J JohanLun skrev:
Har du kört en elbil?
Ja.
 
K Kasken skrev:
Ja.
Ok. Då har jag uppenbarligen överskattat medelsvenssons förmåga att bedöma bilar...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ok. Då har jag uppenbarligen överskattat medelsvenssons förmåga att bedöma bilar...
Medelsvensson behöver plugga för att klara av det "tekniska provet" när de tar körkort, alltså kunskaper i stil med att se skillnad på ventilkåpan och spolarvätskebehållaren....

De behöver stora klistermärken innanför tanklocket för att inte tanka fel bränsle... De tror att deras DSG är en automatlåda bara för att det står ju det i regbeviset....

Gemene bilförare är fullständigt och komplett okunnig när det gäller fordons tekniska uppbyggnad och funktion.... Bilen ska vara blank o fin, ha fin färg o bara fungera... Precis som vilken annan vitvara som helst. Hur saker o ting fungerar är inget som intresserar genomsnittsbilisten det minsta, bara ATT det fungerar och att det finns mycket elektroniskt tingel-tangel att leka med i kupén

Sätter du en medelmåttig bilförare i min bekants Cadillac -58 som är väl isolerad och har ett riktigt riktigt tyst avgassystem så är det inga som helst problem att lura i h*n att bilen är konverterad till el-drift med drivlinan från en Tesla.
 
F
K Kasken skrev:
Medelsvensson behöver plugga för att klara av det "tekniska provet" när de tar körkort, alltså kunskaper i stil med att se skillnad på ventilkåpan och spolarvätskebehållaren....

De behöver stora klistermärken innanför tanklocket för att inte tanka fel bränsle... De tror att deras DSG är en automatlåda bara för att det står ju det i regbeviset....

Gemene bilförare är fullständigt och komplett okunnig när det gäller fordons tekniska uppbyggnad och funktion.... Bilen ska vara blank o fin, ha fin färg o bara fungera... Precis som vilken annan vitvara som helst. Hur saker o ting fungerar är inget som intresserar genomsnittsbilisten det minsta, bara ATT det fungerar och att det finns mycket elektroniskt tingel-tangel att leka med i kupén

Sätter du en medelmåttig bilförare i min bekants Cadillac -58 som är väl isolerad och har ett riktigt riktigt tyst avgassystem så är det inga som helst problem att lura i h*n att bilen är konverterad till el-drift med drivlinan från en Tesla.
med all respekt…. Det var nog du som var medelsvensson i detta fallet som påstår att du har kört elbilar och ändå måste fråga om vad det är som är sån skillnad. En vanlig bonnabil känns för fan som medeltiden i jämförelse, det behöver inte betyda att det skulle vara tråkigare att köra under rätt former men för daglig pendling så kan ingen sund människa hävda att en fossilbil har så värst mycket att komma med tyvärr när det kommer till smidighet i drivlina, vibrationer, ljudnivå mm. Det är inte min uppfattning, det är typ så alla beskriver det som provat. Var det radiobilarna på GrönaLund du menade när du sa att du kört elbil, vet att dom kan vara lite stökiga?
 
  • Haha
Texan
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Då får du öppna ögonen när du är ute och kör. Ser jag där jag mest kör, södra Stockholm, så skapas köer på det mindre vägnätet framförallt av A-traktorer och folk som ägnar körtiden åt mobilen. På 70-vägarna, är det också A-traktorer och folk som inte kommer upp i mer än 60 km/h (vanligast med ICE-bilar då de är vanligast). Ser man på motorvägarna så är det folk som parkerar i mittfilen och där hittar man alla möjliga bilar.

De flesta körningarna är under 10 mil, så att man inte skulle komma fram med en bil som klarar 40 mil, bara för att man gasar lite är struntprat, som alla såklart förstår.

Och ja, jag har blivit omkörd av elbilar, både Tesla och andra.
Men det är inget problem att bli av med en elbil, oavsett hur snabba de är.
Bara hålla ner pedalen en stund så ger de upp ;)
Skämt o sido, nån som läst hur långt en elbil går med pedalen stumt i botten ??
Bekanta testade i3 och Mini på Mantorp, de kom inte ens ett varv runt förens elektroniken ströp effekten p.g.a överhettning i batterierna.
 
F
Isakare Isakare skrev:
Men det är inget problem att bli av med en elbil, oavsett hur snabba de är.
Bara hålla ner pedalen en stund så ger de upp ;)
Skämt o sido, nån som läst hur långt en elbil går med pedalen stumt i botten ??
Bekanta testade i3 och Mini på Mantorp, de kom inte ens ett varv runt förens elektroniken ströp effekten p.g.a överhettning i batterierna.

Jag har kört mer än tusen varv på Mantorp. Dina bekanta har inte hållit stumt ”nästan ett varv” på Mantorp med nån bil, och inte med i3 eller Mini heller.

