318 443 läst · 667 svar
318k läst
667 svar
Fasad med järnvitriol, järnvitrol
Sådärja! Byggde ett kar i 3,9 m längd och kokade totalt 150 L järnvitrol och doppade närmare 700 paneler på 3,6 m st. Tog några timmar - nu ska det upp på huset med.
Ändå rätt smidigt jämfört med att stryka hela huset. Hade silverbets i - ni ser skillnaden före och efter på bilderna nedan. Ska bli kul att se om ett halvår eller så hur det kommer se ut då.
Innan - karet byggt 80 L kokat med silverbets i.
närmare 700 doppade hakfalspanel och ströat varje lager
järnvitrol tog slut så 45 paneler kvar.
närbild på vittomfattande panel
Ändå rätt smidigt jämfört med att stryka hela huset. Hade silverbets i - ni ser skillnaden före och efter på bilderna nedan. Ska bli kul att se om ett halvår eller så hur det kommer se ut då.
Innan - karet byggt 80 L kokat med silverbets i.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
närmare 700 doppade hakfalspanel och ströat varje lager
Logga in
Skapa konto
järnvitrol tog slut så 45 paneler kvar.
Logga in
Skapa konto
närbild på vittomfattande panel
Logga in
Skapa konto
En kort fråga, borstade du dom med en stor pensel, mycket flis och småstickor på en ytterpanel och dom innehåller små luftbubblor, samt lite diskmedel i vitrolen. Ytspänningen i vattnet uteblir och sugs in bättre. Kanske lite sent för det nu.
Kan ta lång tid innan den ändrar sig , det är framför allt på solsidan som det händer något. Min fasad är nästan svart på solsidan och gråare på skuggsidan, men bryr mig inte, panelen är helt OK även fast det är( tror jag nu ) 20 år sedan. Som en parantes är s.k allergisk ( inte fysiskt ) mot allt vad färg heter utomhus som ska skrapas och målas nästan vart 5 år, med de s.k miljövänliga färgtyper som alla försäljare ska dyvla på oss husägare och dom håller inte i längden.
Om du inte alls behandlar så blir panelen väderbiten grå utan att du anstränger dig. Tyvärr kan det gröna efter behandling sitta i mycket länge spec där panelen är skyddad för regn och ligger i skugga.nikasp skrev:
Det passar ganska bra där den står men den dag jag vill ha grått bygge så får jag tänka till lite mer.D Dr Jumping Jack skrev:
Planerar för fritidshus och har därför provat några olika alternativ på några provbitar. Vill nämligen också försöka undvika att det blir för grönt.
Dels behandlade jag några bitar med järnvitriol+silverbets. Är hittills på gränsen till för grönt, tycker jag.
Provade också tjärvitriol på några bitar. Tycker kanske att tjärvitriol blir för brunt men det kanske minskar med tiden. Dessutom är det ju dyrt!
För skojs skull provade jag att mixa 3/4 järnvitriol och 1/4 tjärvitriol. Hittills är denna blandning i princip lika brun som bara tjärvitriol.
Vi får se hur det utvecklar sig med tiden. Det har bara gått ca 6v än.
Kan man göra så som jag gjort eller kan det få andra konsekvenser? Någon som testat eller har tips?
Dels behandlade jag några bitar med järnvitriol+silverbets. Är hittills på gränsen till för grönt, tycker jag.
Provade också tjärvitriol på några bitar. Tycker kanske att tjärvitriol blir för brunt men det kanske minskar med tiden. Dessutom är det ju dyrt!
För skojs skull provade jag att mixa 3/4 järnvitriol och 1/4 tjärvitriol. Hittills är denna blandning i princip lika brun som bara tjärvitriol.
Kan man göra så som jag gjort eller kan det få andra konsekvenser? Någon som testat eller har tips?
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Testa att låta träet få lite sol på sig innan behandlingen. Det har fungerat bra för mig!B Byggsnyggen skrev:Planerar för fritidshus och har därför provat några olika alternativ på några provbitar. Vill nämligen också försöka undvika att det blir för grönt.
Tillbyggare sägs det
· Onsala
· 1 935 inlägg
Yes, hade diskmedel eller såpa (som tog slut) i verje kok. Doppade varje bräda coh skakade den så den blev helt täckt/uppblött. I och med betset så ser man rätt stor skillnad på de dioppade och de få som inte är doppade pga av järnvitrolet tog slut. Doppar resten senare i veckanJ jonaserik skrev:
Plats tar det inte mycket av. detta är dryga 700 st 3,6 m-längder av hakfalspanel, - dvs mer än 2500 löpmeter och ska täcka ungefär 230 m2.fasad. Det tar absolut ingen störra plats som man ser på mina bilder och då har jag strö mellan varje lager dessutom.
När det gäller tjärbaserade behandlingar tror jag att dessa bleks något över tid även om de förvaras skyddat för solen.
Jag behandlade ca 1100m fasadpanel med pigmenterad roslagsmahogny nu under sommaren. Derekt efter behandling och under första månaden så ser panelen nästan svart ut. Efter nån månad så ljusnar panelen och antar en mer brunaktig ton. Detta trots att all panel förvaras i ett uthus utan ljusinsläpp.
Det är ju en stor fördel att ha all panel färdigbehandlad och slippa slabba något efter montage på byggnaden.
Jag behandlade ca 1100m fasadpanel med pigmenterad roslagsmahogny nu under sommaren. Derekt efter behandling och under första månaden så ser panelen nästan svart ut. Efter nån månad så ljusnar panelen och antar en mer brunaktig ton. Detta trots att all panel förvaras i ett uthus utan ljusinsläpp.
Det är ju en stor fördel att ha all panel färdigbehandlad och slippa slabba något efter montage på byggnaden.