Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
F
harry73 harry73 skrev:
Svininfluensan, aids (på 80talet), asiaten
vad exakt svara du på här?

harry73
F fsn skrev:
vad exakt svara du på här?
Inlägg 5710

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
Roger G Olsson Roger G Olsson skrev:
Det vet vi ingenting alls om. Kan du göra en säker beräkning och redovisa resultatet här så är jag idel öra.
1 149 407 laboratoriebekräftade fall av SARS-CoV-2-infektion har konstaterats i Sverige. En naiv beräkning ger då att risken för att smittas är 1 149 407 / 10 409 248 = 0.11, dvs 11 procent (där 10 409 248 är Sveriges folkmängd).
Det är en mycket större risk än att få en allvarlig biverkning av vaccinet (förutom för franska tennisspelare).

Det här är förstås ett ganska dåligt sätt att räkna eftersom det inte är så meningsfullt att jämföra risken med att bli sjuk i covid-19 med att få en allvarlig biverkning av ett vaccin. Man bör kanske jämföra med att få en rejäl släng av covid-19 som innebär att man blir sängliggande en längre period eller behöver sjukhusvård.

Att notera är också att antalet laboratoriebekräftade fall av SARS-CoV-2-infektion tämligen säkert är en undre gräns för det verkliga antalet. Risken för att bli smittad varierar förstås också. Personer som säger att de kör bil mycket säkrare än andra, och därför inte behöver använda bilbälte, har antagligen en mindre risk att bli infekterade.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Var hittar jag den statistiken?
Jag ringde och frågade HSAN, som det hette då.

Staffans

• Wow
sysmali
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Det finns sanningar, men likt Platons skuggvärld så kan vi inte se den riktiga sanningen utan bara en skugga av den. Vi kan dock komma närmare och närmare sanningen. Det kallas vetenskap.
Tro har ingenting med sanning att göra.
Jo då! Du tror att du är närmre sanningen än jag och jag, föga förvånande tror tvärs om. Någon exakt vetenskap om framtiden, finns inte, för det dyker alltid upp parametrar man inte känner till eller ignorerat.

Staffans

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Staffans2000
T Tommynorskens skrev:
Antar att du har jobbat med sådan här anmälningar eller känner nån som jobbat med det? Alternativt har en länk till de siffror du så enkelt vräker ur dig som fakta?
Såja Krux. Lite normal hyfs när man ber om något, vore väl på sin plats? Eller hur?

Nåväl. Som jag redan skrivit, så ringde jag och frågade HSAN eftersom en av mina dambekanta råkat riktigt illa ut och beslutat sig att anmäla karln. Därför hjälpte jag till genom att sköta en del praktiska ting, såsom att ringa för att fråga om oddsen.
Efter väldigt mycket skrivande fälldes en av "våra hjältar" för övergripande inkompetens på alla punkter.
Strax före avgörandet stod "hjälten" och bankade på hennes dörr, skrikandes att hon skulle få ifall han fälldes.
Numera driver han en privat praktik:sick:.

Staffans

• Ledsen
sysmali
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du som med TBE-vaccinet?
Det är ju tänkt att du ska ha en "stöddos" av det vart tredje år resten av ditt liv. Men det har ju inte hindrat dig från att ta det vaccinet.
När jag kollade senast har stöddosintevallet förlängts istället för tvärs om.

Staffans

Staffans2000
P Pin skrev:
Hur skulle en sådan vekling klara av en släng av Covid?
Kanske väldigt bra. Det vet vi ju inget om.

Staffans

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag ringde och frågade HSAN, som det hette då.
Det heter väl så fortfarande? När var det? Vem pratade du med?

P
Jo då! Du tror att du är närmre sanningen än jag och jag, föga förvånande tror tvärs om. Någon exakt vetenskap om framtiden, finns inte, för det dyker alltid upp parametrar man inte känner till eller ignorerat.
Du har uppenbarligen inte förstått hur vetenskap fungerar. Jag rekommenderar läsning av något lämpligt av Karl Popper.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Försiktighetsprincip?
Hur kan det vara en försiktighet att utsätta sig för en jättestor risk istället för en väldigt liten risk?

Upp o nervända världen….
Det förvånar mig fortfarande, hur någon kan uppskatta ett sådant felaktigt påstående.

Staffans

• Wow
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
När jag kollade senast har stöddosintevallet förlängts istället för tvärs om.
Så kan det gå!
Litar du på vad Folkhälsomyndigheten rekommenderar när det gäller TBE-vaccin? ;)

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Det heter väl så fortfarande? När var det? Vem pratade du med?
En handläggare. För ett antal år sedan. Säkert tio. Tror de bytt namn.

Staffans

P
OK. Svårt att verifiera. Dessutom så pass gammal information att det är tveksamt om den längre är aktuell.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
OK. Svårt att verifiera. Dessutom så pass gammal information att det är tveksamt om den längre är aktuell.
Det är väl närmast omöjligt och onödigt att verifiera.
Om det fälls ännu färre sjukvårdspersonal nu än då vet jag inte och det spelar egentligen ingen roll eftersom konsekvenserna är nästan inga. Samme person kan bli fälld gång på gång utan att någon lyfter ett finger.

Men gör som jag. Ring och fråga

Staffans

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.