Men det är väl rätt i sak, det finns inte kylning nog för maximalt effektuttag under nån längre tid. Det märker man rätt fort om man gör ett par launch control starter och drar fullt med en äldre Tesla S i ett par hundra meter, den mattas väl av betänkligt efter tre repor eller nåt. Så kör man inte i vardagskörning och det är inget som märks. Porsche (och motsvarande Audi) är väl den som fixar det bäst tror jag.
 
F fsn skrev:
med all respekt…. Det var nog du som var medelsvensson i detta fallet som påstår att du har kört elbilar och ändå måste fråga om vad det är som är sån skillnad. En vanlig bonnabil känns för fan som medeltiden i jämförelse, det behöver inte betyda att det skulle vara tråkigare att köra under rätt former men för daglig pendling så kan ingen sund människa hävda att en fossilbil har så värst mycket att komma med tyvärr när det kommer till smidighet i drivlina, vibrationer, ljudnivå mm. Det är inte min uppfattning, det är typ så alla beskriver det som provat. Var det radiobilarna på GrönaLund du menade när du sa att du kört elbil, vet att dom kan vara lite stökiga?
Jag vänder på frågan och frågar dig om du åkt i en ny "fossil-bonnebil" med en prislapp över 500.000:-?

Mina tekniska kunskaper när det gäller fordon vågar jag påstå är på en betydligt högre nivå än medelbilistens, knappt ens i samma liga, både teoretiskt och praktiskt. Dessa kunskaper har jag erhållit genom både studier och mångårig praktisk erfarenhet som både lastbilmekaniker och lastbilschaufför.

Det gäller ju även att inte jämföra äpplen med päron som det så fint kallas.

Att du skulle uppleva min egna gamla dieseldrivna och manuellt växlade Golf från -01 som "medeltid" med tillhörande vibrationer och oljud är jag helt övertygad om, men eftersom den är 20+år gammal, har rullat 35.000mil och betingar ett nästintill obefintligt pengavärde så blir det ju inte riktigt rätt heller att jämföra den mot nya bilar i 500.000+ klassen.
Men om du klampar in hos Volvo, Audi eller BMW i morgon o hämtar ut en ny "fossildriven bonnabil" för 5-600.000:- så upplever du garanterat inga osmidiga drivlinor, vibrationer, oljud eller "känslor av medeltid".

Om du vill åka el-bil så är det helt ok med mig, men försök vara ärlig mot dig själv vad det är som motiverar dig till att göra så.
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag pendlar 6-7 mil om dagen med en 10 år gammal elbil. Elbilen ÄR en revolution som är här för att stanna, oavsett storlek på batteri. Skillnaden är att man måste ha möjlighet att ladda över natten, men det förutsätter jag att alla kan här på byggahus.

Mitt batteri klarar 10mil om dagen, hur många här kör mer än så?
Undrar hur länge det dröjer innan det blir km-skatt på elbilarna, för vem ska annars betala för vägunderhållet ?
 
  • Gilla
Sjöolsa
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Jag vänder på frågan och frågar dig om du åkt i en ny "fossil-bonnebil" med en prislapp över 500.000:-?

Mina tekniska kunskaper när det gäller fordon vågar jag påstå är på en betydligt högre nivå än medelbilistens, knappt ens i samma liga, både teoretiskt och praktiskt. Dessa kunskaper har jag erhållit genom både studier och mångårig praktisk erfarenhet som både lastbilmekaniker och lastbilschaufför.

Det gäller ju även att inte jämföra äpplen med päron som det så fint kallas.

Att du skulle uppleva min egna gamla dieseldrivna och manuellt växlade Golf från -01 som "medeltid" med tillhörande vibrationer och oljud är jag helt övertygad om, men eftersom den är 20+år gammal, har rullat 35.000mil och betingar ett nästintill obefintligt pengavärde så blir det ju inte riktigt rätt heller att jämföra den mot nya bilar i 500.000+ klassen.
Men om du klampar in hos Volvo, Audi eller BMW i morgon o hämtar ut en ny "fossildriven bonnabil" för 5-600.000:- så upplever du garanterat inga osmidiga drivlinor, vibrationer, oljud eller "känslor av medeltid".

Om du vill åka el-bil så är det helt ok med mig, men försök vara ärlig mot dig själv vad det är som motiverar dig till att göra så.
Du kan krama bensinaren hårt, det gör inget. Det finns inte BEV så det räcker till alla nu. Din tur kommer också, nog tidigare än du tror ;)
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Fairlane
T Torbjörn 4903 skrev:
Undrar hur länge det dröjer innan det blir km-skatt på elbilarna, för vem ska annars betala för vägunderhållet ?
Helt klart kommer det något sådant, men för oss som fortfarande kör ICE kommer det inte bli billigare, tvärtom.
 
sunnis
Jag själv har 15 mil TuR pendling 2-3 dagar i veckan i jobbet till kund som jag skriver reseersättning på 18,5kr milen med min privata elbil.

