201 135 läst · 445 svar
201k läst
445 svar
Installation bergvärme - enorm räkning - tacksam för bedömning om den är rimlig och råd om vad göra
Gör det jobbigt för dom , låt dom göra om de bitar som ej är utfört enligt bransch standard.
Största felet jag kan se , är isoleringen. Den är ej korrekt utförd. Så den biten ska du definitivt inte behöva betala. Och du borde kunna hålla inne på betalningen tills den är utfört av behörig personal.
Största felet jag kan se , är isoleringen. Den är ej korrekt utförd. Så den biten ska du definitivt inte behöva betala. Och du borde kunna hålla inne på betalningen tills den är utfört av behörig personal.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
De kan skicka hur många fakturor de vill, bara att bestrida skriftligt - maila går bra.L Lilie skrev:Hej alla,
De ger sig inte - dessutom har jag en ny räkning att vänta - firman skriver följande:
Kostnad enligt nedan för ofakturerat,
Elinstallation 23/6 - Att betala 2850 SEK
4/8 - 1 TIM, Leverans av spolningsanordning. + 535 x 1 = 535 SEK Exkl moms
10/8 - 2 x 4 TIM, installera spolanord samt spolning/avluftning borrhål inkl primerledningar (hantering, blandning och kompletteringsfyllning av bioetanol). + 535 x 8 tim = 4280 SEK Exkl moms
11/8 - 2 x 2 TIM, funktionskontroll av bergvärmepump och nedmontering spolanordn (hantering, blandning och kompletteringsfyllning av bioetanol), hantering av överbliven bioetanol. + 535 x 4 = 2140 SEK Exkl moms
12/8 - 1 TIM, Slutstädning och deponering. + 535 x 1 = 535 SEK Exkl moms
Bilkostnad (525 kr/tillfälle), 4 st tillfällen + 525 x 4 = 2100 SEK Exkl moms.
Summan av detta motsvarar: 14 837,5 SEK Inkl moms
Glöm aldrig bort att de utsätter dig för ocker, det kan du nämna för dem samtidigt som du bestrider.
Hur mycket har du betalat in hittills?
Jag säljer, installerar och byter värmepumpar så jag har rätt bra koll på hela processen.V vvs facit skrev:Det kan va konstigt!
Ett simpelt kastbyte kanske går bra .
Är det tex en botten kopplad som togs upp tidigare är det inget roligt . Det tar lite tid att fixa till om du inte vill ha ” slangakuten ” i ditt pannrumm .
bara en intressant fråga . Hur många har du bytt som så lättvindigt har den uppfattningen ?
Jag har bytt någon gång värmepump på löpande debitering men då brukar det vara stamkund annars kör man med fast pris.
Fattar inte riktigt din sammanställning. Menar du att rörfirman på eget initiativ utan att beställning från dig sätter igång och målar pannrummet för att dom tycker det är för mörkt? Sen byter dom även vattentätare på eget initiativ?L Lilie skrev:
Är det inte vattenleverantören som äger vattenmätaren?
När börjar man som rörmokare reagera att det är mörkt i rummet och ta fram pensel o måla vid värmepumpsbyte?L Lilie skrev:
Måste säga att dom är bara ute och mjölka pengar. Troligtvis har dom haft med en lärling och därför alla timmar blivit gånger 2.
Provisoriskt lösning.... sätt dit en byggpanna och 100 liter varmvattenberedare som alla rörfirmor har på hyllan och debitera några tusenlappar på hyrkostnader. ta max en dag o fixa för en man.
Varför bytte dom vattenmätare? Den äger kommunal VA bolag och inte fastighetsägare.
Kanske dom bytte bara vattenmätarkonsol? Ända anledning kan vara om det fanns inga fungerande ventiler för inkommande vatten.
Hej! förtydligande - målningen var firmans idé men jag gav muntligt ok per telefon. Mycket riktigt en konsol - enligt firman behövdes det - vilket mycket väl kan stämma - muntlig ok per telefon. https://altech.nu/vvs-industri/05-v...enmatarkonsol-190-220-mm-med-ventiler?v=15773
Byggnovis
· Göteborg
· 228 inlägg
Säkert sagts liknande innan..
Jag fick samma panna installerad i källare utanför Göteborg, bortforsling av befintlig elpanna, 200m borrhål etc 128000kr när rot är avdraget.
Jag fick samma panna installerad i källare utanför Göteborg, bortforsling av befintlig elpanna, 200m borrhål etc 128000kr när rot är avdraget.
15000 för att byta vattenmätarkonsoll...utan att veta mer om jobbet så brukar vi lämna pris på byte av vattenmätarkonsol med matl runt 5000- ish. Men som det verkar med dom så har dom säkert bytt mer rör osv bara för att kunna debitera mer eller hittat sätt att mjölka mer pengar. Alltså.... allvarligt så är det hela å h...vete för dyrt
InstämmerV Vector skrev:15000 för att byta vattenmätarkonsoll...utan att veta mer om jobbet så brukar vi lämna pris på byte av vattenmätarkonsol med matl runt 5000- ish. Men som det verkar med dom så har dom säkert bytt mer rör osv bara för att kunna debitera mer eller hittat sätt att mjölka mer pengar. Alltså.... allvarligt så är det hela å h...vete för dyrt
Alltså detta är det sjukaste jag både hört och sett.L Lilie skrev:
Jag jobbar som arbetsledare och offererar utbyte och nyinstallarion av värmepumpar regelbundet.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Jag kan inte minnas att vi fick nån faktura alls när kommunen bytte vår vattenmätare?V Vector skrev:15000 för att byta vattenmätarkonsoll...utan att veta mer om jobbet så brukar vi lämna pris på byte av vattenmätarkonsol med matl runt 5000- ish. Men som det verkar med dom så har dom säkert bytt mer rör osv bara för att kunna debitera mer eller hittat sätt att mjölka mer pengar. Alltså.... allvarligt så är det hela å h...vete för dyrt