Nu skall ju politikerna tvinga Göteborg Energi att byta debiteringsmodell. Jag gissar att det blir 6-22 på vardagar som många andra energibolag har...
 
  • Wow
Texan
  • Laddar…
F
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Inte riktigt. Det dyra i att ladda kommer inte från elförbrukningen utan från investeringen i infrastrukturen. Det är inga billiga saker direkt.

Sen kommer priserna sjunka allteftersom fler konkurrerar on bilarna. Eller om man skaffar ett abonnemang med fast månadskostnad.

Men varför inte har subventionerna på infrastrukturutbyggnad istället för direkt på bilen då? Jag har tidigare hävdat, och gör det fortfarande att just laddinfrastruktur är den största utmaningen mot elbilar.

Var det inte Hyundai dom hade ett pris på drygt 8kr/kWh med avtal samt 15% rabatt på det om man betalde en abonnemangsavgift varje månad? 8 spänn är fortfarande åt helvete för mycket. Tesla har det i särklass bästa priset, bästa nätet och om jag inte minns fel, differentierar priserna beroende på när på dygnet man tankar. Kan Tesla så kan dom andra aktörerna med.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Eller hur? Det borde vara viktat vid vilken tid på dygnet man tar ut högst effekt. Det är en jävla skillnad på kl19 och kl02.

Sen är det rätt intressant att om jag vet att jag gjorde bor mig och fetade på med en tjock timma den 2 Oktober så finns det inte den minsta antydan till incitament för mig att hålla igen det minsta under resten av månaden. Ett system lika smidigt som hjärnkirurgi med järnspett.
Hahaha :crysmile::rofl:
Sen om jag förstått det rätt från allehanda energiexperter så är den stora utmaningen att hålla frekvensen på 50Hz när belstningen ökar/minskar vilket ju faktiskt innebär att det inte bara är effekttoppar som är ett problem utan även effektdalarna. Den optimala effektkurvan är helt plan och den som ska eftersträvas.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skall ju politikerna tvinga Göteborg Energi att byta debiteringsmodell. Jag gissar att det blir 6-22 på vardagar som många andra energibolag har...
Åfan, är det så? Har du nån länk på det?
 
F fsn skrev:
Men varför inte har subventionerna på infrastrukturutbyggnad istället för direkt på bilen då? Jag har tidigare hävdat, och gör det fortfarande att just laddinfrastruktur är den största utmaningen mot elbilar.

Var det inte Hyundai dom hade ett pris på drygt 8kr/kWh med avtal samt 15% rabatt på det om man betalde en abonnemangsavgift varje månad? 8 spänn är fortfarande åt helvete för mycket. Tesla har det i särklass bästa priset, bästa nätet och om jag inte minns fel, differentierar priserna beroende på när på dygnet man tankar. Kan Tesla så kan dom andra aktörerna med.
Det finns bidrag för att bygga laddinfrastruktur, men de används inte för det blir fortfarande för dyrt för bolagen att bygga modulbostädergör glesbygd dit bidragen går.
 
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Flera partier står bakom. Har svårt att se att detta inte går igenom via ägardirektiv. Synd om de i Partille dock som haft samma modell sedan 2018...
:( Betallänk!
Är det elleverantören som tar ut avgiften eller är det eldistributören (nätägaren)?
 
F
T Texan skrev:
Hahaha :crysmile::rofl:
Sen om jag förstått det rätt från allehanda energiexperter så är den stora utmaningen att hålla frekvensen på 50Hz när belstningen ökar/minskar vilket ju faktiskt innebär att det inte bara är effekttoppar som är ett problem utan även effektdalarna. Den optimala effektkurvan är helt plan och den som ska eftersträvas.
Det stämmer väl att man skall hålla spänning och frekvens men så jävla svårt är det inte. Men dödar vi bort mer stabil baskraft och bara har fluktuerande energikällor så blir det svårare. Men vi har fortfarande lättreglerad vattenkraft. Har det funkat att reglera bra fram tills nu så borde det inte vara direkt svårare. Solcellsväxelriktaren visar ju alltid frekvens och jag har aldrig sett nåt annat än 49,9-50,0Hz
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Flera partier står bakom. Har svårt att se att detta inte går igenom via ägardirektiv. Synd om de i Partille dock som haft samma modell sedan 2018...

Partillebor, Göteborgs vita labb-möss och försökskaniner.
 
  • Haha
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Men varför inte har subventionerna på infrastrukturutbyggnad istället för direkt på bilen då? Jag har tidigare hävdat, och gör det fortfarande att just laddinfrastruktur är den största utmaningen mot elbilar.

Var det inte Hyundai dom hade ett pris på drygt 8kr/kWh med avtal samt 15% rabatt på det om man betalde en abonnemangsavgift varje månad? 8 spänn är fortfarande åt helvete för mycket. Tesla har det i särklass bästa priset, bästa nätet och om jag inte minns fel, differentierar priserna beroende på när på dygnet man tankar. Kan Tesla så kan dom andra aktörerna med.
På Ionity kostar det runt 8,70:- utan abonnemang, betydligt lägre med. Här kan man ju styra själv beroende på hur ens behov ser ut. Privatförarna kommer nog ändå huvudsakligen ladda hemma till låg kostnad (elpris dominerar) och tjänstebilsförarna som kör långa sträckor ha ett riktigt bra avtal med t ex Ionity.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns bidrag för att bygga laddinfrastruktur, men de används inte för det blir fortfarande för dyrt för bolagen att bygga modulbostädergör glesbygd dit bidragen går.
Fast titta inte bara här i Sverige. Det fullkomligt kryllar av laddstationer i t ex Tyskland. Det kommer dessutom fler.
 
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Flera partier står bakom. Har svårt att se att detta inte går igenom via ägardirektiv. Synd om de i Partille dock som haft samma modell sedan 2018...
Då har vi löst det problemet och artikeln så många pratar om är inaktuell!
 
F
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Då har vi löst det problemet och artikeln så många pratar om är inaktuell!
nej, fortfarande aktuellt. Vi får väl se hur det går. Göreborg Energi införde det från 1Augusti. 7 Augusti fick jag ett mail om att det var infört vid månadsskiftet.
 
F fsn skrev:
nej, fortfarande aktuellt. Vi får väl se hur det går. Göreborg Energi införde det från 1Augusti. 7 Augusti fick jag ett mail om att det var infört vid månadsskiftet.
Ok då, var lite för snabb på den ;)
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kommer aldrig att hända att elbilar beskattas på ett sätt som inte också fossilbilar beskattas på. Det kan mycket väl bli en kilometerskatt, men då för alla. Sen samma (eller troligen ökade) bränsleskatter också för fossilbilarna.
Jag är inte beredd att ta gift på det, men annars tror jag som dig. Från politikerhåll kommer det ju att drivas att ICE ska bort, så därför är det inte jättetroligt att man gör något som ensidigt slår mot elbilen.
Men det kanske inte blir km-skatt för ICE-bilen, utan kanske ett extra skattetilägg på bränslet istället.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.