engs
F fsn skrev:
Det är väl den för tillfället minst intressanta nya elbilen.
Ja, intresset för denna sjönk betydligt för min del ivf efter man läst lite.
Det som lockade frugan tror jag var att Nissan har privatleasing på bara 24 månader. Vinterdäck ingick i grundpriset osv. Håller med henne att det känns lite otäckt att binda upp sig på 3 år som de flesta verkar ha. Om nått händer så är man inte inlåst lika länge.

Var och tittade på Kia först men där ingår typ inget alls, efter man adderat vinterdäck etc såg det inte lika attraktivt ut som lockpriset de har. Leasingprislappen alltså.

Kan man passa på och fråga om elbilsalternativ i denna tråd?

Krav:
Pendling, ~80km / dag.
Men även ”lång”körning på ~400km med max en snabbladdning under färd, även vintertid. (Vilket gör kravet ovan onödigt).
Dubbla barnstolar, Isofix.
Snabbladdning över CCS.
Bagage som klarar en rejäl veckohandling för en barnfamilj. (Barnvagn ej längre aktuellt).

Helst nästan gratis… och inte vara ful….:thinking:
 
  • Gilla
erik147
  • Laddar…
F
engs engs skrev:
Ja, intresset för denna sjönk betydligt för min del ivf efter man läst lite.
Det som lockade frugan tror jag var att Nissan har privatleasing på bara 24 månader. Vinterdäck ingick i grundpriset osv. Håller med henne att det känns lite otäckt att binda upp sig på 3 år som de flesta verkar ha. Om nått händer så är man inte inlåst lika länge.

Var och tittade på Kia först men där ingår typ inget alls, efter man adderat vinterdäck etc såg det inte lika attraktivt ut som lockpriset de har.

Kan man passa på och fråga om elbilsalternativ i denna tråd?

Krav:
Pendling, ~80km / dag.
Men även ”lång”körning på ~400km med max en snabbladdning under färd, även vintertid. (Vilket gör kravet ovan onödigt).
Dubbla barnstolar, Isofix.
Snabbladdning över CCS.
Bagage som klarar en rejäl veckohandling för en barnfamilj. (Barnvagn ej längre aktuellt).

Helst nästan gratis… och inte vara ful….:thinking:
Till att börja med så är leasing av vinterhjul skitdyrt. Sen så får du ändå betala nya däck om du har kört ner dom så man kan ju verkligen fundera på vad man betalar för? Så mitt tips är att kolla upp bra begagnade vinterdäck på fälg på Blocket i första hand. I andra hand köpa begagnade fälgar och lägga på nya vinterdäck från nån oberoende lågprisfirma och i tredja hand köpa fälg och däck komplett och nytt från tex däck365 eller nåt annat lågprisställe. Alla tre alternativen är billigare än att leasa hjulen och kompletta vinterhjul är omsättnigsbara på begagnatmarknaden.

Kia eNiro och Hyundai Kona electric är betydligt attraktivare än Nissan Leaf, tom med det lilla batteriet. Även Ionic är vassare än Leaf tycker jag och nu kommer Ionic 5 så det går kanske göra bra affär på den gamla?
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Ja, intresset för denna sjönk betydligt för min del ivf efter man läst lite.
Det som lockade frugan tror jag var att Nissan har privatleasing på bara 24 månader. Vinterdäck ingick i grundpriset osv. Håller med henne att det känns lite otäckt att binda upp sig på 3 år som de flesta verkar ha. Om nått händer så är man inte inlåst lika länge.

Var och tittade på Kia först men där ingår typ inget alls, efter man adderat vinterdäck etc såg det inte lika attraktivt ut som lockpriset de har. Leasingprislappen alltså.

Kan man passa på och fråga om elbilsalternativ i denna tråd?

Krav:
Pendling, ~80km / dag.
Men även ”lång”körning på ~400km med max en snabbladdning under färd, även vintertid. (Vilket gör kravet ovan onödigt).
Dubbla barnstolar, Isofix.
Snabbladdning över CCS.
Bagage som klarar en rejäl veckohandling för en barnfamilj. (Barnvagn ej längre aktuellt).

Helst nästan gratis… och inte vara ful….:thinking:
Hyundai Kona Electric 64kWh verkar svårslaget med din kravlista (har visserligen betydligt längre räckvidd än ditt krav), den mindre 39kWh varianten är billigare men inte lika prisvärd. Annars hade jag nog gått på en ID.4 Life 77kWh som är en större bil med modernare teknik. Titta på denna lista och sortera på Pris/räckvidd kolumnen: https://alltomelbil.se/jamfor-elbilar/
 
Redigerat:
T
Fairlane Fairlane skrev:
Helt klart kommer det något sådant, men för oss som fortfarande kör ICE kommer det inte bli billigare, tvärtom.
Skatt på elbilar är redan på gång.
Får hoppas det blir som i Australien där elbilarna får km-skatt och montera GPS så man kan avläsa hur långt man kört eller får lämna in körjournal och diesel/bensin skattas som vanligt sen innan.
 
engs engs skrev:
Ja, intresset för denna sjönk betydligt för min del ivf efter man läst lite.
Det som lockade frugan tror jag var att Nissan har privatleasing på bara 24 månader. Vinterdäck ingick i grundpriset osv. Håller med henne att det känns lite otäckt att binda upp sig på 3 år som de flesta verkar ha. Om nått händer så är man inte inlåst lika länge.

