31 374 läst · 244 svar
31k läst
244 svar
Många äldre TV-apparater slutar fungera snart
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 095 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 095 inlägg
Fast i detta fall handlar det om att du rekommenderade en liten "svårstartad" surfplatta i stället för en traditionell (sannolikt större) TV i badrummet för att titta på "nyheter/väder på morgonen (SVT och TV4)".Jonatan79 skrev:
Som jag ser det ger ditt förslag en lösning som är sämre än den befintliga på egentligen alla sätt. Att försvara denna försämring med att man nyttjar "ny teknik" förstår jag inte.
Varför dummar du dig?Jonatan79 skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Jag gjorde en enkel sak för att se om jag har något att titta på efter omläggningen på tisdag, jag letade upp de teknisk data på min box (Sagemcom RTI90) och där stod:
- DVB-T2/HDTV
Ja
- MPEG-4
Ja
Så leta på baksidan efter en beteckning och googla.
Protte
Finns det ingen mer detaljerad officiell information? Hatten av till Gestrike Antennservice att de sammanställer detta, men lite konstigt att informationen skall behöva komma den vägen. Man skulle t.ex. kunna nämna det på TVT tergo skrev:
Eller kanske ännu enklare: Kolla om testkanalen på kanalplats 88 fungerar. Då ska allt vara lugnt om jag fattar rätt.prototypen skrev:
http://www.cant.se/2021/06/03/mpeg4-testkanal-lanserad-i-marknätet-45407494
De flesta surfplattor är inte ett dugg svårstartade! Några enkla tryck så har du TV4 Nyheterna! Ibland kan folk behövs tips och min tolkning var inte att frågeställaren var 80 + och utan internet vilket jag även förtydliganden genom att skriva Wi-Fi! En platta är ju enbart en förbättring, man kan pausa och välja själv när man vill se många program , svårt med direktsänd tv! Du försöker ju bromsa dig framåt…Alfredo skrev:Fast i detta fall handlar det om att du rekommenderade en liten "svårstartad" surfplatta i stället för en traditionell (sannolikt större) TV i badrummet för att titta på "nyheter/väder på morgonen (SVT och TV4)".
Som jag ser det ger ditt förslag en lösning som är sämre än den befintliga på egentligen alla sätt. Att försvara denna försämring med att man nyttjar "ny teknik" förstår jag inte.
Varför dummar du dig?
Denna diskussionen såg exakt likadan ut när det analoga nätet skulle stängas. Folk kom i chock, trots att det informerats ut under lång tid. Precis då som nu, så är detta en ickefråga, som media blossar upp, folk blir uppjagade. Men sen när det är genomfört, så åker några nertill netonnet, och köper en box för 300:- Andra ser att det var läge att byta TV apparaten. Men de flesta märker ingenting. Mer än att det är dags för ny kanalsökning. Nedsläckningen är nödvändig dåd et är relativt trångt i etern. Nya tekniker behöver utökat frekvensutrymme. Då får gamla och inte särskilt effektiva tekniker, som kräver onödigt mycket frekvensbredd stryka på foten.
Hade det här problemet, morsan hade en analog tv och comhem skulle stänga ned.
Beställde en box men tv:n saknade scart.
Några månader senare dök det upp en 10-12 år begagnad tv som någon ville göra sig av med.
Tror inte det blir ett jätteproblem.
Beställde en box men tv:n saknade scart.
Några månader senare dök det upp en 10-12 år begagnad tv som någon ville göra sig av med.
Tror inte det blir ett jätteproblem.
Men ge dig. Bara att slå "låskoden", som de flesta har på sina plattor, tar avsevärt längre tid än att trycka på en "powerknapp" på en TV-apparat. Sen ska man leta rätt på rätt app och där ställa in rätt kanal. Jag påstår fortfarande att ett tryck på en tv apparat tar ungefär en sekund och att det kanske tar 50 gånger den tiden innan en surfplatta visar TV. Och nu har vi inte ens funderat kring "detaljer" som exempelvis bildens storlek... Jag kanske har missförstått det men min uppfattning är att de flesta föredrar en TV-upplevelse där bilden är något större än den en normal surfplatta kan erbjuda.Jonatan79 skrev:
Men jag lägger ner. Du har uppenbarligen bestämt dig för att "En platta är ju enbart en förbättring" och struntar i sakliga argument, vilka behov som finns eller vad som efterfrågas. Din devis verkar vara att ny teknik alltid är bättre, vilka försämringar den än medför...
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 101 inlägg
Nu syftade jag inte på kanalsökningen, utan tillgången på en gammal tv.[SKPG]Zamora skrev:
TV vi byter ut nu är en 14 tums tv säkert 20 år gammal som fortfarande fungerar, mot en 32 tums Sony 12-14 år gammal kanske, tror inte den kräver någon box annars har vi en från comhem.
Renoverare
· Stockholm
· 18 375 inlägg
En 13 år gammal TV har inte HDR eller speciellt bra panel. Dags att uppgradera kanske?