T TH885 skrev:
Känns som el kommer vara en lyxvara snart som få har råd med, man borde köpa elbolags aktier istället för pengarna. ;)
Jag tror att el kan bli en bristvara men drar inte slutsatsen att det vore klokt att köpa aktier varken i elproducerande eller elhandlande bolag.
Fond som pysslar med hållbar energi och aktier skogsägande bolag är mina motförslag.
 
T
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Första träffen på sökningen visar ett exempel på din dystra kalkyl:
[bild]

Sen är snabbladdning ett komplement till hemmaladdning som blir betydligt billigare, så snittet går ner ordentligt. Så om du kommer ca 40 mil på 248 kr blir milkostnaden som mest 6,2 kr/mil.
Det är snabbladdning hemma som jag syftade på, men skrev fel, inte elnät utan elbolags avgift.
Många bolag har börjat med en avgift som baseras på högsta uttaget av effekt i kw per månad x 33kr.
Nu är detta induviduellt och kan justeras genom att inte snabbladda eller sprida ut det och alla har inte infört det men kommer förmodligen göra det. Detta för att minska effekttopparna som är ett problem i elnätet idag.

Men har men då som jag mycket annat som drar el samtidigt så kan man få sig en rejäl känga en månad.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-effektavgift-drabbar-elbilsagare-hemmaladdning-blir-dyrare
 
T TH885 skrev:
Det är snabbladdning hemma som jag syftade på, men skrev fel, inte elnät utan elbolags avgift.
Många bolag har börjat med en avgift som baseras på högsta uttaget av effekt i kw per månad x 33kr.
Nu är detta induviduellt och kan justeras genom att inte snabbladda eller sprida ut det och alla har inte infört det men kommer förmodligen göra det. Detta för att minska effekttopparna som är ett problem i elnätet idag.

Men har men då som jag mycket annat som drar el samtidigt så kan man få sig en rejäl känga en månad.

[länk]
Artikeln är vinklad fel. Erfarna elbilsägare har redan lärt sig att balansera sitt laddningsbehov över dagen/natten så toppar inte sker till samma utsträckning. Sen påverkar din storleken på hushållets huvudsäkring, med t ex 20A och långsam laddning över natten blir inte den extra kostnaden speciellt stor och dessutom bara en gång per månad (effekttoppen). Laddar du ofta (och det gör man) fördelas den kostnaden ut och blir ganska liten.

Nya elbilsägare som sätter igång laddning på 11kW när allt som behövdes var 6kW över längre tid kommer lära sig detta den sura vägen, i de fall där det appliceras.
 
  • Gilla
Elpan och 3 till
  • Laddar…
T
F fribygg skrev:
Jag tror att el kan bli en bristvara men drar inte slutsatsen att det vore klokt att köpa aktier varken i elproducerande eller elhandlande bolag.
Fond som pysslar med hållbar energi och aktier skogsägande bolag är mina motförslag.
Skrevs med lite ironi men köper dina förslag.
Däremot så tror jag att vi kommer få anpassa oss mer när vi använder elen i framtiden.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Artikeln är vinklad fel. Erfarna elbilsägare har redan lärt sig att balansera sitt laddningsbehov över dagen/natten så toppar inte sker till samma utsträckning. Sen påverkar din storleken på hushållets huvudsäkring, med t ex 20A och långsam laddning över natten blir inte den extra kostnaden speciellt stor och dessutom bara en gång per månad (effekttoppen). Laddar du ofta (och det gör man) fördelas den kostnaden ut och blir ganska liten.

Nya elbilsägare som sätter igång laddning på 11kW när allt som behövdes var 6kW över längre tid kommer lära sig detta den sura vägen, i de fall där det appliceras.
De flesta med laddboxar hemma kan ladda med max 11kW (inte 22kW som i artikeln). Om man tar ut max ur den blir siffran 11x33,5 = 369:- inte över 700:-. Fördelar man dessutom ut laddningen över tid, förslagsvis på natten då elen är billig, kanske det räcker med 6kW -> 6x33,5 = 201:-. Så för de flesta kommer extrakostnaden bli max 369:- per månad, och inte per laddning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Det är snabbladdning hemma som jag syftade på, men skrev fel, inte elnät utan elbolags avgift.
Många bolag har börjat med en avgift som baseras på högsta uttaget av effekt i kw per månad x 33kr.
Nu är detta induviduellt och kan justeras genom att inte snabbladda eller sprida ut det och alla har inte infört det men kommer förmodligen göra det. Detta för att minska effekttopparna som är ett problem i elnätet idag.