Var och tittade på Kia först men där ingår typ inget alls, efter man adderat vinterdäck etc såg det inte lika attraktivt ut som lockpriset de har. Leasingprislappen alltså.

Kan man passa på och fråga om elbilsalternativ i denna tråd?

Krav:
Pendling, ~80km / dag.
Men även ”lång”körning på ~400km med max en snabbladdning under färd, även vintertid. (Vilket gör kravet ovan onödigt).
Dubbla barnstolar, Isofix.
Snabbladdning över CCS.
Bagage som klarar en rejäl veckohandling för en barnfamilj. (Barnvagn ej längre aktuellt).

Helst nästan gratis… och inte vara ful….:thinking:
Vi har ungefär samma krav som er, 2 barn & pendling Kungsbacka/Göteborg. Ingen barnvagn längre. Vi har hittills bara kollat på Ioniq 5 men även Id4 ska testas. Båda uppfyller våra krav på utrymme & räckvidd men Ioniq 5 kan ladda dubbelt så snabbt om man hittar en kompatibel laddare, så det är ett plus. Id4 blir dock något billigare i vår kalkyl.

Vad som är snyggt eller fult kan jag inte svara på åt dig, men jag tycker Ioniq 5 är snyggare än Id4.
 
T TH885 skrev:
Skatt på elbilar är redan på gång.
Får hoppas det blir som i Australien där elbilarna får km-skatt och montera GPS så man kan avläsa hur långt man kört eller får lämna in körjournal och diesel/bensin skattas som vanligt sen innan.
Det kommer aldrig att hända att elbilar beskattas på ett sätt som inte också fossilbilar beskattas på. Det kan mycket väl bli en kilometerskatt, men då för alla. Sen samma (eller troligen ökade) bränsleskatter också för fossilbilarna.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Skatt på elbilar är redan på gång.
Får hoppas det blir som i Australien där elbilarna får km-skatt och montera GPS så man kan avläsa hur långt man kört eller får lämna in körjournal och diesel/bensin skattas som vanligt sen innan.
Det är väl inte så konstigt. Idag betalas ju elbilars skatt av andra bilar via bonus malus, men när andelen fossilbilar minskar och så småningom försvinner så måste ju balansen ändras eftersom samma pengar måste in. Men det kommer ju inte drabba elbilarna som finns idag, så passa på att köpa en och låt någon annan betala din fordonsskatt!
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Vi har ungefär samma krav som er, 2 barn & pendling Kungsbacka/Göteborg. Ingen barnvagn längre. Vi har hittills bara kollat på Ioniq 5 men även Id4 ska testas. Båda uppfyller våra krav på utrymme & räckvidd men Ioniq 5 kan ladda dubbelt så snabbt om man hittar en kompatibel laddare, så det är ett plus. Id4 blir dock något billigare i vår kalkyl.

Vad som är snyggt eller fult kan jag inte svara på åt dig, men jag tycker Ioniq 5 är snyggare än Id4.
En irriterande nackdel har jag hittat på Ioniq 5 som ligger på min kravlista. Rails för takräcke! Den saknar också vettiga infästningspunkter! Jag måste mao köpa nya takräcken från eftermarknaden... :mad:
 
engs
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Vad som är snyggt eller fult kan jag inte svara på åt dig, men jag tycker Ioniq 5 är snyggare än Id4.
Det är frugan som ska ha bilen så kan inte heller svara... :rofl:
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
T
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det är väl inte så konstigt. Idag betalas ju elbilars skatt av andra bilar via bonus malus, men när andelen fossilbilar minskar och så småningom försvinner så måste ju balansen ändras eftersom samma pengar måste in. Men det kommer ju inte drabba elbilarna som finns idag, så passa på att köpa en och låt någon annan betala din fordonsskatt!
Ja man kan tro att Kaj Linna satt ihop det systemet.

Tittade på Mach-e men den får inte dra mer än 750kg sen överhettas batterierna vilket inte funkar för mig. Lägger jag dom pengarna så vill jag inte behöva kompensera en massa utan den ska klara alla mina behov.
(hur vet man ens att det är över 750kg, stannar bilen bara helt plötsligt eller kan den känna av vikten och varna?)

Sen är det tyvärr oekonomiskt fortfarande att köpa elbil, inköp och att elpriset blir dyrare plus elnätsavgift. Sen med den nya avgiften på elnät så kostar en fulltank snabbladdning över 700kr. För dom pengarna kommer jag dubbel så långt som en elbil klarar. Sen med en osäkerhet kring skatten så vet man inte var man landar tillslut. Jag är intresserad men ändå inte, inte än iaf.

