara, och jag betalar ju skatt så att där det inte är gröna motortrafikledsskyltar får jag ju faktiskt cykla.
Så undvik där jag tänkte cykla den 1/1 och 6/6. (lovar att ha en vimpel)
Ja, det drar ström men i förhållande till vad som går åt för att driva bilen ganska lite.Maskintok skrev:
Sen kanske nyttan med dem är större än den kostnad det medför?
Bilar som kör mer eller mindre själva och som hjälper förarna till olika grad kan inte lösa alla problem. Men det kan minska en del problem och minska många risker till en inte allt för stor kostnad eller irritation för förarna.
Och den mötande skolbussen som lastbilen utan autobroms frontalkrockade med?S Styrman_jansson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Absolut måste detta till också. D.v.s. man angriper det från två håll. Både fordonet och infrastrukturen.Forlowt skrev:En sak är ju att när alla "dumma" bilar är borta kan dom smarta kanske prata med varandra. Signaler i marken, stolpar, gps och annat kan tillsammans skapa en bättre bild av omgivningen än en person nånsin kan.
Jag ser möjligheter, för jag vet att mycket teknologi finns. Nu ska man bara applicera det på nya ställe...
Sedan får man ju fråga sig om det ska bli förbjudet att köra bil själv? Det finns ju trots allt många som har det som hobby eller iaf tycker om det. Är det rätt att ta ifrån dem den möjligheten?
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
jovisst bara det är med i kalkylen så är det helt ok för min del..O OskarJ skrev:Ja, det drar ström men i förhållande till vad som går åt för att driva bilen ganska lite.
Sen kanske nyttan med dem är större än den kostnad det medför?
Bilar som kör mer eller mindre själva och som hjälper förarna till olika grad kan inte lösa alla problem. Men det kan minska en del problem och minska många risker till en inte allt för stor kostnad eller irritation för förarna.
men många vet inte om att dessa saker drar ström.. Utan blir förvånade när batteriet är tomt...
Om du själv kan använda dina fönster för att bedöma trafiken och omgivningen varför skulle en dator inte kunna det i framtiden ?Maskintok skrev:Ja det finns ju den möjligheten att stanna hemma eller så låter man kupefläkten tillsammans med torkarna på rutan och spolarvätska sköta detta..
men vart sitter dessa rengörare på en vanlig personbil?
Jag har inte sett en enda för backsensorn som brukar hamna i någon snödriva... Sedan piper det och man ringer till verkstad... verkstäderna här ringer hellre mig än tar i skiten själva... För det är just ett skit jobb..
Jag har börjat säga ifrån..
Om du nu kikar runt en runda i verkligheten så kommer du att hitta själv-rengörande sensorer lite överallt. Men biltillverkare ska väl kunna mjölka oss också. Men framför allt, kan vi förlita oss på dom i skitväder så måste tillverkarna kunna stå bakom det och vem vill göra det när det handlar om liv o död ibland.
Det är verkligt, det är under utveckling..
S Styrman_jansson skrev:Absolut måste detta till också. D.v.s. man angriper det från två håll. Både fordonet och infrastrukturen.
Sedan får man ju fråga sig om det ska bli förbjudet att köra bil själv? Det finns ju trots allt många som har det som hobby eller iaf tycker om det. Är det rätt att ta ifrån dem den möjligheten?
Får väl hoppas att det blir någon slags möjlig att köra själv ifall det blir så... Men det är väl mest pendling som måste lösas.
Det är ofta på motorvägen "falska köer" eller va man ska kalla det, för en person får för sig att köra mycket sakta och skapar ett stillestånd helt onödigt, sådana saker kan ju helt undvikas ifall all trafik rör sig tillsammans.
Många år tills dess väl så man får sitta lugnt i båten
Jo det är under utveckling... Och det är framtiden... Men behöver man verkligen kasta sig in i den och över dessa nya detaljer?Forlowt skrev:Om du själv kan använda dina fönster för att bedöma trafiken och omgivningen varför skulle en dator inte kunna det i framtiden ?
Om du nu kikar runt en runda i verkligheten så kommer du att hitta själv-rengörande sensorer lite överallt. Men biltillverkare ska väl kunna mjölka oss också. Men framför allt, kan vi förlita oss på dom i skitväder så måste tillverkarna kunna stå bakom det och vem vill göra det när det handlar om liv o död ibland.
Det är verkligt, det är under utveckling..
Nä... fått upplevt många bakslag inom detta..
speciellt när det kommer till detta med GPS mm... John deere har äntligen fått ordning på sin puck... Men det tog tid..
Man sa från början att bönderna kunde sitta hemma och styra traktorn... jovisst men det var tills den fick dålig kontakt... Sedan drog traktorn på äventyr... medans bonden försökte ta sig dit....
Ursäkta att jag lägger mig i, men när jag tog körkort stod det i teoriboken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna, det gör det nog inte längre eller skiter folk i den regeln. Men nu kan det då vara på plats med lite teknik. Sensorer på så att det inte går att köra så nära att man inte hinner stanna. Tycker mig minnas att det har prövats. Det blir egentligen som självbromsande men med mer distans.O OskarJ skrev:
Ska den anpassa hastigheten eller ska den stanna fordonet vid lämplig plats och även skälla ut föraren för sitt dåliga beteende i trafiken?Marike skrev:Ursäkta att jag lägger mig i, men när jag tog körkort stod det i teoriboken att man aldrig får köra fortare än att man kan stanna, det gör det nog inte längre eller skiter folk i den regeln. Men nu kan det då vara på plats med lite teknik. Sensorer på så att det inte går att köra så nära att man inte hinner stanna. Tycker mig minnas att det har prövats. Det blir egentligen som självbromsande men med mer distans.
skämtar... Men lite komiskt vore det ju...
Det kan ju vara en väldigt bra funktion i en situation där det plötsligt dyker upp ett hinder framför bilen. Exempelvis ett barn som rusar ut i vägen. Reaktionstiden är i praktiken noll i ett sådant system jämfört med människans ca 200ms.Maskintok skrev:
Så nej, inte för att jag vill det.
Är det fler, liknande, saker som du inte heller vill ha? ABS, antisladd? Lane assist vågar jag inte ens fråga om
Du skrev i #275: "självbromsande mm finns ju de med... Varför skulle man vilja ha en sådan..? sluta kör överhuvudtaget..."Maskintok skrev:
Jag frågade i #303: "Att du ifrågasätter varför man skulle vilja ha en bil som själv undviker att köra in i något går över mitt förstånd."
Du svarar något superluddigt i #334
Varpå jag återigen i #342 frågar: "Jag undrar fortfarande varför du tycker det är dåligt att en bil bromsar av sig självt om den detekterar ett hinder"
Då svarar du helt plötsligt, i #346: "vet jag inte att jag har skrivit.. har inte uttryckt mig alls i den frågan.."
Har det blivit för många Arboga idag eller