817 606 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
1 149 407 laboratoriebekräftade fall av SARS-CoV-2-infektion har konstaterats i Sverige. En naiv beräkning ger då att risken för att smittas är 1 149 407 / 10 409 248 = 0.11, dvs 11 procent (där 10 409 248 är Sveriges folkmängd).Roger G Olsson skrev:
Det är en mycket större risk än att få en allvarlig biverkning av vaccinet (förutom för franska tennisspelare).
Det här är förstås ett ganska dåligt sätt att räkna eftersom det inte är så meningsfullt att jämföra risken med att bli sjuk i covid-19 med att få en allvarlig biverkning av ett vaccin. Man bör kanske jämföra med att få en rejäl släng av covid-19 som innebär att man blir sängliggande en längre period eller behöver sjukhusvård.
Att notera är också att antalet laboratoriebekräftade fall av SARS-CoV-2-infektion tämligen säkert är en undre gräns för det verkliga antalet. Risken för att bli smittad varierar förstås också. Personer som säger att de kör bil mycket säkrare än andra, och därför inte behöver använda bilbälte, har antagligen en mindre risk att bli infekterade.
Jo då! Du tror att du är närmre sanningen än jag och jag, föga förvånande tror tvärs om. Någon exakt vetenskap om framtiden, finns inte, för det dyker alltid upp parametrar man inte känner till eller ignorerat.P pmd skrev:
Staffans
Såja Krux. Lite normal hyfs när man ber om något, vore väl på sin plats? Eller hur?T Tommynorskens skrev:
Nåväl. Som jag redan skrivit, så ringde jag och frågade HSAN eftersom en av mina dambekanta råkat riktigt illa ut och beslutat sig att anmäla karln. Därför hjälpte jag till genom att sköta en del praktiska ting, såsom att ringa för att fråga om oddsen.
Efter väldigt mycket skrivande fälldes en av "våra hjältar" för övergripande inkompetens på alla punkter.
Strax före avgörandet stod "hjälten" och bankade på hennes dörr, skrikandes att hon skulle få ifall han fälldes.
Numera driver han en privat praktik.
Staffans
Du har uppenbarligen inte förstått hur vetenskap fungerar. Jag rekommenderar läsning av något lämpligt av Karl Popper.Staffans2000 skrev:
Det är väl närmast omöjligt och onödigt att verifiera.P pmd skrev:
Om det fälls ännu färre sjukvårdspersonal nu än då vet jag inte och det spelar egentligen ingen roll eftersom konsekvenserna är nästan inga. Samme person kan bli fälld gång på gång utan att någon lyfter ett finger.
Men gör som jag. Ring och fråga
Staffans