A AndersS skrev:
gör mera skada en nytta att låta den sitta kvar.
Har svårt att se att den gör någon direkt skada där den sitter.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är bara det lilla problemet att det tar minst 10 gånger så lång tid att starta web TV som att starta en vanlig TV-apparat, kanske i praktiken 50 gånger så lång tid när jag tänker efter.

Att starta en vanlig TV är ett tryck på en knapp och tar max en sekund extra när man sätter sig på holken.

"Framtiden" är ur denna aspekt fruktansvärt efterbliven tyvärr. :(
Ojdå, snacka om snabbskitare! :) Stressa ner, du mår bättre då!

• Gilla
Smalllionheart
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojdå, snacka om snabbskitare! :) Stressa ner, du mår bättre då!
Vad har tiden jag sitter på holken med det hela att göra?

Det går väl inte att förneka att det är oerhört mycket krångligare och tidskrävande att starta TV på någon form av platta jämfört med att tryck på en enda fysisk knapp på en traditionell TV-apparat?

Om jag nu ville ha TV på muggen och var van med en vanlig TV skulle krånglet med en platta medföra att jag mer eller mindre helt skulle sluta med att titta på TV på muggen och då kan vi väl vara ense om att i alla fall för mig skulle framtidens TV lösning vara i praktiken oanvänd och därmed för mig tämligen värdelös i detta fall.

• Gilla
skaraborgsfakir
  • Laddar…
optimum
Hej
Var hittar man en sådan ny box så man kan använda vanlig utomhusantenn och en äldre TV?
Har en äldre köks TV som vi gärna behåller. Den är analog så vi har en digitalbox till den idag.

Påverkar det även lite äldre digitala TV?

optimum optimum skrev:
Hej
Var hittar man en sådan ny box så man kan använda vanlig utomhusantenn och en äldre TV?
Har en äldre köks TV som vi gärna behåller. Den är analog så vi har en digitalbox till den idag.

Påverkar det även lite äldre digitala TV?
Finns det HDMI på tv:n, eller är det scart som gäller?

optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Finns det HDMI på tv:n, eller är det scart som gäller?
SCART

A Anders_Nilsson skrev:
Antenn skall man definitivt ha kvar. Bara att vänja sig vid att köpa ny box då och då. Boxar är nämligen rätt billiga. Men FHD eller 4K-skärmar duger för mig oavsett vilken komprimeringsstandard eller upplösning dom nu väljer att sända i. Om man nu överhuvudtaget kollat på TV. Bättre att själv leta reda på material som intresserar en på internet.

Men en antenn fyller sin funktion i ett krisläge, som när el- och bredbandsnät lägger av pga elbrist och man vill kunna ta emot information och man kör på den egna dieselgeneratorn eller på egna solceller. Gäller dock att man planerat sitt elsystem för ödrift.
Så funkar inte en liten radio i sådana läge? Finns ju handladdningsbara radioapparater. Så slipper man ändå ha en ful antenn.

Är det någon som skrivit att kan man se TV1 på plats 61 så är tv/box klara för HD.
De som ser via någon slavsändare kanske inte nås av huvudsändaren men kan ändå ha HD redo mottagare.

Det som kommer krävas är en ny kanalsökning.
Så sitt lugn i båten, TV:n/bildskärmen är det inte fel på så släng inte ut den.
Det är mottagaren/boxen som ska fixa den nya standarden.

Protte

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
optimum
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Du har den här tex
[länk]
Stort tack.:love:

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
C
prototypen prototypen skrev:
Är det någon som skrivit att kan man se TV1 på plats 61 så är tv/box klara för HD.
Men innebär det verkligen att boxen är klar för MPEG4?
Dvs. sänds inte nuvarande SVT HD med MPEG2-kodning?

skall även finnas en testkanal 88 som man kan kolla på

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har svårt att se att den gör någon direkt skada där den sitter.
Fastskruvad i vindskiva så brukar de murkna snabbare och bänder i vinskivan av blåst.

A AndersS skrev:
Fastskruvad i vindskiva så brukar de murkna snabbare
Fast skruvhålen är väl redan gjorda och tar man bort skruvarna kommer nog fukten åt enklare än om de sitter kvar.
A AndersS skrev:
bänder i vinskivan av blåst.
OK, kan väl finnas en poäng här men är den fastsatt ordentligt och det fungerat länge tror jag inte "bändskadorna" dyker upp innan vindskivan ändå är slut. Men visst, kommer det en elak höststorm så kan det nog vara bättre om antennen redan är borta.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du wifi kan du lika gärna skaffa en platta att ställa upp i badrummet och köra "web-tv", välkommen till framtiden =)
Kräver bandbredd = fiber = fiber existerar inte (överallt) på landsbygden...

Ska det vara så svårt att förstå, att majoriteten av dem som tittar på "antenn-tv", gör det eftersom det inte finns användbara alternativ?

• Gilla
Karl Olssvan och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.