För att svara på trådens huvudämne så kör jag idag en VW Passat GTE-18 (tidigare BMW 520d-12). Jag saknar komforten i BMW’n som kändes mer ombonad och trevlig att köra. Vi körde den i nästan 14000 mil och bl a långresor till Spanien, underbar bil! Men jag skulle trots det aldrig kunna gå tillbaka till att köra enbart på diesel/bensin. Passaten jag har nu är en bensinare och varje gång den tankas mår man ju fysiskt illa (samma med båten men den har jag överseende med :cool:). Den tankas ju bokstavligen med gamla dinosaurier!

Nu går tankarna till att ta klivet mot en ”riktig” elbil och jag har fastnat för Hyundai Ioniq 5, deras senaste modell. Marginellt mindre än Passaten men större innerutrymmen. När jag räknar på det blir Hyundaien ca1000:- dyrare per månaden utgiftsmässigt, och då överväger jag privatleasing. Kostnad för service, försäkring, bränsle gör inte skillnaden större än så och då kostar bilen ändå närmare 600k. Det är då ändå drygt dubbelt mot vad jag gav för min Passat. Den merkostnaden ger mig då en nyare bil, mer utrustning samt kostnadskontroll men givetvis de begränsningar som kommer med elbil. Dessutom kan jag placera insatsen från Passaten på börsen. Jag tror det är värt det?!
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
F
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
För att svara på trådens huvudämne så kör jag idag en VW Passat GTE-18 (tidigare BMW 520d-12). Jag saknar komforten i BMW’n som kändes mer ombonad och trevlig att köra. Vi körde den i nästan 14000 mil och bl a långresor till Spanien, underbar bil! Men jag skulle trots det aldrig kunna gå tillbaka till att köra enbart på diesel/bensin. Passaten jag har nu är en bensinare och varje gång den tankas mår man ju fysiskt illa (samma med båten men den har jag överseende med :cool:). Den tankas ju bokstavligen med gamla dinosaurier!

Nu går tankarna till att ta klivet mot en ”riktig” elbil och jag har fastnat för Hyundai Ioniq 5, deras senaste modell. Marginellt mindre än Passaten men större innerutrymmen. När jag räknar på det blir Hyundaien ca1000:- dyrare per månaden utgiftsmässigt, och då överväger jag privatleasing. Kostnad för service, försäkring, bränsle gör inte skillnaden större än så och då kostar bilen ändå närmare 600k. Det är då ändå drygt dubbelt mot vad jag gav för min Passat. Den merkostnaden ger mig då en nyare bil, mer utrustning samt kostnadskontroll men givetvis de begränsningar som kommer med elbil. Dessutom kan jag placera insatsen från Passaten på börsen. Jag tror det är värt det?!
Vad är det som gör att du fastnar för Ionic och inte Kia EV6? Jag är lite inne på nån sv dessa två med.
 
F fsn skrev:
Hur ser kommande avgasregler ut? Biltillverkarna har sin påse med R&D slantar. Det har pågått, och pågår en växling från utveckling av förbränningsmotorer till el-drivlinor. Det är ju inte så att det pågår dubblerad utveckling. Hur tänker biltillverkarna lösa det om 5-10 år? Jag gissar på att det kommer att sitta exakt samma förbränningsmotor i många olika märken om några år och inte bara inom koncerngränserna.
Det är inte en specifikt en växling mot eldrift utan ett lägre sammanlagt utsläppsvärde i den sålda fordonsflottan. Ansvaret hamnar på tillverkaren att sälja fordon som sammanlagt når en minskning på x % CO2. Hur mycket man måste sänka beror på var man började och alltså olika för alla tillverkare. Når man inte målen blir det höga straffskatter för tillverkaren när året summeras. Det kan t ex bli så att det blir billigare att ”ge” bort elbilar i slutet av året för att slippa straffskatt om man ligger risigt till, dvs har sålt många fossildrivna fordon. Detta gäller iallafall för lastvagnsmarknaden från 2025-2030 men jag skulle gissa även för automotive. Det är därför alla tillverkare trycker på för att få ut sina elfordon till försäljning från 2025, och att man i princip tappat ett år pga corona spelar ingen roll. Reglerna är satta, efter 2030 blir det ännu tuffare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad är det som gör att du fastnar för Ionic och inte Kia EV6? Jag är lite inne på nån sv dessa två med.
Jag har inte satt mig in i Kia EV6 tillräckligt än, men det kanske kan vara ett alternativ. De är ju till stor del samma fordon. Jag gillar dock många av lösningarna i Ioniq 5. Däremot har jag tittat mycket på ID4 som också skulle kunna funka, men den känns lite tråkig jämfört med de andra. Den ska dock provköras framöver.