Men har men då som jag mycket annat som drar el samtidigt så kan man få sig en rejäl känga en månad.

[länk]
Det är nog inte många som behöver "snabbladdning" hemma. Inte många som kan ha en laddbox på 22kW hemma heller. Sen förstår jag inte riktigt modellen som Kommunala Göteborg Energi tillämpar. Varför inte bara ta mer betalt när nätet är högt belastat (i regel kl.07:00-09:00 och 16:30-19:00)? Jag hade ju bytat elbolag direkt (om det inte är eldistributören som tar ut denna straffavgift).
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
T
T Texan skrev:
Det är nog inte många som behöver "snabbladdning" hemma. Inte många som kan ha en laddbox på 22kW hemma heller. Sen förstår jag inte riktigt modellen som Kommunala Göteborg Energi tillämpar. Varför inte bara ta mer betalt när nätet är högt belastat (i regel kl.07:00-09:00 och 16:30-19:00)? Jag hade ju bytat elbolag direkt (om det inte är eldistributören som tar ut denna straffavgift).
Minska topparna antar jag.
Detta lär ju alla bolag i storstäderna tillämpa snart för att lätta på trycket.
 
T TH885 skrev:
Minska topparna antar jag.
Detta lär ju alla bolag i storstäderna tillämpa snart för att lätta på trycket.
Jojo, men varför ta ut en "straffavgift" som faktiskt kan träffa väldigt fel. Under topparna så ska det kosta att ta ut energi vilket innebär att de som varje dag tar ut låt säga 22kW en timme varje dag på de högsta topparna får betala väldigt mycket medan en annan som absolut måste ta ut 22kW en timme i månaden inte behöver betala lika mycket. Deras "straffavgift" är ju en liten kostnad för "storslukare". Denna modell är om jag inte tolkar den fel, väldigt klumpig. Visst den kommer helt klart att ge effekt men inte speciellt rättvist.
 
F
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Precis, vinterdäck är vansinnigt att lägga till. Utöver slitage på däcken kan man åka på att ersätta en fälg som fått något märke eller så. Bättre att äga dem själv och flytta över till nästa bil bil eller sälja. Jag kommer köpa nya bra dubbdäck (Hakka) på nya fälgar, vill inte kompromissa med säkerheten på den punkten. Dessutom inte kul med gamla fälgar på en ny bil. Men man gör som man vill.

En annan sak som stör mig är priset på dragkrok. I offerten jag fått på Ioniq 5 blir den dyrare än att köpa, trots att den kommer följa med bilen och därför betinga ett högre andrahandsvärde. Visst jag kan ju låta montera av den, men det tar emot. På Ionic 5 eftermonteras draget av återförsäljaren, på Id4 kommer det monterat från fabrik.

Vad kostar drag på Ionic 5?
 
T Texan skrev:
Jojo, men varför ta ut en "straffavgift" som faktiskt kan träffa väldigt fel. Under topparna så ska det kosta att ta ut energi vilket innebär att de som varje dag tar ut låt säga 22kW en timme varje dag på de högsta topparna får betala väldigt mycket medan en annan som absolut måste ta ut 22kW en timme i månaden inte behöver betala lika mycket. Deras "straffavgift" är ju en liten kostnad för "storslukare". Denna modell är om jag inte tolkar den fel, väldigt klumpig. Visst den kommer helt klart att ge effekt men inte speciellt rättvist.
Det kanske är lönsamhet och inte rättvisa som är det viktiga?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad kostar drag på Ionic 5?
Runt 13000:- eller ~400:- per månad för leasing.
 
