Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
BirgitS
R Ring skrev:
Absolut! Och det vore väl önskvärt om personal inom sjukvård/labb kunde få pusta ut ett slag och få lite höstledigt....
Men det verkar snarare som att de får jobba extra mycket med att beta av vårdskulden i stället, i alla fall är det så här i Stockholmsområdet för det görs uppskjutna planerade operationer på kvällar och helger.

Nissens
M mickef skrev:
På påståendet att man ska vaccinera sig för att undvika smittan svarade jag:
"Att det ska vara så svårt att förstå att man inte unviker smittspridning genom att vaccinera sig.
Om man vill minska risken för allvarlig sjukdom, hur liten den än är, eller en mikroskopisk risk för sin egen game over har vaccinet bevisligen effekt, om än på kort sikt."
Sen på en otrevlig fråga som du refererar till i #6611 svarar jag:
"Trams!
Smittade vaccinerade sprider smitta och ska liksom alla andra smittade "isolera" sig. Alla borde hålla avstånd tills epidemin har avklingat tillräckligt mycket, om vi vill bli kvitt den. Nu verkar det som om myndigheten har givit upp tanken och släpper på trängselaktiviteterna, det sker lämpligen samtidigt som man verkar ha hittat ett "botemedel" mot åkomman"
En kommentar som alla torde skriva under på.
Där kliver du in i pratet och undrar varför jag vill få det till att nån har påstått att vaccinerade har förnekat sin skuld i smittspridningen.
Om du hade läst på lite så hade du vetat att smittspridningen minskar om man är vaccinerad. Det är inte 100% säkert, men säkrare än vad ovaccinerade är.

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
"Att det ska vara så svårt att förstå att man inte unviker smittspridning genom att vaccinera sig.
Om man vill minska risken för allvarlig sjukdom, hur liten den än är, eller en mikroskopisk risk för sin egen game over har vaccinet bevisligen effekt, om än på kort sikt."
"Trams!
Smittade vaccinerade sprider smitta och ska liksom alla andra smittade "isolera" sig. Alla borde hålla avstånd tills epidemin har avklingat tillräckligt mycket, om vi vill bli kvitt den. Nu verkar det som om myndigheten har givit upp tanken och släpper på trängselaktiviteterna, det sker lämpligen samtidigt som man verkar ha hittat ett "botemedel" mot åkomman"
Där kliver du in i pratet och undrar varför jag vill få det till att nån har påstått att vaccinerade har förnekat sin skuld i smittspridningen.
Jag är osäker på vad du menar med att "undvika smittspridning" men smittspridningen minskar när många är vaccinerade. Som jag skrev tidigare under förmiddagen, en undersökning kom fram till att redan att bara en enda i en familj var vaccinerad gjorde att risken för att de andra i familjen skulle bli sjuka minskade med 47 %.

Skyddet för allvarlig sjukdom verkar vara högt under lång tid. Problemet just nu är att gamla skröpliga personer många gånger inte ens klarar av en lindrig sjukdom, det kan räcka med 38 graders feber i en dag för att det ska bli för mycket för deras kroppar.

Sen tyckte jag inte alls att den frågan var otrevlig. Jag upplevde det som att frågeställaren var lika undrande och oförstående till dina inlägg som jag många gånger har varit.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Det är ingenting jag påstår eller tror, men jag anser att man ska föra diskussionen med så rätt siffror som möjligt.
Om då någon påstår att 1 per miljon dör av vaccinet, då ifrågasätter jag den infon. Sedan vet jag inte om det är 1 per 100 000 eller 1 per 50 000, men det är klart fler än 1 per miljon.
Och hur kom du fram till det?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
J
M mickef skrev:
"Trams!
Du är ju vansinnigt ömfotad för att hänga på ett forum där covid 19 diskuteras. Du får nog acceptera att dina abrovinker ifrågasätts, annars är det ju ingen större idé att diskutera. Att vaccination minskar smittspridning är vedertaget och påstår man något annat gäller det att vässa argumenten.

Redigerat:
Nissens
R Rkarlsson skrev:
Ja utan tvekan. Men jag uppfatta dig som att är du sjuk så springer du runt som inget hänt som vaccinerad.
Givetvis stannar ju alla vettiga människor hemma om de är sjuka och får feber snörvlar eller vad man nu får. Och där finns ingen sida som vaccinerad vs ovaccinerad.

Så även om din snok börjar rinna som i förkylning skall du stanna hemma och testa dig så att du inte råkar smitta någon. Jag uppfattade dig som att det är lugnt för att du tagit sprutor.
Nu råkar det vara så att jag hade covidinfektion 2020, och infektionen var aldrig mer än en sjukdomskänsla i kroppen ett par dagar. Kände mig inte speciellt sjuk och hade ingen rinnande snok eller några andra symtom.