Min granne säljer Hyundai och hade en Ioniq 5 hemma under helgen så jag fick provköra. Jag blev riktigt imponerad! Kvick, tyst, rymlig & relativt snål. Jag har fått en offert på en Advance med lev i december som jag funderar på... dessutom fpr man bra betalt för begagnat nu!
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
ClasseClas
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Jag har inte satt mig in i Kia EV6 tillräckligt än, men det kanske kan vara ett alternativ. De är ju till stor del samma fordon. Jag gillar dock många av lösningarna i Ioniq 5. Däremot har jag tittat mycket på ID4 som också skulle kunna funka, men den känns lite tråkig jämfört med de andra. Den ska dock provköras framöver.

Min granne säljer Hyundai och hade en Ioniq 5 hemma under helgen så jag fick provköra. Jag blev riktigt imponerad! Kvick, tyst, rymlig & relativt snål. Jag har fått en offert på en Advance med lev i december som jag funderar på... dessutom fpr man bra betalt för begagnat nu!
En skillnad är att Kian har aningens större batteri, 77.4kWh mot Ioniqs 72.6 (eller 58kWh). Kia har skippat det mindre batteriet. Det gör att Kian har lite längre räckvidd om det är en dealbreaker.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
En skillnad är att Kian har aningens större batteri, 77.4kWh mot Ioniqs 72.6 (eller 58kWh). Kia har skippat det mindre batteriet. Det gör att Kian har lite längre räckvidd om det är en dealbreaker.
Det är ju ett plus. Då är det samma som Id4 som också är något större. Tanken är att om något år köra söderut till Spanien med bilen, då blir det till att plannera noga! Med två småbarn kommer det ändå krävas många pauser så det blir nog görbart,
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Nu gissar/spkeulerar jag rätt ordentligt. Men jag tror att för förstagångsägaren så håller kalkylen hyffsat. Elbilen är dyrare, men driften lägre. Känns som man på leasing kanske tappar en komfortklass för samma pengar dock. Mao elbil blir en modell mindre, elelr mindre premium. Sås er det ut numera på Tjänstebilssidan/förmån i alla fall..
problemen börjar väl för nästa eller 3 ägare. Om jag skall köpa en begagnad bil där garantin gått ut, och det finns en tickande bomb (bokstavligt talat:) ) i form av ett batteri för 100-200K om det skulle bli utdömt. Detta sker då på en bil som börjar närma sig ca 16000mil, som ofta är uppgiven livslängd. Det är ju här som många beg köpare som behöver en billig bil träder in. Om jag skulle köpa en beg bil där batterierna börjar närma sig sin tekniska livslängd. Så hade jag velat ta höjd till nya batterier, helt eller delvis beroende på hur dom kan bytas. Det gör att andrahandsvärdet vi ser idag på lite nyare elbilar är relativt högt. Jag tror dock att fallet på lite äldre kommer bli avgrundsdjupt. När det börjar gå upp för folk, så kommer det börja återspeglas redan när köpare 2 skall ta över bilen där värdet idag står sig väl. Denna köpare kommer annars få ta ett enormt fall när han säljer en äldre bil. Det är tvärtemot idag med konventionella bilar, där 1a köparen tar största smällen. Det borde på sikt minska efterfrågan på lättare begagnade bilar, då kostanden blir oproportionerlig mot att köpa helt nytt.. Problemet idag är att det är så nytt med elbilarna, att vi har inte kommit till detta scenario än. Finns helt enkelt för få äldre elbilar i omlopp. Alla ser bara den billiga milkostnaden och glömmer att man bör räkna in avskrivning på batterier i milkostnaden. För att kompensera andrahandsvärde mm. Mao köper man en elbil, så skall man kanske se det som att man köper en bil som är "förtankad till 80%" för 200000:-. (det är ungefär prisskillnaden idag på en bensin mot el i mellan/premiumsegmentet). Då får man lägga på 8-10:-/mil för batterikostnad (I form av utökad värdeminskning), plus el. Blir dock lite svårare att motivera köpet då, i alla fall ur ekonomisk synvinkel. Det kommer på sikt ändras, med förhoppningsvis fortsatt fallande batteripriser.
 
