482 563 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Lagt golv ligger!Benny Bjerrehus skrev:
När jag byggde verkstaden jagade jag kostnader. Det märktes när det blev dags för golvläggning. Den kvaliteten hade jag inte orkat lägga idag!
Det blev inget ” Masterpiece” direkt. Det är därför jag har så många maskiner för att täcka golvet!
Dag
Fantastiskt. Stort tack!stigen skrev:Hej Maledictus!
Du tycks ha samma problem som många av oss andra har. Att ha maskinerna på hjul underlättar i en trång verkstad.
Bandsågen och hyveln står på en 25mm massiv bänkskiva. Hjulsatserna köpte jag för många år sedan.
Kommer inte ihåg var men om du söker på nätet så lär du hitta. Jag tror en sats kostar från 1000kr och uppåt.
Ett billigare alternativ är att använda dubbelhjul från ClasOlle. Jag gjorde det när jag byggde mitt stora MFT-bord. Dom finns både med låsning och utan. Jag tror dom bygger 50mm.
[länk]
Mitt stora MFB-bord fungerar jättebra med dom här hjulen. Dom 4 låsbara var helt onödigt att sätta. I dag är bänken fullastad med saker i lådorna och jag får verkligen ta i när jag vill flytta den.
Dom hjulen kan du skruva direkt i en lite tjockare bit av bänkskiva eller ram av 2" X 4". Skruvar du direkt i en 25mm bänkskiva tjänar du 20mm. Hjulen bygger inte så högt och tål 75kg per hjul. 4 hjul blir 300kg!
Dag
[bild]
Räknar man helstelt så kan aldrig mer än 3 hjul vara i ingrepp samtidigt. Det är naturligtvis nonsens i sammanhang som en arbetsbänk då den alltid kommer att deformeras en del. Lite lagom ingenjörsgissigt så skulle jag säga att för 8 hjul kan man räkna med 6 hjul.stigen skrev:
Sen kan man fundera på vad som händer om ett hjul överlastas, deformeras det något tills att de andra hjulen har hamnat i mer ingrepp eller går det mest belastade hjulet sönder? Oavsett så är nog felfallen inga större katastrofer.
Liten detalj - Stor betydelse
I dag kom paketet med dom viktiga små detaljerna som skall göra det möjligt för mig att förverkliga min idé med dom nya verktygsskåpen. Målet är ju att verktygsinredningen skall vara helt flexibel för att underlätta förändringar bland verktygen framöver. Dom här små rackarna skall nog lösa problemet.
Det är kraftiga neodymmagneter som kommer att fästa olika verktygshyllor eller hållare mot skåpets rygg och dörrens insida vilka blir av plåt.
Traditionella gamla verktygsskåp är som vackra konstverk. Fulla med underbara verktyg, mycket erfarenhet och mycket kunskap.
Jag skall nog försöka göra en lite modernare variant som passar mitt intresse för ständigt förändringsarbete bättre. Det blir en spännande resa!
Givetvis gjorde jag en hylla snabbt utav lite spillvirke för att testa fästkraften på magneterna.
Jag blev positivt överraskad hur starka dessa små var!
Så nu blir det mycket funderande och testande om hur det hela skall lösas. Många spännande lösningar ligger nog runt hörnet! Det gäller bara att komma på dom!
Dag!
I dag kom paketet med dom viktiga små detaljerna som skall göra det möjligt för mig att förverkliga min idé med dom nya verktygsskåpen. Målet är ju att verktygsinredningen skall vara helt flexibel för att underlätta förändringar bland verktygen framöver. Dom här små rackarna skall nog lösa problemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är kraftiga neodymmagneter som kommer att fästa olika verktygshyllor eller hållare mot skåpets rygg och dörrens insida vilka blir av plåt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Traditionella gamla verktygsskåp är som vackra konstverk. Fulla med underbara verktyg, mycket erfarenhet och mycket kunskap.
Logga in
Skapa konto
Jag skall nog försöka göra en lite modernare variant som passar mitt intresse för ständigt förändringsarbete bättre. Det blir en spännande resa!
Givetvis gjorde jag en hylla snabbt utav lite spillvirke för att testa fästkraften på magneterna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag blev positivt överraskad hur starka dessa små var!
Så nu blir det mycket funderande och testande om hur det hela skall lösas. Många spännande lösningar ligger nog runt hörnet! Det gäller bara att komma på dom!