T Texan skrev:
Jojo, men varför ta ut en "straffavgift" som faktiskt kan träffa väldigt fel. Under topparna så ska det kosta att ta ut energi vilket innebär att de som varje dag tar ut låt säga 22kW en timme varje dag på de högsta topparna får betala väldigt mycket medan en annan som absolut måste ta ut 22kW en timme i månaden inte behöver betala lika mycket. Deras "straffavgift" är ju en liten kostnad för "storslukare". Denna modell är om jag inte tolkar den fel, väldigt klumpig. Visst den kommer helt klart att ge effekt men inte speciellt rättvist.
Att dessutom mäta den högsta medelförbrukningen en timme oavsett tid på dygnet måste ju vara olagligt. Att ta ut en kostnad för något du inte själv blir belastad för i sin tur är sjukt omoraliskt. Nej, de har nog gjort det lite väl enkelt för sig! Ta betalt ja, men gör det rätt!
 
F
T TH885 skrev:
Ja man kan tro att Kaj Linna satt ihop det systemet.

Tittade på Mach-e men den får inte dra mer än 750kg sen överhettas batterierna vilket inte funkar för mig. Lägger jag dom pengarna så vill jag inte behöva kompensera en massa utan den ska klara alla mina behov.
(hur vet man ens att det är över 750kg, stannar bilen bara helt plötsligt eller kan den känna av vikten och varna?)

Sen är det tyvärr oekonomiskt fortfarande att köpa elbil, inköp och att elpriset blir dyrare plus elnätsavgift. Sen med den nya avgiften på elnät så kostar en fulltank snabbladdning över 700kr. För dom pengarna kommer jag dubbel så långt som en elbil klarar. Sen med en osäkerhet kring skatten så vet man inte var man landar tillslut. Jag är intresserad men ändå inte, inte än iaf.

Känns som el kommer vara en lyxvara snart som få har råd med, man borde köpa elbolags aktier istället för pengarna. ;)
Håller med, laddstrukturen och prissättningen är fan så omogen och nästan kriminell. 11kr/kWh såg jag på snabbladdare, typ mer än dubbelt så dyrt som att köra diesel. Känns som att man betalar ett pris för elen och sen lika mycket till för förmågan att få skiten i bilen snabbt. Det skall kosta max 3kr/kWh oavsett laddningstid, det är fortfarande ett teckningsbidrag på 100%. Löser man inte detta så är elbilar inget för långpendlare.
 
F
T Texan skrev:
Att dessutom mäta den högsta medelförbrukningen en timme oavsett tid på dygnet måste ju vara olagligt. Att ta ut en kostnad för något du inte själv blir belastad för i sin tur är sjukt omoraliskt. Nej, de har nog gjort det lite väl enkelt för sig! Ta betalt ja, men gör det rätt!

Eller hur? Det borde vara viktat vid vilken tid på dygnet man tar ut högst effekt. Det är en jävla skillnad på kl19 och kl02.

Sen är det rätt intressant att om jag vet att jag gjorde bor mig och fetade på med en tjock timma den 2 Oktober så finns det inte den minsta antydan till incitament för mig att hålla igen det minsta under resten av månaden. Ett system lika smidigt som hjärnkirurgi med järnspett.
 
  • Gilla
  • Haha
antett och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Håller med, laddstrukturen och prissättningen är fan så omogen och nästan kriminell. 11kr/kWh såg jag på snabbladdare, typ mer än dubbelt så dyrt som att köra diesel. Känns som att man betalar ett pris för elen och sen lika mycket till för förmågan att få skiten i bilen snabbt. Det skall kosta max 3kr/kWh oavsett laddningstid, det är fortfarande ett teckningsbidrag på 100%. Löser man inte detta så är elbilar inget för långpendlare.
Inte riktigt. Det dyra i att ladda kommer inte från elförbrukningen utan från investeringen i infrastrukturen. Det är inga billiga saker direkt.

Sen kommer priserna sjunka allteftersom fler konkurrerar on bilarna. Eller om man skaffar ett abonnemang med fast månadskostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.