F
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det är inte en specifikt en växling mot eldrift utan ett lägre sammanlagt utsläppsvärde i den sålda fordonsflottan. Ansvaret hamnar på tillverkaren att sälja fordon som sammanlagt når en minskning på x % CO2. Hur mycket man måste sänka beror på var man började och alltså olika för alla tillverkare. Når man inte målen blir det höga straffskatter för tillverkaren när året summeras. Det kan t ex bli så att det blir billigare att ”ge” bort elbilar i slutet av året för att slippa straffskatt om man ligger risigt till, dvs har sålt många fossildrivna fordon. Detta gäller iallafall för lastvagnsmarknaden från 2025-2030 men jag skulle gissa även för automotive. Det är därför alla tillverkare trycker på för att få ut sina elfordon till försäljning från 2025, och att man i princip tappat ett år pga corona spelar ingen roll. Reglerna är satta, efter 2030 blir det ännu tuffare.
Det finns fortfarande nåt individuellt avgaskrav och jag förutsätter att det finns en Euro 7 efter Euro 6 osv? Jag vet också att det inte finns R&D resurser att hålla både förbränningsmotorer och eldrivlina under armarna.
 
M mojjen skrev:
Nu gissar/spkeulerar jag rätt ordentligt. Men jag tror att för förstagångsägaren så håller kalkylen hyffsat. Elbilen är dyrare, men driften lägre. Känns som man på leasing kanske tappar en komfortklass för samma pengar dock. Mao elbil blir en modell mindre, elelr mindre premium. Sås er det ut numera på Tjänstebilssidan/förmån i alla fall..
problemen börjar väl för nästa eller 3 ägare. Om jag skall köpa en begagnad bil där garantin gått ut, och det finns en tickande bomb (bokstavligt talat:) ) i form av ett batteri för 100-200K om det skulle bli utdömt. Detta sker då på en bil som börjar närma sig ca 16000mil, som ofta är uppgiven livslängd. Det är ju här som många beg köpare som behöver en billig bil träder in. Om jag skulle köpa en beg bil där batterierna börjar närma sig sin tekniska livslängd. Så hade jag velat ta höjd till nya batterier, helt eller delvis beroende på hur dom kan bytas. Det gör att andrahandsvärdet vi ser idag på lite nyare elbilar är relativt högt. Jag tror dock att fallet på lite äldre kommer bli avgrundsdjupt. När det börjar gå upp för folk, så kommer det börja återspeglas redan när köpare 2 skall ta över bilen där värdet idag står sig väl. Denna köpare kommer annars få ta ett enormt fall när han säljer en äldre bil. Det är tvärtemot idag med konventionella bilar, där 1a köparen tar största smällen. Det borde på sikt minska efterfrågan på lättare begagnade bilar, då kostanden blir oproportionerlig mot att köpa helt nytt.. Problemet idag är att det är så nytt med elbilarna, att vi har inte kommit till detta scenario än. Finns helt enkelt för få äldre elbilar i omlopp. Alla ser bara den billiga milkostnaden och glömmer att man bör räkna in avskrivning på batterier i milkostnaden. För att kompensera andrahandsvärde mm. Mao köper man en elbil, så skall man kanske se det som att man köper en bil som är "förtankad till 80%" för 200000:-. (det är ungefär prisskillnaden idag på en bensin mot el i mellan/premiumsegmentet). Då får man lägga på 8-10:-/mil för batterikostnad (I form av utökad värdeminskning), plus el. Blir dock lite svårare att motivera köpet då, i alla fall ur ekonomisk synvinkel. Det kommer på sikt ändras, med förhoppningsvis fortsatt fallande batteripriser.
Fast har vi inte haft teorin här i tråden att elbilens batteri med normal försämring (dvs att det fortfarande fungerar) inte är problemet. Att batteriet helt slutar fungera är egentligen inte är en större risk än en rasad kamkedja, växellåda eller liknande och troligen inte väldigt mycket dyrare, iallafall inte medtaget försäkringar och garantier. Jag är dock benägen att tro att reparationskostnaden blir något högre och antalet fel något högre än fossilbil initialt pga ny teknik. Generellt kommer nya bilar ha svårare att överleva en lång tid, pga 17 airbags, 22 styrenheter, 4 skärmar, elektriska handbromsar, robotiserade vxllådor, kameror, radar osv. Delar som kommer kosta många tusenlappar och vara svåra att få tag på när bilen är 15-20 år gammal. Så även en gammal fossilbil tror jag kommer (tyvärr) skrotas när reparationskostaden blir för hög. Jag tror helt enkelt bilen ska skrivas av på 10-15 år. Sålänge garantier och maskinskada finns bör den vara betydligt mera värd. Var stora tappet blir kan man tvista om. Jag tycker nog halvnya bilar där garantierna nästan gått ut är för dyra, oavsett vad de drivs av.
 
  • Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det finns fortfarande nåt individuellt avgaskrav och jag förutsätter att det finns en Euro 7 efter Euro 6 osv? Jag vet också att det inte finns R&D resurser att hålla både förbränningsmotorer och eldrivlina under armarna.
Jo det kommer finnas eftersom en motor ändå måste understiga en gräns för utsläpp oavsett. Just Euro 7 har jag för mig införs 2025. Det innebär då betydligt högre krav för motsvarande förbränningsmotor, men kravet på hela flottan kvarstår. Dvs säljer man bara renare Euro7 motorer blir det ändå väldigt dyrt för tillverkaren i form av straffskatterna eftersom man inte kommer nå flottans totala utsläppskrav. Tekniken som krävs för Euro7 är dessutom inte billig. Euro7 gäller fortsatt bara inom
EU. I t ex Ryssland säljs nya svensktillverkade lastvagnar som bara uppfyller E3/4. I nordamerika har man ett eget regelverk.
 
F fsn skrev:
Vad är det som gör att du fastnar för Ionic och inte Kia EV6? Jag är lite inne på nån sv dessa två med.
Jag har provkört Ioniq5 och id4. Köar för EV6 men kommer senare i höst. Id4 gick bort pga av långsamladdning. Det jag sett av EV6 (youtube) som inte föll i smaken var det konstiga baksätet som jag tror är jobbigt att åka i längre sträckor som vuxen. Baksätet är lågt, låg takhöjd. Men med mindre barn skulle det säkert funka.
Om EV6s utrymme räcker (lite mindre bagage, trängre baksäte) så skulle dess längre räckvidd samt troligen lägre luftmotstånd som minskar förbrukningen i motorvägsfart göra den till favorit.
Å-andra-sidan, jämförde tid till Marbella i https://abetterrouteplanner.com/. EV6 38h45m, Ioniq5 39h45m. Dvs kanske ingen större skillnad i verkligheten. Mindre ångest kanske.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag har provkört Ioniq5 och id4. Köar för EV6 men kommer senare i höst. Id4 gick bort pga av långsamladdning. Det jag sett av EV6 (youtube) som inte föll i smaken var det konstiga baksätet som jag tror är jobbigt att åka i längre sträckor som vuxen. Baksätet är lågt, låg takhöjd. Men med mindre barn skulle det säkert funka.
Om EV6s utrymme räcker (lite mindre bagage, trängre baksäte) så skulle dess längre räckvidd samt troligen lägre luftmotstånd som minskar förbrukningen i motorvägsfart göra den till favorit.
Å-andra-sidan, jämförde tid till Marbella i [länk]. EV6 38h45m, Ioniq5 39h45m. Dvs kanske ingen större skillnad i verkligheten. Mindre ångest kanske.
Tack för den länken!! Riktigt bra, första gången jag sett den. Alicante (Santa Pola) i vårt fall så ca 33h och 16 laddstopp, det är görbart!
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Tack för den länken!! Riktigt bra, första gången jag sett den. Alicante (Santa Pola) i vårt fall så ca 33h och 16 laddstopp, det är görbart!
Ja, den planneraren är riktigt bra. Finns som telefonapp också med mycket funktioner. Är svenskutvecklad.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
F fsn skrev:
Släktingar till mig har strax över 18kWp installerat på 20A och det är precis på håret att det fungerar. Producerar ju betydligt mer än 13000kWh. Det är stor skillnad i effekttopp om man lägger alla celler i en riktning eller om man sprider ut det på 3 riktningar.
Det är ointressant hur mycket som ligger på taket (kWp) för att avgöra vilken huvudsäkring som krävs, det enda som styr vilken storlek på huvudsäkringarna man behöver är storleken på växelriktaren. Max för 20A är alltså 20x400*1,73=13840W. Sen kan man ha 40kWp på taket men växelriktaren kommer aldrig att ge mer än sin märkeffekt (typiskt 12,5kW för 20A säkring). Om man vill så kan man använda smartmätare som gör att växelriktaren kompenserar produktionseffekten efter hushållets förbrukning. D.v.s. om man förbrukar 8kW så kan växelriktaren leverera 13,8kW + 8kW utan att huvudsäkringen överbelastas. Men då behöver man en växelriktare med motsvarande märkeffekt.