Dag!
Testing - Testing
Fortsätter med att testa olika alternativ för verktygshållarnas fastsättning med magneterna.
För bästa resultat skall magneterna fästas 5,1mm in i materialet. Olika möjligheter finns, fräsa och såga på olika sätt men jag testade med att borra ut fördjupningen med den lilla pelarborren. Två diametrar på borr testades och 25mm blev klart godkänt.
Den där lilla Boschen har ju lite finesser inbyggt!
Plåtarna till skåpens bak och framsida är fixade och samtidigt hämtade jag ut två nya snabbspännare till MFT-bordet från Posten.
Modellen heter DrillPro och kostar ca. 175kr på Banggood. Utvärdering kommer.
I morgon kommer jag att göra det slutgiltiga ultimata testet av magneternas styrka. Det är ju fredag! Ni som har följt med i tråden vet säkert vad det handlar om.
Dag
Fortsätter med att testa olika alternativ för verktygshållarnas fastsättning med magneterna.
För bästa resultat skall magneterna fästas 5,1mm in i materialet. Olika möjligheter finns, fräsa och såga på olika sätt men jag testade med att borra ut fördjupningen med den lilla pelarborren. Två diametrar på borr testades och 25mm blev klart godkänt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plåtarna till skåpens bak och framsida är fixade och samtidigt hämtade jag ut två nya snabbspännare till MFT-bordet från Posten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I morgon kommer jag att göra det slutgiltiga ultimata testet av magneternas styrka. Det är ju fredag! Ni som har följt med i tråden vet säkert vad det handlar om.
Dag
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
En Dag full(lastad) av Arboga...stigen skrev:Testing - Testing
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Dag
”Det ultimata testet”
FreDagen till ära så har jag gjort ”Det ultimata testet” av dom små magneternas kraft för det nya projektet ”Verktygsskåp”.
24 stycken ”Pelarborrar” staplade på hyllan. Cirka 12,5 kg tillsammans. Imponerande!
Helt klart har jag gjort rätt val av komponenter för ett lyckat bygge.
”Styrka och Smak”!
Det ger förutsättningar för ett lyckat resultat!
OBS! Får ej förväxlas med ”Snille och Smak”!
Det ordspråket/förtroendet känns lite förbrukat efter dom senaste årens mediala cirkus!
Trevlig Helg!
Dag
FreDagen till ära så har jag gjort ”Det ultimata testet” av dom små magneternas kraft för det nya projektet ”Verktygsskåp”.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
24 stycken ”Pelarborrar” staplade på hyllan. Cirka 12,5 kg tillsammans. Imponerande!
Logga in
Skapa konto
Helt klart har jag gjort rätt val av komponenter för ett lyckat bygge.
”Styrka och Smak”!
Det ger förutsättningar för ett lyckat resultat!
OBS! Får ej förväxlas med ”Snille och Smak”!
Logga in
Skapa konto
Det ordspråket/förtroendet känns lite förbrukat efter dom senaste årens mediala cirkus!
Trevlig Helg!
Dag
Redigerat:
Alfredo skrev:
Hej ”Falköga”!
Om så hade varit fallet hade jag hållit med dig!
Men om du kollar nyckelskyltens placering på bilderna så ligger den en bit ner och deltar inte i testet.
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Om en månad blir det nog ett nytt test. Då blir lång kompishelg med mycket gott! Lagret med ”Pelarborr” kommer då att vara betydligt större och testet kommer att göras med kontrollanter till ”the bitter end”.
Redigerat:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 615 inlägg
Jo, men det vore ju ändå alkoholmissbruk om det där rasade.
Ja, det där var ju bara ett test och vi saknar fortfarande brottlasten. Är den 30, 48 eller ännu fler "Arbogas"?
En fråga från dina bilder ovan. Vilken storlek/typ är det på luftrenaren i taket? Är du nöjd med den?
En fråga från dina bilder ovan. Vilken storlek/typ är det på luftrenaren i taket? Är du nöjd med den?
Test till ”The Bitter End” kommer om en månad.R roli skrev:
Luftrenaren köpte jag för många år sedan på Swedendro. Skickar med några bilder med ”måttreferens” så kan du själv bilda dig en uppfattning. Filterkasetten i bakkanten är väldigt lätt att ta ut och rengöra.
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
En liknande (likadan?) är även aktuell just nu i denna tråd:stigen skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/page-787#post-4435635