Känns som el kommer vara en lyxvara snart som få har råd med, man borde köpa elbolags aktier istället för pengarna. ;)
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Till att börja med så är leasing av vinterhjul skitdyrt. Sen så får du ändå betala nya däck om du har kört ner dom så man kan ju verkligen fundera på vad man betalar för? Så mitt tips är att kolla upp bra begagnade vinterdäck på fälg på Blocket i första hand. I andra hand köpa begagnade fälgar och lägga på nya vinterdäck från nån oberoende lågprisfirma och i tredja hand köpa fälg och däck komplett och nytt från tex däck365 eller nåt annat lågprisställe. Alla tre alternativen är billigare än att leasa hjulen och kompletta vinterhjul är omsättnigsbara på begagnatmarknaden.

Kia eNiro och Hyundai Kona electric är betydligt attraktivare än Nissan Leaf, tom med det lilla batteriet. Även Ionic är vassare än Leaf tycker jag och nu kommer Ionic 5 så det går kanske göra bra affär på den gamla?
Precis, vinterdäck är vansinnigt att lägga till. Utöver slitage på däcken kan man åka på att ersätta en fälg som fått något märke eller så. Bättre att äga dem själv och flytta över till nästa bil bil eller sälja. Jag kommer köpa nya bra dubbdäck (Hakka) på nya fälgar, vill inte kompromissa med säkerheten på den punkten. Dessutom inte kul med gamla fälgar på en ny bil. Men man gör som man vill.

En annan sak som stör mig är priset på dragkrok. I offerten jag fått på Ioniq 5 blir den dyrare än att köpa, trots att den kommer följa med bilen och därför betinga ett högre andrahandsvärde. Visst jag kan ju låta montera av den, men det tar emot. På Ionic 5 eftermonteras draget av återförsäljaren, på Id4 kommer det monterat från fabrik.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det borde väl finnas väldigt gott om begagnade välskötta elbilar om några år när leasingkontrakten löper ut? Och man får hoppas att batteritekniken tar ett rejält tekniksprång inom 2-3 år så att de måste säljas för väldigt lågt pris. (y):D
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Ja man kan tro att Kaj Linna satt ihop det systemet.

Tittade på Mach-e men den får inte dra mer än 750kg sen överhettas batterierna vilket inte funkar för mig. Lägger jag dom pengarna så vill jag inte behöva kompensera en massa utan den ska klara alla mina behov.
(hur vet man ens att det är över 750kg, stannar bilen bara helt plötsligt eller kan den känna av vikten och varna?)

Sen är det tyvärr oekonomiskt fortfarande att köpa elbil, inköp och att elpriset blir dyrare plus elnätsavgift. Sen med den nya avgiften på elnät så kostar en fulltank snabbladdning över 700kr. För dom pengarna kommer jag dubbel så långt som en elbil klarar. Sen med en osäkerhet kring skatten så vet man inte var man landar tillslut. Jag är intresserad men ändå inte, inte än iaf.

Känns som el kommer vara en lyxvara snart som få har råd med, man borde köpa elbolags aktier istället för pengarna. ;)
Så kan det ju va om man vill se allt från de sämsta förutsättningarna. Det kanske passar i din kalkyl men tyvärr tror jag du lurar dig själv. Bensinen/dieseln kommer inte bli billigare den heller..
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Ja man kan tro att Kaj Linna satt ihop det systemet.

Tittade på Mach-e men den får inte dra mer än 750kg sen överhettas batterierna vilket inte funkar för mig. Lägger jag dom pengarna så vill jag inte behöva kompensera en massa utan den ska klara alla mina behov.
(hur vet man ens att det är över 750kg, stannar bilen bara helt plötsligt eller kan den känna av vikten och varna?)

Sen är det tyvärr oekonomiskt fortfarande att köpa elbil, inköp och att elpriset blir dyrare plus elnätsavgift. Sen med den nya avgiften på elnät så kostar en fulltank snabbladdning över 700kr. För dom pengarna kommer jag dubbel så långt som en elbil klarar. Sen med en osäkerhet kring skatten så vet man inte var man landar tillslut. Jag är intresserad men ändå inte, inte än iaf.

Känns som el kommer vara en lyxvara snart som få har råd med, man borde köpa elbolags aktier istället för pengarna. ;)
Första träffen på sökningen visar ett exempel på din dystra kalkyl:
Skärmdump av sökresultat om kostnad för laddning hos Ionity nätverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är snabbladdning ett komplement till hemmaladdning som blir betydligt billigare, så snittet går ner ordentligt. Så om du kommer ca 40 mil på 248 kr blir milkostnaden som mest 6,2 kr/mil.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Vilka faktiska egenskaper blir bättre, eller ens annorlunda, ur ett förarperspektiv?
Det vore trevligt att kunna starta hemma eller vid fritidshuset med fullt batteri inför resan.
Jag lockas också av att kunna åka på 2 kWh/mil.
Annorlunda vore att behöva ha en extra bil för släpvagnskörning eller norrlands resor.

I mitt fall får nog bensinbilen från 2018 duga tills batterierna blivit bättre och billigare, vem vet det kanske kommer nya tekniksprång eller elransoneringar som gör att dagens karta ritas om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.