Ja, det är ju bra om man kan utnyttja alla soltimmar, dock är rakt söderläge med 45 grader svårslaget. Här bör man maximera sin installerade effekt, har man kapacitet och pengar över så kan man lägga i andra väderstreck.
Det är nästan omöjligt att veta vilken utväxling som man kan räkna med utan att veta läge och riktningar, 13000kWh/år är väl mer ett riktvärde man kan förvänta sig om man inte helt går ifrån rekommendationer på hur en solcellsanläggning bör förläggas.
 
Redigerat:
F
T Texan skrev:
Det är ointressant hur mycket som ligger på taket (kWp) för att avgöra vilken huvudsäkring som krävs, det enda som styr vilken storlek på huvudsäkringarna man behöver är storleken på växelriktaren. Max för 20A är alltså 20x400*1,73=13840W. Sen kan man ha 40kWp på taket men växelriktaren kommer aldrig att ge mer än sin märkeffekt (typiskt 12,5kW för 20A säkring). Om man vill så kan man använda smartmätare som gör att växelriktaren kompenserar produktionseffekten efter hushållets förbrukning. D.v.s. om man förbrukar 8kW så kan växelriktaren leverera 13,8kW + 8kW utan att huvudsäkringen överbelastas. Men då behöver man en växelriktare med motsvarande märkeffekt.

Ja, det är ju bra om man kan utnyttja alla soltimmar, dock är rakt söderläge med 45 grader svårslaget. Här bör man maximera sin installerade effekt, har man kapacitet och pengar över så kan man lägga i andra väderstreck.
Det är nästan omöjligt att veta vilken utväxling som man kan räkna med utan att veta läge och riktningar, 13000kWh/år är väl mer ett riktvärde man kan förvänta sig om man inte helt går ifrån rekommendationer på hur en solcellsanläggning bör förläggas.
Du skrev 13000kWh som ungefärlig årsproduktion för 20A säkring och skrev inget om växelriktarens storlek. Det är naturligtvis så att producerar du med samma peakeffekt men sprider ut det på en längre tid på dagen så kan du producera betydligt mer på årsbasis, alltså jättemycket mer än om du kraftkoncentrerar åt söder, naturligtvis på bekostnad av lite sämre verkningsgrad. Med det upplägget så behövs mer installerad effekt på taket, alltså fler paneler.

Men med samma effekt på taket spridd i tre eller fyra riktningar jämför med allt åt söder så kan man producera mer med en mindre huvudsäkring. Ett annat alternativ är att köpa sin el på 16A huvudsäkringar men sälja genom dedikerade säkringar på tex 25A viket då betyder att man fortfarande bara betalar abbonnemangsavgift för 16A borde vara attraktivt men kostar lite material och en elektriker i några timmar.

Vilket som är bäst, att koncetrera sig på max producerade antal kWh med maximerat åt söder och sälja så mycket som möjligt, eller spridå öst/syd/väst för att istället maximera egenanvändning kan debatteras, det finns fördelar med båda. Med de jävligt fina priser som gäller nu och skattereturen på 0,6kr/kWh så finns det väl inte mycket att tjafsa om men skulle skattefördelen försvinna och bolagen inte betalar mer än 5öre över spot så har man sen länge passerat gränsen för när det är betydligt effektivare att maximera sin egenanvändning och istället ha paneler i flera vädersträck. Det är speciellt under den september och på våren i Mars då det blir mörkt lite tidigare och elpriserna är jäkligt höga på prime-time runt 18-19 som man skulle vilja ha lite mer egenproducerat senare på dagen.

Min släkting har en 17kW växelriktare och 18200kWp installerat på taket med 20A huvudsäkring, paneler i tre riktningar. Jag har 15kW växelriktare och 16800kWp installerat i en riktning med 25A säkring, ångrar att jag inte valde en 17kW växelriktare för då hade jag kompletterat med ytterligare 5300kWp mot kvällssolen.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.