Så det är nog inte så osannolikt att folk springer runt och är sjuka utan att veta om det. Ett par alvedon o man kör på…

harry73
Nissens Nissens skrev:
Och hur kom du fram till det?
Förlåt, jag förstår inte vad du menar. Vad kom jag fram till? Att jag inte vet hur många dör pga vaccinet?

Nissens
harry73 harry73 skrev:
Det skulle betyda att ca 8 personer i Sverige dog pga vaccinet?
Jag tror att siffran är mycket högre
Tro är lätt att göra, jag kan tro något annat och det är inte sämre än någon annan tro. Fakta är bättre…

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
harry73 harry73 skrev:
Förlåt, jag förstår inte vad du menar. Vad kom jag fram till? Att jag inte vet hur många dör pga vaccinet?
Du skrev att det är fler än en på miljonen som dör av vaccinet.
Det känns konstigt att du vill att jag skall upprepa det du själv skrivit i ditt mess som jag citerade direkt…

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu råkar det vara så att jag hade covidinfektion 2020, och infektionen var aldrig mer än en sjukdomskänsla i kroppen ett par dagar. Kände mig inte speciellt sjuk och hade ingen rinnande snok eller några andra symtom.

Så det är nog inte så osannolikt att folk springer runt och är sjuka utan att veta om det. Ett par alvedon o man kör på…
En av de får jag känner som haft det (bekräftade) hade endast träningsvärk. Varken mer eller mindre, hade det inte varit för att det befunnit sig sjuka på arbetsplatsen så hade de aldrig nånsin fått veta, ingen annan blev smittad av denne personen.

Men du skrev det faktiskt lite halvt otrevligt precis som att vaccinerade får göra vad de vill medans ovaccinerade ska hålla sig på sitt halster. Det är ju ändå samma spelregler gällande sjukdom att vid symptom så stannar alla hemma.

Nissens
R Rkarlsson skrev:
En av de får jag känner som haft det (bekräftade) hade endast träningsvärk. Varken mer eller mindre, hade det inte varit för att det befunnit sig sjuka på arbetsplatsen så hade de aldrig nånsin fått veta, ingen annan blev smittad av denne personen.

Men du skrev det faktiskt lite halvt otrevligt precis som att vaccinerade får göra vad de vill medans ovaccinerade ska hålla sig på sitt halster. Det är ju ändå samma spelregler gällande sjukdom att vid symptom så stannar alla hemma.
Ok, det var inte meningen att det skulle vara otrevligt, men faktum är att om ovaccinerade vill undvika att bli smittade så gör de bäst i att inte träffa folk. Man kan inte räkna med att smittade ens vet om att de är smittade.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det skulle betyda att ca 8 personer i Sverige dog pga vaccinet?
Jag tror att siffran är mycket högre

Jag vet inte exakt men av sjukdomen har 15000 avlidit och det går lätt att dubblera några gånger med Delta och utan vaccin.

BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Det är ingenting jag påstår eller tror, men jag anser att man ska föra diskussionen med så rätt siffror som möjligt.
Om då någon påstår att 1 per miljon dör av vaccinet, då ifrågasätter jag den infon. Sedan vet jag inte om det är 1 per 100 000 eller 1 per 50 000, men det är klart fler än 1 per miljon.
Bra.

Det här skrevs i slutet av april:
Läkemedelsverket har rapporterat in totalt 13 dödsfall bland personer som fått Astra Zenecas coronavaccin, 159 fall bland personer som fått Pfizer/Biontechs vaccin och 10 fall bland de som fått Modernas vaccin.
Bland de rapporterade dödsfallen är de allra flesta över 80 år.
– Varken vi eller EMA har sett några indikationer på att det skulle finnas en koppling mellan de här dödsfallen och de här vaccinerna.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/i...sfall-behöver-inte-bero-på-vaccin/ar-BB1g740x
Sen blev det fastlagt att det fanns ett samband mellan AZ-vaccin och blodkoagulationsrubbning. Så som jag minns det var det 5 st som fick det i Sverige varav 2 avled.

Jag har inte sett något om att man har kunnat fastlägga att några andra dödsfall beror på vaccinerna.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det här skrevs i slutet av april:
[länk]
Sen blev det fastlagt att det fanns ett samband mellan AZ-vaccin och blodkoagulationsrubbning. Så som jag minns det var det 5 st som fick det i Sverige varav 2 avled.

Jag har inte sett något om att man har kunnat fastlägga att några andra dödsfall beror på vaccinerna.

Det blir ju bara runt 1 på 5 miljoner

Nissens Nissens skrev:
Om du hade läst på lite så hade du vetat att smittspridningen minskar om man är vaccinerad. Det är inte 100% säkert, men säkrare än vad ovaccinerade är.
Jag behöver inte läsa på för att förstå det och det är inte det det handlar om. Läs på alt. sluta trolla.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.