Det värsta är att jag ful-laddar där också..

Förmånsbilen som jag också har får jag 9,5kr i reseersättning och det går jag i princip back på vid dessa resor och med elbilen istället rejält plus. Denna byts ut till till en elbil nästa gång.

Kanske lite unika förhållanden. Men de som utgår från hemmet till jobbet får ju även göra avdrag 18,5kr milen för en elbil så länge det är över grundavdraget.
 
F
K Kasken skrev:
Jag vänder på frågan och frågar dig om du åkt i en ny "fossil-bonnebil" med en prislapp över 500.000:-?

Mina tekniska kunskaper när det gäller fordon vågar jag påstå är på en betydligt högre nivå än medelbilistens, knappt ens i samma liga, både teoretiskt och praktiskt. Dessa kunskaper har jag erhållit genom både studier och mångårig praktisk erfarenhet som både lastbilmekaniker och lastbilschaufför.

Det gäller ju även att inte jämföra äpplen med päron som det så fint kallas.

Att du skulle uppleva min egna gamla dieseldrivna och manuellt växlade Golf från -01 som "medeltid" med tillhörande vibrationer och oljud är jag helt övertygad om, men eftersom den är 20+år gammal, har rullat 35.000mil och betingar ett nästintill obefintligt pengavärde så blir det ju inte riktigt rätt heller att jämföra den mot nya bilar i 500.000+ klassen.
Men om du klampar in hos Volvo, Audi eller BMW i morgon o hämtar ut en ny "fossildriven bonnabil" för 5-600.000:- så upplever du garanterat inga osmidiga drivlinor, vibrationer, oljud eller "känslor av medeltid".

Om du vill åka el-bil så är det helt ok med mig, men försök vara ärlig mot dig själv vad det är som motiverar dig till att göra så.
Volvo V90 D5 -19, Folka Passat GTE och oljebrännare -18 resp -20. BMW 330i -18 har jag som nyare referensbilar. Två av dessa är/har varit mina och jag har minst 200mil i respektive bil. Samt en del annat med bra fart i men några, eller ganska många år äldre. Även en hel del mil i äldre sunkbilar (25-50000kr) Jag tycker det är rätt uppenbart att förbränningsmotorn nått vägs ände när det gäller utveckling, det har bara varit putsning och tweakningar för att uppfylla avgaskrav de senaste 15 åren.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F
T Texan skrev:
Om du funderar på att skaffa en solcellsanläggning i framtiden som motsvarar din årliga förbrukning så kan du nog behöva säkra upp till iallafall 20A. Då hamnar du någonstans runt 13000kWh/år (klart en uppskattning som är osäker). Men om du nöjer dig med c:a 10000kWh/år så funkar 16A huvudsäkringar.
Släktingar till mig har strax över 18kWp installerat på 20A och det är precis på håret att det fungerar. Producerar ju betydligt mer än 13000kWh. Det är stor skillnad i effekttopp om man lägger alla celler i en riktning eller om man sprider ut det på 3 riktningar.
 
Jag kör mer än gärna elbil men jag inser även att det skulle innebära vissa begränsningar i vissa delar av körningen, men inte oöverkomligt. Av de som tydligen inte tycker så (husvagn på året runt, 20 mil till jobbet i minusgrader osv) vad anser de är alternativet på sikt? Jag tror de flesta är överens att vi måste göra något, oavsett om man är miljöpartist eller inte. Dessutom tror jag de flesta är medvetna om att fossilbränslen inte är vägen framåt av flera skäl, även om de inte erkänner det.

Trots att elbilarna blir bättre för varje generation (samtidigt som de stora tillverkarna slutar utvecklingen av nya förbränningsmotorer) men har vissa begränsningar så måste ju utvecklingen ta sin tid, och de lösningar vi har idag knappast är ideala så är det ändå steg i rätt riktning. Det driver dessutom både arbetstillfällen och samhället framåt på ett sätt som inte varit möjligt utan teknikutvecklingen, så nog finns det fördelar även idag.

Jag tycker som sagt att det är många som klagar på elbilar men sällan har någon bättre idé. Att äldre generationer tänker så kan jag förstå, men när yngre människor inte verkar veta bättre blir jag deprimerad...
 
  • Gilla
Morranisater och 7 till
  • Laddar…
F
Hur ser kommande avgasregler ut? Biltillverkarna har sin påse med R&D slantar. Det har pågått, och pågår en växling från utveckling av förbränningsmotorer till el-drivlinor. Det är ju inte så att det pågår dubblerad utveckling. Hur tänker biltillverkarna lösa det om 5-10 år? Jag gissar på att det kommer att sitta exakt samma förbränningsmotor i många olika märken om några år och inte bara inom koncerngränserna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.