683 780 läst · 2 879 svar
684k läst
2,9k svar
Ajax alarm systems
Jag har schema inställt så att nattläge går igång varje kväll och sedan stängs av varje morgon. Någon som vet hur man gör om man t.ex. reser bort och vill ha fullt larm flera dagar?
Måste jag gå in och inaktivera schemanen så att larmet inte går över till endast nattläge första kvällen för att sedan avaktiveras och vara helt olarmat första morgonen?
Måste jag gå in och inaktivera schemanen så att larmet inte går över till endast nattläge första kvällen för att sedan avaktiveras och vara helt olarmat första morgonen?
Om du har nattläge schemalagt och sedan aktiverar fullt larmläge så ignorerar Ajax dina inställningar för nattläget och din pålarmning är aktiverad tills du avaktiverar.T TobbeTabb skrev:Jag har schema inställt så att nattläge går igång varje kväll och sedan stängs av varje morgon. Någon som vet hur man gör om man t.ex. reser bort och vill ha fullt larm flera dagar?
De nya funktionerna fungerar endast enligt nedan;JustDoIt skrev:
- StreetSiren — 3.72.1.0 och högre.
- StreetSiren DoubleDeck — 3.72.1.0 och högre.
- HomeSiren — 5.55.1.0 och högre.
Du ser vilken firmware du har om du går in under enheten i appen. Längst nere står just din firmware version.
Så märkligt. Jag har en äldre homesiren (3.42.0.0) och sedan en nyare som jag köpte just för att få pipet vid fördröjning. Och det funkar ju, men den nya ligger bara på 3.65.0.0 så den är ju inte ens nära.
Jag ska förtydliga att det jag är ute efter är inte pip vid avlarmat utan den andra delen: att kunna ha en mer flexibel konfiguration av entry/exit. Hur sjutton kan det behövas annan firmware för det? En av mina sirener kan ju redan pipa liksom och är typ ett år gammal.
Jag ska förtydliga att det jag är ute efter är inte pip vid avlarmat utan den andra delen: att kunna ha en mer flexibel konfiguration av entry/exit. Hur sjutton kan det behövas annan firmware för det? En av mina sirener kan ju redan pipa liksom och är typ ett år gammal.
Hej.
Ny med Ajax och köpte även ett par IMOU kameror då jag förstod att de skulle fungera.
Vad jag inte blir klok på är om jag kan eller inte kan stänga av dessa i samband med larmet.
Aktiverat larm: alla kameror på
Skallarm: utomhuskameror
Avaktiverat: alla kameror av.
Om det inte går, hur har ni andra gjort?
Orkar ju inte stänga av / slå på två olika system.
Testade med Geofence, men går vad jag förstår bara med en person vilket inte går i en familj. Hade behövt att kamerorna gick på/av utifrån ”först hem”/”sist iväg”.
Ny med Ajax och köpte även ett par IMOU kameror då jag förstod att de skulle fungera.
Vad jag inte blir klok på är om jag kan eller inte kan stänga av dessa i samband med larmet.
Testade med Geofence, men går vad jag förstår bara med en person vilket inte går i en familj. Hade behövt att kamerorna gick på/av utifrån ”först hem”/”sist iväg”.
Det skulle fungera om du använder Ajax wall plugs. Då kan du sätta en sån till varje kamera och stänga av de kameror du vill ha avstängda då du är hemma och slås på när du aktiverar larmet.F Fornander skrev:Hej.
Angående din fundering kring natttläge så verkar det gå att välja vilka enheter som ska vara påslagna samt avslagna. Har inte testat detta själv men någon annan på forumet kanske har?
https://ajax.systems/products/socket/
Redigerat:
Hej och tack.Lucky2015 skrev:Det skulle fungera om du använder Ajax wall plugs. Då kan du sätta en sån till varje kamera och stänga av de kameror du vill ha avstängda då du är hemma och slås på när du aktiverar larmet.
Angående din fundering kring natttläge så verkar det gå att välja vilka enheter som ska vara påslagna samt avslagna. Har inte testat detta själv men någon annan på forumet kanske har?
[länk]
Det hade varit en bra lösning inomhus. Utomhus kör jag ”tyvärr” trådlösa
Men då är det så jag misstänkte, att det inte kan styras av larmstatus? Kör ni andra med dubbla appar/system?
P Peter321 skrev:
Jag begärde en offert från Säkerhetscentralen förra året och fick då följande priser/villkor:P Peter321 skrev:
" I larmabonnemanget så ingår:
Fritt antal sektioner/larmzoner
- Fria instruktioner
- Fritt antal larmbesked
- Fritt antal kontaktpersoner + behörighetskoder
- Fri larmförmedling
- Ändring/uppdatering av larmkort inom 24 timmar, efter ankomst till kundtjänst.
- - Anslutningskostnad/engångskostand 500 kronor.
- - Pris per månad 95 kronor (1 140 kronor), debiteras årsvis i förskott.
Har efter att ha förkovrat mig i den här tråden en tid slagit till och investerat i larm från Ajax. På det stora hela är jag mycket nöjd, installation och setup var en barnlek och det känns som välbyggda produkter.
Det enda negativa så här långt efter en veckas utvärdering är att kameran, Motioncam, känns väl okänslig. Jag var orolig att vår katt skulle trippa larmet, men har nu testat den med känslighet satt till 'Hög' och då har barnen lyckats krypa förbi den utan att larmet går.
Vad är er upplevelse av Motioncam, upplevs den väl okänslig eller har jag inte fått till placeringen ordentligt? Av bilderna att döma så täcker den det område som jag har tänkt mig, men bilderna är kanske inte representativa för PIR-delen?
Det enda negativa så här långt efter en veckas utvärdering är att kameran, Motioncam, känns väl okänslig. Jag var orolig att vår katt skulle trippa larmet, men har nu testat den med känslighet satt till 'Hög' och då har barnen lyckats krypa förbi den utan att larmet går.
Vad är er upplevelse av Motioncam, upplevs den väl okänslig eller har jag inte fått till placeringen ordentligt? Av bilderna att döma så täcker den det område som jag har tänkt mig, men bilderna är kanske inte representativa för PIR-delen?
Tror att den inte är gjord för att fånga små varelser helt enkelt.N nwin skrev:Har efter att ha förkovrat mig i den här tråden en tid slagit till och investerat i larm från Ajax. På det stora hela är jag mycket nöjd, installation och setup var en barnlek och det känns som välbyggda produkter.
Klarar DU av att krypa förbi den? Jag är rätt nöjd med den iaf. Det tar allt som hänt där jag har de monterade.
Och är glad att ingen av detektorerna fångar djur ens med hög känslighet. Det är ju deras reklam. Att de inte falsklarmar av djur.