31 300 läst · 244 svar
31k läst
244 svar
Många äldre TV-apparater slutar fungera snart
Stämmer bra, det är flera år sedan den första informationen kom, men sedan har man skjutit på tidsplanen.
Blev glad när jag såg att förändringen inte skulle göras 2020 enligt plan utan blev ett år senare för sändaren som matar vårt fritidshus.
Blev glad när jag såg att förändringen inte skulle göras 2020 enligt plan utan blev ett år senare för sändaren som matar vårt fritidshus.
Lite krångligare. Inte oerhört mycket krångligare. Ett knapptryck för att väcka paddan. Ett "knapp"-tryck för att starta SVT- eller TV4-appen. Ytterligare ett "knapp"-tryck för att välja kanal.Alfredo skrev:
Eller nåt åt det hållet.
Att man överhuvudtaget ska behöva ha fler än en fjärrkontroll visar hur dåligt teveindustrin (et al) har klarat av att standardisera. Ergonomer tycks inte vara en speciellt högfrekvent anlitad yrkeskategori i dessa sammanhang.Humulus skrev:Det största problemet för dom är nog inte att köpa ny box eller tv, utan att dom inte klarar det själva och har svårt att lära sig hantera flera fjärrkontroller. (Har jobbat på företag som hjälpt den kategorin och en hel del klarar inte konceptet med två fjärrar något vidare, vilket resulterar att dom ringer och säger att "Tv-fungerar inte" efter att ha börjat trycka på fel kontroll...
Halvmoderna paddor har fingeravtrycksläsare …Alfredo skrev:
Visst går det fortare att sätta på en teve och sen välja rätt kanal (två tryck på fjärrkontrollen), men det är inte extremt mycket krångligare att få igång en nyhetssändning på en padda. En padda är dessutom aningen lättare att flytta.
Det finns andra, och i mitt tycke, bättre skäl att välja en teve framför en padda.
Fungerande 4G finns på landsbygden. Vi har två mobilmaster med 4G inom 2.5 km avstånd plus ytterligare en mast med enbart 3G. Den senare lär nog uppgraderas till 4G inom några år.S skogaliten skrev:
Landsbygden är ett mycket stort och varierat område.
/Lantis
Absolut en ganska korrekt beskrivning av det hela. Som jag skrev tidigare: "Jag påstår fortfarande att ett tryck på en tv apparat tar ungefär en sekund och att det kanske tar 50 gånger den tiden innan en surfplatta visar TV".P pmd skrev:
Nu kanske jag överdriver problemen och det för dig bara tar tio sekunder men då är det ändå en tiodubbling av tiden. Jag provade precis på en redan upplåst platta som jag hade beredd och redo i handen. Det tog för mig 33 sekunder att få igång fyrans mogontv via Telenors streamingapp. Det finns säkert de som är snabbare men jag betvivlar att det finns något sätt som kommer i närheten av snabbheten av att trycka på en TVs "powerknapp".
Om man nu vill ha en TV installerad i sitt badrum är det väl ingen fördel. Det är väl snarare så att en padda kräver "tillbehör" (bordsställ/väggmonteringskit/eller liknande) för att på ett bra sätt ersätta en stationär TV i ett badrum.P pmd skrev:
Visst. MorgonTV fungerar i TV4 Play. Men det mesta kan du inte se live utan att betala. Det är ganska mycket längre tid det skulle ta mig att få 4:an fungerande på min TV live utan antenn.Alfredo skrev:Nu kanske jag överdriver problemen och det för dig bara tar tio sekunder men då är det ändå en tiodubbling av tiden. Jag provade precis på en redan upplåst platta som jag hade beredd och redo i handen. Det tog för mig 33 sekunder att få igång fyrans mogontv via Telenors streamingapp. Det finns säkert de som är snabbare men jag betvivlar att det finns något sätt som kommer i närheten av snabbheten av att trycka på en TVs "powerknapp".
Om ni har en android-enhet som kan växla mellan telefonläge och TV-läge så kan ni se hur idiotisk SVT Play appen är också. På en TV får man inte se på kanalerna. Då måste telefonen upp och streama till TV via Chromecast. Vilket öppnar exakt samma app men då helt magiskt har live-kanalen igång.
Antenn även om du inte har en på taket går snabbt att installera. Bara klistra på en antenn på insidan av fönstret, ge ström till förstärkaren och dra kabeln till TV som tar några minuter att scanna av alla kanaler medans du går på toa. Och sedan fungerar det så länge det inte är snöstorm.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 888 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 888 inlägg
Tiderna förändras.C cpalm skrev:
Den där begränsade perioden under andra halvan av 1900-talet där familjen samlades kring TVn är över. Det är snarare på ålderdomshemmet man samlas kring TVn numera. Numera förstår barnen inte varför mamma och pappa är så upphetsade över Kalle Anka på julafton.
Så frågan är hur länge vi ska ha kvar marknätet när så få kan ta emot SVT via antenn. Det kommer att stängas ned i tysthet om några år när de få som fortfarande tittar har nått en så hög ålder att de inte orkar argumentera för det i offentligheten längre.
Alfredo skrev:Absolut en ganska korrekt beskrivning av det hela. Som jag skrev tidigare: "Jag påstår fortfarande att ett tryck på en tv apparat tar ungefär en sekund och att det kanske tar 50 gånger den tiden innan en surfplatta visar TV".
Nu kanske jag överdriver problemen och det för dig bara tar tio sekunder men då är det ändå en tiodubbling av tiden. Jag provade precis på en redan upplåst platta som jag hade beredd och redo i handen. Det tog för mig 33 sekunder att få igång fyrans mogontv via Telenors streamingapp. Det finns säkert de som är snabbare men jag betvivlar att det finns något sätt som kommer i närheten av snabbheten av att trycka på en TVs "powerknapp".
Om man nu vill ha en TV installerad i sitt badrum är det väl ingen fördel. Det är väl snarare så att en padda kräver "tillbehör" (bordsställ/väggmonteringskit/eller liknande) för att på ett bra sätt ersätta en stationär TV i ett badrum.
På tal om tid och att passa tider för direktsända program via tex antenner, det känns något förlegat och måste ju gå 50ggr snabbare med tex en platta och då kan man ju se programmen när man vill och tex pausa. Du kna ta med plattan till varje rum, kanaske till garaget istället för att installera en tv överallt! Även om du installerar em smarttv måste den ha egen box eller anslutas till internet för att klara samma funktion som plattan. Vilket går snabbast och enklast?Alfredo skrev:Absolut en ganska korrekt beskrivning av det hela. Som jag skrev tidigare: "Jag påstår fortfarande att ett tryck på en tv apparat tar ungefär en sekund och att det kanske tar 50 gånger den tiden innan en surfplatta visar TV".
Om man nu vill ha en TV installerad i sitt badrum är det väl ingen fördel. Det är väl snarare så att en padda kräver "tillbehör" (bordsställ/väggmonteringskit/eller liknande) för att på ett bra sätt ersätta en stationär TV i ett badrum.